Monday, April 26, 2010

April 26, 2010 A Block One Day

Monday, April 26, 2010 A Block One Day








JAPANESE 3 -- First period


Continuing our work on uses of the plain form (besides speaking informally with your friends)

The following illustrative dialogue was generated and translated. Students memorized it for homework, Sally C, Esmeralda T., Xindi S., Melisa C., Alisa A., Sofia F., Bundit T., and Pranee P. performed last Friday. Karen Y., Rachel G., D.J., Naomi M., Tori A., Yasmin P., Susana S., Stephanie Z., Jacoby J., Raymond A., and Jamie H. performed it today. Zack J., Tyler L., and Karia J. must perform it after school.

A: Let’s go to Ken’s house.
ケンくん の 家(うち)に 行きましょう。
B. I intend to go to Ken’s house.
ケンくん の 家 に 行く つもり です。
A. Let’s take eggs. I want to eat omelets.
たまご を もって 行きましょう。オムレツ が 食べたい です。
B. OK, I like going to visit Ken. Are you good at making omelets?
オッケ, わたし は ケンくん に あそび に 行く こと が 好き です。オムレツ を つくる こと が 上手 (じょうず) です か。
A. No (I beg to differ). I’m bad at making omelets. However, Ken can make omelets. ちがいます。オムレツ を つくる こと が 下手(へた)です。でも、ケンくん は オムレツ が つくれます。(or を つくる こと が できます)
B I think that I, too, can make delicious omelets.
わたし も おいしい オムレツ を つくる こと が できる と 思います(おもいます)。
A. Do you use butter? I love butter.
バター を つかいます か。バター が 大好き(だいすき)です。
B. Yes, it’s better to use butter. Let’s leave the house, now. I can return Ken’s cookbook.
はい、バター を つかう ほう が いい です。今 家 を 出ましょう(でましょう)。ケンくん の りょうり の 本 を かえす こと が できます。
A.Good idea.
いい かんがえ (アイディア)です。


Class has been reviewing “ asking, giving and refusing permission” (which was studied last year) and then considered the fact that the [plain verb form, either affirmative or negative] ほう が いい です expression can be used for giving advice.

Open House の せいと と 話す 時
日本へ行く時
ひこうきにのる時
大学にかよっている時
スポーツのせんしゅの時

_____________{の}時 ________ほう が いい です。

Example:
車 を うんてん する 時 めがね を かける ほう が いい です。
When you drive the car, it is better to wear glasses.

The following homework was handed in: “ students must choose two of the above situations and write 6 sentences of advice for each situation chosen.”
i.e. plain form verb + ほう が いい です。

Students listened to 言いましょう 三 for lesson 6.

On board:

To go somewhere (in order) to do something:

Destination へ Or に + verb stem (just take off the ます ) + traveling verb。

Example sentences:

あさごはん を 食べ に レストラン へ 行く。
I will go to the restaurant (in order) to eat breakfast.
ホットケーキ を つくり に うち へ かえる。
I will return home (in order) to make pancakes.
本 を かえし に としょかん へ 来ました。
I came to the library (in order) to return books.


In-class activity –
Handout
After reading dialogue between “Mark” and “Hiromi” to observe examples, each student interviewed 2 others about how much media influences their lives.

よく テレビ で  _____ 見る?
Media specified are ニュウス、えいが、ホームドラマ、天気 よほう、まんが、クイズ、スポーツ ばんぐみ、ドキュメンタリー、(other _____)

いつも見る? よく 見る?  時々 見る? あまり 見ない、ぜんぜん 見ない

At bottom of page 73, write in Japanese the results of your research with the two informants chosen.





Be sure to register with Japanese site on Moodle.   







JAPANESE 1 – Fifth period。




In class.
Went over page 20 reading practice

Homework:

Write about 5 places you went, 5 things you did, and how the experiences were, over the weekend. You may/must make something up if you didn’t go anywhere.
Requirements: 5 different places, 5 different activities, 5 different past-tense adjectives; 15 sentences in all


Reminder:

Traveling verbs:
いきました、いって   Went
きました、きて     Came
はいりました、はいって Entered
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable. 
                  Was enjoyable.








Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period

Three patterns:
__て も いい です か。 May I?  Is it OK to?
はい、__て は いい です。Yes, it is OK to…。
いいえ、__て は だめ です。No, it is forbidden to…

Students performed a conversation they created with a partner, deciding which of three parties to go to – “cat party,” soccer party, Australian video party – did not have to be memorized.


Homework is one page summary of NY Times article about “36 Hours in Kyoto”\.”



Be sure to register with Japanese site on Moodle。



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.








JAPANESE 4 and AP – Seventh period


This class does not meet on Block One days.