Wednesday, April 21, 2010 A Block Two Day
JAPANESE 3 -- First period
This class does not meet on Block Two days.
JAPANESE 1 – Fifth period。
Handed out correct answers to review of vocabulary, structures, and grammar of chapters 5 and 6 plus katakana.
Iimashou 1 in Chapter 7.
Destinations –
こうえん、まち、レストラン、プール、としょかん、ともだち の うち、うみ、マクドナルド、Etc.
Reminder:
Traveling verbs:
いきました、いって Went
きました、きて Came
はいりました、はいって Entered
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable.
Was enjoyable.
Homework for Wednesday:
Write dialogue for ch. 7 in English.
Homework for Thursday:
Write dialogue for ch. 7 in katakana.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
On board, students own house rules:
1.うるさい おんがく を きいて は だめ です。
2.タバコ を すって は だめ です。
3.くつ を ひいて は だめ です。
4.ビール を のんで は だめ です。
5.ランニング を して は だめ です。
6.犬 は うち に はいって は だめ です。
7.ペット を かって は だめ です。
Quiz on Friday on these aspects of
2 Kimono: Lesson 7. Asking permission, giving permission, and refusing permission.
Three patterns:
__て も いい です か。 May I? Is it OK to?
はい、__て は いい です。Yes, it is OK to…。
いいえ、__て は だめ です。No, it is forbidden to…
Started story of the three chipmunks and Governor Schwarzenegger on the way to Israel. We did first 10 sentences in class. Homework is to translate 11 through 26.
3着物6
TPRS: 三匹【さんびき】のしまりす (chipmunks) や
シュワーズネガー・アーノルド 知事【ちじ】 や
ジョナー や くじら(whale)
1、さんびき の りす は ブルクリン に すんで いました。
2。なまえ は サイモン と アルビン と シアドー でした。
3。うた が じょうず でした。
4。ある 日 りす たち は イスラエル に いきました。
5。ふね で いきました。
6。でも うみ の おおあらし が ありました。
7。ふね は うみ の 下【した】 に いきました。
8。 シュワーズネガー・アーノルド 知事 も ふね に いました。
9。知事 は りす たち を たすけて くれました。
10。いっしょ に 知事 と りす たち くじら に およいで いました。
11。ジョナー は くじら の なか に すんで いました。
12。知事 は 『ジョナーさま、くじら に はいって も いい です か。』って
13。知事 と りす たち は くじら に はいりました。
14。くじら の なか で 知事 は ベビーシッター を しました。
15。シュワーズネガー・アーノルド 知事 は きびしい ひと でした。
16。そして きそく が ありました。
17。これ は きそく です:
一 ソーセージ や シュニッチュル を たべて は いい です。
二 マッチ を つかって は だめ です。
三 じょうば を して は いい です。 うま は エジプト の
王【おう】さま king, pharoah の うま でした。
四 ホット コーヒー を のんで は だめ です。
五 うたって は いい です。
18。くじら の なか で 何 を して いました か。
19。エアロビックス を して いました。
20。おすし を つくって いました。
21。シュワーズネガー・アーノルド 知事 は お金もちや さん です ね。
22。でも、 ベビーシッター の お金 を もらいました received か。
23。はい、一じかん に せん 五;百円 を もらいました。
24。くじら は イスラエル の かいがん に およぎました。
25。かいがん で みんな は 『さようなら』 って
26。それから りす たち や シュワーズネガー・アーノルド 知事 は
イルサレム に いきました。
単語: ふね boat、 たすかりました saved、 うみ の 下 down in the sea、 くじら の 中inside the whale 、おおあらし big storm、お 金もち やrich person、
かいがん ocean beach、 知事governor, ある日 one day, きそくrule(s)
We went through translations of sentences 11-26.
On Tuesday, of last week students were given a handout about seasons, months and the school year and assigned to write more sentences for each month from April to August. This assignment will be collected on Friday. A list of kanji expressions, with pronunciations and meanings, was attached --
学年 季節
四月 春 学校が始まる
ゴルデン・ウイーク
五月 ゴルフ
梅雨、雨がよく降る
六月 夏
ペートンが終わる
ペートンは大阪に行く
七月 アメリカとフランスのたんじょう日
八月 高校の野球大会
四月に コアラ は メキシコ の 学校 に 行きました。
五月 の ゴルデン・ウイーク の 春 やすみ に 林とら は ゴルフ を しました。 お天気 は 雨 でした。
Write 3 more sentences for each month.
Important Kanji:
学年 がくねん The school year
季節 きせつ Season(s)
梅雨 ばいう Rainy season rain
雨 あめ Rain
降る ふる (Rain or Snow)falls
夏 なつ Summer
終わる おわる To end, finish
大阪 おおさか City of Osaka
高校 こうこう High school
野球 やきゅう Baseball
大会 たいかい Tournament
学校 がっこう School, in general
春 はる Spring
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
****AP Japanese practice test will take place at 5 p.m. on Saturday, May 1st, in room 114. We will order pizza and drinks to sustain us.*****
Students wrote a compare and contrast essay # 2 from “Strive For a Five,” Learning Japanese versus Learning Science – 20 minutes on laptops and sent to me by email.
Then students listened to # 10 School Debate (on cloning). Afterward looked at script.
Then students attempted 90 second response to text chat prompt – Writing # 12 – and emailed that to me, as well. Teacher read prompts out loud to both AP and Jpn 4 students.
Collected “Poem About a Color.” Students had to hand in on a separate piece of paper, one poem that followed the form exactly and one which was more individualized (NO haiku).
Johnny C. (買い物), Amy Z. (教育), and gave their oral presentations. Tommy Y. will give his presentation next time. [“Presentation should be 4 minutes long – they are big topics. AP and 4th year people should supply Japanese vocabulary lists to everyone in the class. Students may speak from notes, but not from text-with-sentences.”]
Cultural topics chosen for upcoming presentations – 四年生の日本語の生徒、英語で(But with 単語のリスト)――AP の生徒、日本語で (単語のリスト)
Jenny J. – “Self, family, and friends”
Connie Y – “leisure – traditional arts, hobbies, and sports)
Tommy Y – “Nature and environment”
Amy Z – “School and education”
Mike S – “Clothing, 和服、洋服)”
Azrieal W – “Communication and media”
Elizabeth A – “Technology – internet, private and public phones, cell phones”
Lalita A – “Rites of life – weddings, funerals, gift exchanges, letters”
Anton H – “Transportation – Japanese trains, buses, bicycles, cars”
Johnny C – “Shopping – kinds of stores, vending machines, Jpn money”
Jerome M – “Folklore, traditional culture, legends and stories”
Jerome-kun found outstanding website for watching and listening to Japanese weather forecasts:
http://weathernews.jp
Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.
REMINDER: In doing high school assignments or college assignments or tasks out in the world, every one of us should be trying to do the best and most complete work possible, not the least possible.
You might like to work with the following kanji-learning website:
http://www.jpf.org.uk/language/kanjifiles/kanjicard.html