Friday, April 23, 2010 An Eight Period Day
シェークスペアの誕生日 Shakespeare’s Birthday
JAPANESE 3 -- First period
Continuing our work on uses of the plain form (besides speaking informally with your friends)
The following illustrative dialogue was generated and translated. Students memorized it for homework, Sally C, Esmeralde T., Xindi S., Melisa C., Alisa A., Sofia F., Bundit T., and Pranee P. performed it today. The rest of the class will perform it on Monday.
A: Let’s go to Ken’s house.
ケンくん の 家(うち)に 行きましょう。
B. I intend to go to Ken’s house.
ケンくん の 家 に 行く つもり です。
A. Let’s take eggs. I want to eat omelets.
たまご を もって 行きましょう。オムレツ が 食べたい です。
B. OK, I like going to visit Ken. Are you good at making omelets?
オッケ, わたし は ケンくん に あそび に 行く こと が 好き です。オムレツ を つくる こと が 上手 (じょうず) です か。
A. No (I beg to differ). I’m bad at making omelets. However, Ken can make omelets. ちがいます。オムレツ を つくる こと が 下手(へた)です。でも、ケンくん は オムレツ が つくれます。(or を つくる こと が できます)
B I think that I, too, can make delicious omelets.
わたし も おいしい オムレツ を つくる こと が できる と 思います(おもいます)。
A. Do you use butter? I love butter.
バター を つかいます か。バター が 大好き(だいすき)です。
B. Yes, it’s better to use butter. Let’s leave the house, now. I can return Ken’s cookbook.
はい、バター を つかう ほう が いい です。今 家 を 出ましょう(でましょう)。ケンくん の りょうり の 本 を かえす こと が できます。
A.Good idea.
いい かんがえ (アイディア)です。
Class reviewed asking, giving and refusing permission (which was studied last year) and then considered the fact that the [plain verb form, either affirmative or negative] ほう が いい です expression can be used for giving advice.
Open House の せいと と 話す 時
日本へ行く時
ひこうきにのる時
大学にかよっている時
スポーツのせんしゅの時
_____________{の}時 ________ほう が いい です。
Example:
車 を うんてん する 時 めがね を かける ほう が いい です。
When you drive the car, it is better to wear glasses.
For homework, students must choose two of these situations and write 6 sentences of advice for each situation chosen.
Be sure to register with Japanese site on Moodle.
JAPANESE 1 – Fifth period。
Iimashou 2 in Chapter 7.
Past tense adjectives
Workbook page 108, B, practicing writing present tense adjectives in the past tense – note: いい です is irregular in the past tense よかった です
Homework:
Pages 3 and 20 from Obento: katakana practice and reading practice
Reminder:
Traveling verbs:
いきました、いって Went
きました、きて Came
はいりました、はいって Entered
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable.
Was enjoyable.
Students handed in English for dialogue for ch. 7. They also rewrote the hiragana in katakana.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
On board from yesterday, students own house rules:
1.うるさい おんがく を きいて は だめ です。
2.タバコ を すって は だめ です。
3.くつ を ひいて は だめ です。
4.ビール を のんで は だめ です。
5.ランニング を して は だめ です。
6.犬 は うち に はいって は だめ です。
7.ペット を かって は だめ です。
Quiz today on these aspects of
2 Kimono: Lesson 7. Asking permission, giving permission, and refusing permission.
Three patterns:
__て も いい です か。 May I? Is it OK to?
はい、__て は いい です。Yes, it is OK to…。
いいえ、__て は だめ です。No, it is forbidden to…
Further classwork and homework was from Obento – pages 18 and 28 –
1. writing sentences reviewing past negative forms of adjectives
2. creating a conversation with a partner, deciding which of three parties to go to – must perform Monday – need not be memorized.
Translation of story of the three chipmunks and Governor Schwarzenegger on the way to Israel. We did first 10 sentences in class. Homework was to translate 11 through 26.
3着物6
TPRS: 三匹【さんびき】のしまりす (chipmunks) や
シュワーズネガー・アーノルド 知事【ちじ】 や
ジョナー や くじら(whale)
1、さんびき の しまりす は ブルクリン に すんで いました。
Three chipmunks lived in Brooklyn.
2。なまえ は サイモン と アルビン と シアドー でした。
Their names were Simon and Alvin and Theodore.
3。うた が じょうず でした。 They were good at singing.
4。ある 日 しまりす たち は イスラエル に いきました。
One day, the chipmunks went to Israel.
5。ふね で いきました。They went by boat.
6。でも うみ の おおあらし が ありました。
However, there was a big ocean storm.
7。ふね は うみ の 下【した】 に いきました。
The boat went down in the ocean.
8。 シュワーズネガー・アーノルド 知事 も ふね に いました。
Governor Arnold Schwarzenegger was also on the boat.
9。知事 は しまりす たち を たすけて くれました。
The Governor saved the chipmunks.
10。いっしょ に 知事 と しまりす たち くじら に およいで いました。
Together the Governor and the chipmunks swam to a whale.
11。ジョナー は くじら の なか に すんで いました。
Jonah lived inside the whale.
12。知事 は 『ジョナーさま、くじら に はいって も いい です か。』って
The Governor said, “Jonah, may we enter the whale?”
13。知事 と しまりす たち は くじら に はいりました。
The Governor and the chipmunks entered the whale.
14。くじら の なか で 知事 は ベビーシッター を しました。
Inside the while the Governor did babysitting.
15。シュワーズネガー・アーノルド 知事 は きびしい ひと でした。
Governor Arnold Schwarzeneggar was a strict person.
16。そして きそく が ありました。And there were rules.
17。これ は きそく です: These are the rules.
一 ソーセージ や シュニッチュル を たべて は いい です。
It’s OK to eat sausage and schnitzel.
二 マッチ を つかって は だめ です。
Using matches is forbidden.
三 じょうば を して は いい です。 うま は エジプト の
王【おう】さま king, pharoah の うま でした。
It’s OK to do horseback riding. The horses were the Egyptian pharoah’s horses.
四 ホット コーヒー を のんで は だめ です。
It’s forbidden to drink coffee.
五 うたって は いい です。
It’s OK to sing.
18。くじら の なか で 何 を して いました か。
What were they doing inside the whale?
19。エアロビックス を して いました。They were doing aerobics.
20。おすし を つくって いました。They were making sushi.
21。シュワーズネガー・アーノルド 知事 は お金もちや さん です ね。
Governor Arnold Schwarzeneggar is a rich person, isn’t he.
22。でも、 ベビーシッター の お金 を もらいました received か。
However, did he get money for babysitting?
23。はい、一じかん に せん 五百円 を もらいました。
Yes, he received 1500 yen for one hour. (per hour)
24。くじら は イスラエル の かいがん に およぎました。
The swam swam to the Israeli beach.
25。かいがん で みんな は 『さようなら』 って
At the beach, everyone said “Goodbye.”
26。それから しまりす たち や シュワーズネガー・アーノルド 知事 は
イルサレム に いきました。
After that, the chipmunks and Governor Schwarzeneggar went to Jerusalem.
単語: ふね boat、 たすかりました saved、 うみ の 下 down in the sea、 くじら の 中inside the whale 、おおあらし big storm、お 金もち やrich person、
かいがん ocean beach、 知事governor, ある日 one day, きそくrule(s)
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
****AP Japanese practice test will take place at 5 p.m. on Saturday, May 1st, in room 114. We will order pizza and drinks to sustain us.*****
In class work on handout from 高校生活 (review) explaining and demonstrating further uses of plain form verbs. Finish for HOMEWORK. Handed out simplified dialogue with further illustrations –
A: Let’s go to Ken’s house.
ケンくん の 家(うち)に 行きましょう。
B. I intend to go to Ken’s house.
ケンくん の 家 に 行く つもり です。
A. Let’s take eggs. I want to eat omelets.
たまご を もって 行きましょう。オムレツ が 食べたい です。
B. OK, I like going to visit Ken. Are you good at making omelets?
オッケ, わたし は ケンくん に あそび に 行く こと が 好き です。オムレツ を つくる こと が 上手 (じょうず) です か。
A. No (I beg to differ). I’m bad at making omelets. However, Ken can make omelets. ちがいます。オムレツ を つくる こと が 下手(へた)です。でも、ケンくん は オムレツ が つくれます。(or を つくる こと が できます)
B I think that I, too, can make delicious omelets.
わたし も おいしい オムレツ を つくる こと が できる と 思います(おもいます)。
A. Do you use butter? I love butter.
バター を つかいます か。バター が 大好き(だいすき)です。
B. Yes, it’s better to use butter. Let’s leave the house, now. I can return Ken’s cookbook.
はい、バター を つかう ほう が いい です。今 家 を 出ましょう(でましょう)。ケンくん の りょうり の 本 を かえす こと が できます。
A.Good idea.
いい かんがえ (アイディア)です。
Tommy Y. will give his presentation Tuesday, April 27th. [“Presentation should be 4 minutes long – they are big topics. AP and 4th year people should supply Japanese vocabulary lists to everyone in the class. Students may speak from notes, but not from text-with-sentences.”]