Friday, May 28, 2010 An Eight Period Day
Japanese word of the day: 着メロ (chaku-mero) = ringtone. Example: 新しい着メロをダウンロードしました。(atarashii chaku-mero wo daunroodo shimashita) = I downloaded a new ringtone.
JAPANESE 3 -- First period
Handed out review for exam prep. Students should look at it and decide what they want to focus on during the review
First photo story of Chapter 9—comparatives
On board:
Comparative Structure—
A to B to wa, dochira ga ________ (adj.) desu ka/ no?
A と B と は、どちら が ____ です か。
A no hou ga B yori _____________ (adj.) desu/no/nda
A の 方(ほう)が B より _____ です・の・んだ
Examples:
Six Flags と Disney World と は
どちら(どっち)が あぶない です か。
Six Flags の 方 が Disney World より
あぶない です。
犬の方がねこよりかわいいです か。
犬もねこもかわいいですよ。
Superlative Structure
Category no naka de, X wa ichiban ________ (adj.) desu/no/nda
____ の 中 で、X は 一番(いちばん)____ です・の・んだ
Examples:
山の中でエベレスト山は一番たかいです。
川の中でアマゾン川は一番ながいです。
Collected homework—translation of 1st photo story
Homework:
Handout from workbook, pages 115 and 116: comparatives and superlatives
Be sure to register with Japanese site on Moodle.
JAPANESE 1 – Fifth period。
Class went over Wednesday’s open-book test on chapter 7 (with extra vocabulary from Pikachu story). It was difficult. Students should have been able to write at least 6 sentences out of the 11 on the test. If a student could not write that many, there is a problem. Correct answers were handed out on a separate sheet. See below.
1.ピカチュ の ともだち は ジェット・リー でした。
2.ピカチュ の たんじょう日 は 五月 の たんじょう日 でした。
3.たんじょう日 の 土よう日 に ピカチュ と ともだち は うみ に いきました。
4.でも、 すいえい を しませんでした。
5.ピカチュ は すごい 本 と おかしい まんが を よみました。
6.ジェット・リー は 林 と うるさい うみ を みました。
7.それから、日本 の えいが の おんがく を ききました。
8.ピカチュ ミルク と おいしい おちゃ を のみました。
9.ジェット・リー は チョコレート の かえる と おおきい ハム を たべました。
10.しゅくだい を しませんでした。
11.たんじょう日 は たのしかった。
Discussion of handout of June review for first year final.
On Board:
“non-past” tense, also functioning as
Future and
Habitual-present tense ----- ___ます、____ません
Volitional tense (let’s ____) ___ましょう
Examples:
まいにち せいと は こくばん を みます。Every day students look at the blackboard.
まいにち せいと は えいが を みません。Every day students do not watch movies.
Students must know the following kanji:
日本、日本語、
日、月、火、水、木、金、土
にち、げつ、か、すい、もく、きん、ど
日よう日、月よう日、火よう日、(Etc.)
一月、二月、三月 (Etc.)
いちがつ、にがつ、さんがつ
木;林;森
き、もく;はやし;もり
田、山、川
た、だ;やま、さん;かわ
日よう日, Nichiyoubi, Sunday
月よう日, Getsuyoubi , Monday
火よう日, Kayoubi , Tuesday
水よう日, Suiyoubi , Wednesday
木よう日, Mokuyoubi ,Thursday
金よう日 Kinyoubi ,Friday
土よう日 Doyoubi, Saturday
Last week we did kanji writing practice, including kanji we’ve already seen and new kanji with stroke order on the board for (for example)
糸、天、気、正しい、貝、男、足、手、目、耳、虫
いと;てん;き;ただしい;かい;おとこ;あし;て;め;みみ;むし、
白い、赤い、青い、口、女、子、人、山、木、林、森、
しろい;あかい;あおい;くち;おんな;こ;ひと;やま;き;はやし;もり
夕、空、雨、川、田、犬、竹、草、花、早い、立つ、
ゆう;そら;あめ;かわ;た;いぬ;たけ;くさ;はやい;たつ
上、下、見る、左、右
うえ;した;みる;ひだり;みおぎ
REMINDER: We are at the point where we should no longer be using ROMAji. We now can write everything in hiragana and katakana.
Don’t forget sentence structure:
Time に Topic/subject は Destination に Traveling Verb
Time に Topic/subject は Direct Object を Active Verb
Reminders about verbs:
Traveling verbs:
いきました、いって Went
きました、きて Came
はいりました、はいって Entered
かえりました Returned (home)
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable.
Was enjoyable.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
Class went over quiz on 2 Kimono Chapter 7 vocabulary (and some grammar). Students who received D or E may retake the test.
Class listened to dialogue for 2 Kimono chapter 8 – introduction to potential conjugation for groups 1, 2, and 3.
On board:
Must distinguish between “may do” (permission) and “can do” (ability).
せいと は ローマじ を 書いて(かいて) は いい です。
Students may write ROMAji. It is OK for students to write ROMAji.
せいと は ローマじ が 書けます(かけます)。
Students can write ROMAji. Students are able to write ROMAji.
Students worked on preparing for oral part of final – may read original scripts, and must pronounce them well, but need not memorize.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Only three students were present – the others were preparing for the prom. Amy Z., Lalita A., and Connie Y. worked on their final project, childrens’ stories, computer lab 114.
REMINDER:
STUDENTS WHO HAVE NOT ORALLY PRESENTED THEIR CULTURAL TOPICS MUST ARRANGE TO DO SO ON Tuesday, June 1st..
Below are guidelines for the childrens’ stories. Students had a chance to look at ways to physically produce their books, after they are written. Students sent their work-in-progress to Sensei by email:
最後のプロジェクト
子供のための物語
1. Length: between 800 and 900 characters
2. Use the plain past verb conjugational form consistently
3. Must be an original story suitable for children, not a traditional Japanese tale or a story from another source.
4. Must be illustrated, but you need not draw yourself. You may use images from the Internet, for example.
5. If you want an extra copy, make an extra copy yourself. The original will stay with the Japanese program for use by future Japanese classes.
6. Story must be submitted as a whole at the end of the story, after the illustrated version that is interspersed with pictures.
7. Students must email day’s progress to Sensei every day that we work on the stories in class.
8. Stories must be written in the plain/informal past tense.
9. Completed stories will be due on June 4th. All must be present for reading out loud on June 9th, exam day.
All students have had the opportunity to read three folktales 昔話(むかしばなし)so that they can begin to think about the original children’s stories (which must be illustrated) of similar (or longer) length that they will be writing for their final projects.