Tuesday, May 25, 2010 A Block One Day
JAPANESE 3 -- First period
Collected first photo story translation, pages 109-111.
言いましょう 一、二、三
Listened to second photo story
Important vocabulary in this lesson (grammar not so difficult):
Serious, dedicated, devoted, まじめ(な)
Every team, かくチーム
Three weeks duration, 三週間(さんしゅうかん)
To lose, lost (a game ) まける、まけた
To win, won (a game) かつ、かった
Strange appearance, へんな かっこう
Classroom, きょうしつ
Schoolyard, こうてい
To play cards (games like bridge), トランプする
Island, しま
Prayer plaque from a shrine or temple, えま
Deer, しか
Gate to a Shinto shrine or sacred precinct, とりい
Prayer or wish, おねがいごと(お願い事)
Place to board the ferry フェリー のりば
Heart beats fast and loudly, むね が ドキドキ する
Annual sports day, たいいくさい
To win the championship, ゆうしょう する
Prize ceremony, ひょうしょう しき
(Remember wedding ceremony, けっこん しき,
And graduation ceremony, そつぎょう しき)
3 Kimono Lesson 8 features plain past verb conjugation
Plain past affirmative: take the te form, remove te and replace with ta
Examples:
Eats, ate, 食べて、食べた
Reads, (did) read読んで、読んだ
Takes, took (photos, etc.), とって、とった
Takes, took (time or money), かかって、かかった
Borrows, borrowed, かりる、かりた
Tries hard, perseveres, がんばって、がんばった
Plain past negative: take the nai form, remove final i and replace with nakatta
Examples:
To skip school or job, play hooky, サボる、サボらない、サボらなかった
To leave, emerge, 出る、出ない、出なかった
To make, 作る(つくる)、作らない、作らなかった
To lend, かす、かさない、かさなかった
To exist (inanimate things), ある、ない、なかった
On board:
Te/de------------ ta/da Plain past affirmative
Nai------------ nakatta Plain past negative
Kanji pronunciation variations for 小、中、大
小さい(ちいさい)――――小学校(しょうがっこう)
プールの中(なか)――――中国(ちゅうごく)、ダイエット中
大きい犬(おおきい いぬ)、
大雨(おおあめ)_____大学(だいがく)
Homework:
Read pages 120 and 121. Write 10 sentences with verbs in plain past, as if you were Namiko, writing a diary about her experiences.
Be sure to register with Japanese site on Moodle.
JAPANESE 1 – Fifth period。
We talked through the handout -- story about Jackie Chan, Pikahu, the Hamburger Thief, Jet Li, and an ogre at Mt. Fuji, a high school’s pool, the DL lab, the library, and the cafeteria. Test tomorrow will be based on this and on 1k7 lesson vocabulary.
これ は ふじさん こうこう ものがたり(story) です。
五月 の 金よう日 でした。
ふじさん こうこう の せいと は ピカチュ と おに と ジャキー・チャン と ジェット・リー と ブリキマン です。
ブリキマン は プール に 行きました。
でも すいえい を しませんでした。
お水 が あんまり すき じゃ ない です。
ジャキー・チャン と ジェット・りー は DL ラブ に 行きました。
アニメ を 見ました。
アニメ は ジャキー・チャン の アドベンチャー でした。
ジャキー・チャン は アニメ が すき でした。
おかしかった です。
でも じぇっと・リー は えいが が すき でした。
えいが の なまえ は フィアーレス でした。
フィアーレス は エキサイチング でした。
おに は としょかん に 行きました。
日本語 の しゅくだい を しました。
でも ピカチュ は すくだい を しませんでした。
しゅくだい は つまらなかった です。
ピカチュ は ライチュ と けんか を しました。
十二 じ はん に せいと は しょくどう に いきました。
しょくどう の コック は ハムどろぼう でした。
せいと は ハンバーガー と チョコレート かえる を 食べました。
コーラ と だいず(soybean) ミルク を のみました。
どう でした か。
ひるごはん は あぶなかった です。
We also practiced sentence structure and relational particles (with results shown on the projector):
At six o’clock, my mother went to the restaurant with my big sister. 六じ に (うち の) はは は レストラン に あね と いきました。
The teacher ate restaurant food yesterday. きのう [(に)use only with times that have names or numbers, like days of week or months of year or times of day] せんせ い は レストラン の ごはん (たべもの) を たべました。
エキサイティング
For tomorrow’s test (And forever after), you must know the following kanji:
日本、日本語、日、月、水、火、木、金、土
日よう日、月よう日、火よう日、(Etc.)
一月、二月、三月 (Etc.)
木、林、森
田、山、川
日よう日, Nichiyoubi, Sunday
月よう日, Getsuyoubi , Monday
火よう日, Kayoubi , Tuesday
水よう日, Suiyoubi , Wednesday
木よう日, Mokuyoubi ,Thursday
金よう日 Kinyoubi ,Friday
土よう日 Doyoubi, Saturday
Last week we did kanji writing practice, including kanji we’ve already seen and new kanji with stroke order on the board for (for example)
糸、天、気、正しい、貝、男、足、手、目、耳、虫、白い、赤い、青い、口、女、子、人、山、木、林、森、夕、空、雨、川、田、犬、竹、草、花、早い、立つ、上、下、見る、左、右
In class Friday – typing/word-processing in Japanese, using hiragana, katakana, and kanji.
Sentences below:
We went over the sentences (below) using kanji.Students requested pronunciation of these kanji in the future.
REMINDER: We are at the point where we should no longer be using ROMAji. We now can write everything in hiragana and katakana.
Don’t forget sentence structure:
Time に Topic/subject は Destination に Traveling Verb
Time に Topic/subject は Direct Object を Active Verb
Reminders about verbs:
Traveling verbs:
いきました、いって Went
きました、きて Came
はいりました、はいって Entered
かえりました Returned (home)
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable.
Was enjoyable.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
Quiz on 2 Kimono Chapter 7 vocabulary and some grammar
Homework:
百 ページ と 百一ページ を 読んで(よんで)下さい。それから 百五 - 百七ページ を えい語 で かいて下さい。
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
This class does not meet on Block One days.