Monday, May 10, 2010 An Eight Period Day
JAPANESE 3 -- First period
On board practice with plain volitional:
Verb ------------ Group # -------------- --ましょう --------------- plain volitional
出る
およぐ
おきる
かえる
きる
はく
渡る
曲がる
出かける
見る
買う
売る
Be sure to know all the verbs on page 107 of the text and in the list above.
Homework: workbook pages 89 and 90
Kanji on board:
母、お母さん
父、お父さん
女の子
男の子
人々
時々
From last week, you must remember Question words and transformation into “indefinite pronouns”
何 What 何か Something
いつ When いつか Sometime
だれ Who だれか Someone
Example:
何を食べるの? What will you eat?
何か 食べる と 思う(おもう) I think I’ll eat something.
Homework was collected: translated paragraphs about Golden Week page 103 of text
Raymond A. and Jacoby J. helped explain content of page 107 – grammar explanation of “plain volitional,” the non-polite form for ましょう.
Be sure to register with Japanese site on Moodle.
JAPANESE 1 – Fifth period。
TPRS Story conveyed verbally, then assigned in written form to translate for homework—
Fish Story
ウィークエンド に わたし は カテゴリうち に 行きました(いきました)。
その うち の かぞく の おなまえ は 家猫(いえねこ)さん でした。
おとうさん は ライオン さん でした。
おかあさん は 山猫(やまねこ)さん でした。
むすめ さん (ピューマこ さん)と むすこ さん (クーガーろう くん)は ふたご(Twins) でした。
おじさん の おなまえ は とら さん でした。
おばあさん の おなまえ は チーターさん でした。
土よう日 に わたし は その あたらしい うち に はいりました。
ばんごはん (Evening meal) は よかった です。
みな は さかな を たべました。
さかな は ナマズ と まぐろ でした。
みな は ミルク が すき でした。 ミルク を のみました。
わたし も さかな を たべて ミルク を のみました。
デザート は かまぼこ と ちくわ でした。
おいしかった です。
みな は ごはん が たのしかった です。
_______________________________________________________
まぐろ、ナマズ Kinds of fish かまぼこ、ちくわ Fishcake
ライオン、クーがー、とり、いえねこ、
ピューマ、山ねこ Various felines
REMINDER: We are at the point where we should no longer be using ROMAji. We now can write everything in hiragana and katakana.
List of class members’ names in katakana is below. In the future, students should write their names in katakana on their homework and tests.
1.アセンシオ・ハヴィエッル Javier
2. アヤラ・ナディア Nadia
3. ビニョン・ルカス Lucas
4. ブラントリー・カシャナKashawna
5. ブラウン・アリオン Arion
6. バイヤーズ・ダロン Dallon
7. カーノウエル・マイケル Michael
8. シャーレタ・モニカ Monica
9. クルズ・アレクセィ Alexy
10. フォーマン・サーマン Thurman
11. フレドリク・モンタナ Montana
12. フュトリス・ディミトリ Dimitri
13. ガーセィア・アンジェリカ Angelica
14. グオ・ジョイ Joy
15. ハルナンデズ・セルヒオ Sergio
16. ハルナンデズ・ステファニー Stephanie
17. ヒル・エセンス Essence
18. ホグストラテン・ダニエル Daniel
19. コゼィオル・グリフィン Griffin
20. レーク・ なおみ Naomi
21. ラザー・ なおみ Naomi
22. メーベリー・テーラー Taylor
23. マイノ・コリン Colin
24. レー・ケペラ Kheperah
25. サンティアゴ・アレクセィス (Stephanie) Alexis
26. ターナー・ジェコブ Jacob
27. ワシュ・ダニエール Danielle
28. ジュー・カンディ Candy
Students started page 102 in the work and will finish it for homework—will check Tuesday. There are particular requirements:
1. start each sentence on a new line
2. fill up the entire page
Don’t forget sentence structure:
Time に Topic/subject は Destination に Traveling Verb
Time に Topic/subject は Direct Object を Active Verb
Homework for Friday is still: flash cards for kinship terms, i.e. vocabulary for family members
Reminder:
Traveling verbs:
いきました、いって Went
きました、きて Came
はいりました、はいって Entered
かえりました Returned (home)
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable.
Was enjoyable.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
Students showed their revised price lists to Sensei and to each other. They are to rewrite them in yen (rather than in dollars – use 100 円 = $1 for your exchange rate.
Handout using information for TPRS story, Dominick’s Supermarket
所 places:
オーク パーク 市『し』
ドミニックス スーパー
スーパー の となり の ゴルフじょう
スーパー の 中 の へんな きっさてん
登場人物 cast of characters:
ゆうめいな ニコールさん、 ゴルフじょう の オーナ
げんきな オリビア、ウイル、ラジャミアー: ゴルフ の せんしゅ
おきゃくさま:
グンター ドイツ人 チョコレート の いちご
ダンテ イタリア人 ラーメン
みせ の 人:
しずか で きれいな ゆみ さん 一つ の あめ
大きい 人 の ひやし くん てんぷら と おにぎり
Fill in the blanks in the following Japanese sentences
.
1. ゴルフじょう は ス-パ- の _____________ です.
next door
2. ニコ-ルさん は __________ です が ゴルフ が ___________ です。.
famous hates
3. オリビアさん と ラジャミア-くん と ウイルくん は __________
ゴルフ の せんしゅ でした. vigorous
4. __________ きっさてん で ゴルフ の せんしゅ は _________ とおすし
weird を たべました. fish
5. みせ の 人 の ゆみ さん は ___________ で ___________ でした.
quiet pretty
6. ひるやすみ に おおきい ひやし さん は _________ と _________ を
たべました. rice balls fried things
Write the following English sentences in Japanese.
7. Nicole is the owner of the golf course.
_____________________________________________________________________
8. The names of the customers were Gunther and Dante.
___________________________________________________________________
9. Gunther was a German, but Dante was an Italian.
___________________________________________________________________
10. Dante liked spaghetti, but he bought ramen at the supermarket.
___________________________________________________________________
11. Gunther bought chocolate strawberries.
___________________________________________________________________
Homework was to write out narrative of information above, starting each sentence on a new line, and skipping a line after each sentence.
店のリスト
でんき屋 Quinton
パン屋 Camille
ペット屋 Nora
本屋 Alice
くつ屋 Ed
じどうしゃ屋 Jason
ぶんぼうぐ屋 Betty
おもちゃ屋 Gavin
おかし屋 Nicole
デパート Perry
きっさ店 Ami
ようせき屋 Martina
八百屋 Darren (やおや)
はな屋 Dashona
にく屋 Ray
Indicate new kanji for this lesson:
店 みせ
store or shop or place of business -- a noun that can stand by itself
屋 や
this kanji never appears alone, but only in combination with other kanji – often used as a suffix to indicate “store”
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Students began work on stories in computer lab room 114. Below are guidelines in the process of being developed:
最後のプロジェクト
子供のための物語
1. Length: between 800 and 900 characters
2. Use the plain past verb conjugational form consistently
3. Must be an original story suitable for children, not a traditional Japanese tale or a story from another source.
4. Must be illustrated, but you need not draw yourself. You may use images from the Internet, for example.
5. If you want an extra copy, make an extra copy yourself. The original will stay with the Japanese program for use by future Japanese classes.
6. Story must be submitted as a whole at the end of the story, after the illustrated version that is interspersed with pictures.
7. Students must email day’s progress to Sensei every day that we work on the stories in class.
All students have had the opportunity to read two folktales 昔話(むかしばなし)so that they can begin to think about the original children’s stories (which must be illustrated) of similar (or longer) length that they will be writing for their final projects.
[“Individual Assigned-Topic Presentation should be 4 minutes long – they are big topics. AP and 4th year people should supply Japanese vocabulary lists to everyone in the class. Students may speak from notes, but not from text-with-sentences.”]