Tuesday, May 11, 2010

May 11, 2010 A Block One Day

Tuesday, May 11, 2010 A Block One Day








JAPANESE 3 -- First period

Mrs. Yamasaki came to show us the J-DORAMA, Nobuta wo Produce.
野ブタをプロデュース
Special Vocabulary:
いじめ、いじめる 
Bullying/harassment; to bully/harass
生きて(いきて) いる  is alive, is living
信じて(しんじて) いる believes, is believing
(sort of opposite of 信じられないーしんじられないーcan’t believe it)
漫才(まんざい)a two-person comedic form, originally from Osaka
ずるい sneaky, crafty
けばい slang for girl who wears to much makeup
ブス  ugly
もち(もちろん) of course
笑い部(わらいぶ) Comedy Club
まじ(まじめに) Serious, seriously
正しい correct (kanji is used for making tallies – 5 strokes -- )
(お正月)
柳(やなぎ)willow tree
首つり(くびつり) hanging by the neck



Homework due today will be collected on Friday.

On board practice with plain volitional:

Verb ------------ Group # -------------- --ましょう --------------- plain volitional
出る
およぐ
おきる
かえる
きる
はく
渡る
曲がる
出かける
見る
買う
売る

Be sure to know all the verbs on page 107 of the text and in the list above.
Homework: workbook pages 89 and 90

Kanji on board yesterday:
母、お母さん
父、お父さん
女の子
男の子
人々
時々




From last week, you must remember Question words and transformation into “indefinite pronouns”

何 What   何か  Something
いつ When  いつか  Sometime
だれ  Who   だれか  Someone

Example:
何を食べるの? What will you eat?
何か 食べる と 思う(おもう) I think I’ll eat something.

Homework from Friday:
1. read page 103 of text and translate paragraphs about Golden Week
2. read page 107 – grammar explanation of “plain volitional,” the non-polite form for ましょう







Be sure to register with Japanese site on Moodle.   







JAPANESE 1 – Fifth period。

TPRS Story reviewed verbally. TEST tomorrow on story.

Fish Story

ウィークエンド に わたし は カテゴリうち に 行きました(いきました)。
その うち の かぞく の おなまえ は 家猫(いえねこ)さん でした。
おとうさん は ライオン さん でした。
おかあさん は 山猫(やまねこ)さん でした。
むすめ さん (ピューマこ さん)と むすこ さん (クーガーろう くん)は ふたご(Twins) でした。
おじさん の おなまえ は とら さん でした。
おばあさん の おなまえ は チーターさん でした。
土よう日 に わたし は その あたらしい うち に はいりました。
ばんごはん (Evening meal) は よかった です。
みな は さかな を たべました。
さかな は ナマズ と まぐろ でした。
みな は ミルク が すき でした。 ミルク を のみました。
わたし も さかな を たべて ミルク を のみました。
デザート は かまぼこ と ちくわ でした。
おいしかった です。
みな は ごはん が たのしかった です。
_______________________________________________________
まぐろ、ナマズ Kinds of fish かまぼこ、ちくわ Fishcake

ライオン、クーがー、とり、いえねこ、
ピューマ、山ねこ Various felines

REMINDER: We are at the point where we should no longer be using ROMAji. We now can write everything in hiragana and katakana.

List of class members’ names in katakana is below. In the future, students should write their names in katakana on their homework and tests.


1.アセンシオ・ハヴィエッル Javier
2. アヤラ・ナディア Nadia
3. ビニョン・ルカス Lucas
4. ブラントリー・カシャーナKashawna (corrected)
5. ブラウン・アリオン Arion
6. バイヤーズ・ダロン Dallon
7. カーノウエル・マイケル Michael
8. シャーレタ・モニカ Monica
9. クルズ・アレクセィ Alexy
10. フォーマン・サーマン Thurman
11. フレドリク・モンタナ Montana
12. フュトリス・ディミトリ Dimitri
13. ガーセィア・アンジェリカ Angelica
14. グオ・ジョイ Joy
15. ハルナンデズ・セルヒオ Sergio
16. ハルナンデズ・ステファニー Stephanie
17. ヒル・エセンス Essence
18. ホグストラテン・ダニエル Daniel
19. コゼィオル・グリフィン Griffin
20. レーク・ なおみ Naomi
21. ラザー・ なおみ Naomi
22. メーベリー・テーラー Taylor
23. マイノ・コリン Colin
24. レー・ケペラ Kheperah
25. サンティアゴ・アレクセィス (Stephanie) Alexis
26. ターナー・ジェコブ Jacob
27. ワシュ・ダニエール Danielle
28. ジュー・カンディ Candy


Students started page 102 in the work and will finish it for homework—will check Tuesday. There are particular requirements:
1. start each sentence on a new line
2. fill up the entire page


Don’t forget sentence structure:

Time に Topic/subject は Destination に Traveling Verb

Time に Topic/subject は Direct Object を Active Verb

Homework for Friday is still: flash cards for kinship terms, i.e. vocabulary for family members


Reminder:

Traveling verbs:
いきました、いって   Went
きました、きて     Came
はいりました、はいって Entered
かえりました Returned (home)
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable. 
                  Was enjoyable.








Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period

Some students were confused about how to generate narrative; so class collaborated in class and projected the following on the screen:

ゴルフじょう は オーク・パーク市 の スーパー の 隣(となり)でした。
二コールさん は ゴルフじょう の オーナー でした。
グンター と ダンテ は スーパー に 行きました。
グンター は ドイツ人 です が ダンテ は イタリア人 でした。
グンター は いちご を 買いました。
ダンテ は スパゲッティー が 好き でした が ラーメン を 買いました。
スーパー で グンター と ダンテ は 二コールさん に あいました。
ダンテ と 二コール と グンター は へんな きっさてん に 行きました。
きっさてん は スーパー の 中 に ありました。

Finish for homework!

店のリスト

でんき屋  Quinton
パン屋   Camille
ペット屋    Nora
本屋    Alice
くつ屋   Ed
じどうしゃ屋  Jason
ぶんぼうぐ屋  Betty
おもちゃ屋    Gavin
おかし屋   Nicole
デパート  Perry
きっさ店  Ami
ようせき屋  Martina
八百屋   Darren  (やおや)
はな屋    Dashona
にく屋   Ray

New kanji stroke order for this lesson shown on board yesterday :

店 みせ  
store or shop or place of business -- a noun that can stand by itself

屋 や   
this kanji never appears alone, but only in combination with other kanji – often used as a suffix to indicate “store”


Be sure to register with Japanese site on Moodle。










JAPANESE 4 and AP – Seventh period

This class does not meet on Block One days.