Friday, February 26, 2010

February 26, 2010 An Eight Period Day

Friday, February 26, 2010 A Eight period Day






JAPANESE 3 -- First period

Sing song for Girls’ Day/Doll Festival (ひな祭り)

Hand back tests and project test best correct answers (see below) on the board:

1. バイト は 何 です か。
2. どこ で バイト を して います か。
3. 何 で スーパー に かよって います か。
4. 時きゅう は 何円 です か。
5. 何曜日 に スーパー に います か。
6. 何時 から 何時 まで です か。
7. 食じ つき です か。
8. せいふく を きます か。
9. スーパー で だれ と いっしょ です か。


Kanji on board and as projections:
何、なん、なに
行く、いく
来る、くる
来ない、こない
今月、こんげつ
来月、らいげつ
今年、ことし
来年、らいねん

Homework:3着物:第六課 Plain neg.verb example dialogue –rewrite twice with two new verbs replacing “go” and (watch) that make sense under the circumstances.

B.今日 私 は ともだち と 話しました。
A.何 と 言いました か。
B.ともだち は 「レストラン に 行かない?」と 言いました。
A.そう です か。 行きますか。
B.いいえ、行けない と 思います。
A.行かないで ください。
B.どうして?
A.オリンピック を 見て 下さい。
B.オッケー

In class, and with overhead, went over chapter 5 test and handout from workbook, pages 74 and 80 - 82

Next Tuesday we will listen to line-by-line portion of the first photo story.

Song performance due next Friday: Each student should start thinking about a Japanese song (NOT one we have sung already) to perform (in Japanese, of course), as karaoke or a cappella, in class. (The Red and White Kohaku show might supply some appropriate songs)

Sally C., Tatara women’s work song from Mononoke Hime
Raymond A., Last Train Knot Lamp
Rachel G., “The girl in Byakkoya” by Hirasawa Susumu
Jacoby J., “After Dark” by Asian Kung-Fu Generation
Sofia F., “hoshi ni negai wo” by Flumpool
Susana S., Ware wa umi no ko” (artist unknown)
Yasmin P., “Ringo no uta” by Voltaire
Xindi S., Yui – Tokyo
DJ M., Ue wo muite arukou (“the sukiyaki song) by Sakamoto Kyuu
Pranee P., “Everything” by Arashi
Melisa C., “Ryuusei namida” by Chiaki Kuriyama
Zack J., ‘I’ll Make a Man Out of You” from Mulan (Japanese version)
This song is not approved – not originally in Japanese.
Alisa A., “Life” by Yui
There is also a song title written on a piece of paper with no student name on it.




Don’t forget the literature-in-translation project. Very important point: DUE DATE IS MARCH 19th AND THERE WILL BE NO EXTENSIONS.
Get started RIGHT AWAY. So far, students have chosen (and received approval) as follows:

Bundit T., Endo Shusaku’s “The Sea and Poison”
Pranee P., Ariyoshi Sawako’s “The Twilight Years”
Esmeralda T., Dazai Osamu’s “Run, Melos! and Other Stories” (a short story collection) (approval is tentative)
Jamie H., Natsume Soseki’s “I Am a Cat” (may change)
Melisa C., Kawabata Yasunari’s “Snow Country”
Susana S., Abe Kobo’s “The Box Man”
D.J. M., Tanizaki Junichiro’s “Naomi” or ….
Sally C., Murasaki Shikibu’s “Tale of Genji” (which translation?)
Karen Y., Mishima Yukio’s “Spring Snow”
Yasmin P., Murasaki Shikibu’s “Diary of Lady Murasaki”
Sofia F., Oe Kenzaburo’s “’Teach Us to Outgrow Our Madness’ and Other Stories”
Tori A., Dazai Osamu’s “The Setting Sun”
Naomi M., Mishima Yukio’s “Confessions of a Mask”
Rachel G., Oe Kenzaburo’s “ The Silent Cry “

(Sally C. will read Murakami Haruki’s “After Dark” for extra credit)



Continuing to practice plain neg forms of verbs:

Gr. III:   しない、来ない(こない)
Gr. II:    食べない、起きない(おきない)
Gr. I:  会わない(あわない)、立たない(たたない)、座らない(すわらない)、読まない(よまない)、とばない、書かない(かかない)、およがない、話さない(はなさない)

Be sure to register with Japanese site on Moodle.   








JAPANESE 1 – Fifth period。


Students watched next section of “Come See the Paradise,” handing in notes on vocabulary at the end of the class.
Executive Order 9022 declared unconstitutional
Crucial questions #27 and 28 on the loyalty oath Japanese-Americans were supposed to sign; Harry signed “yes” and Charlie signed “no.”

Characters so far:
Jack, Lily, Minae-chan, Harry (went into the U.S. Army), Frankie (the youngest) Charlie (sent to Tule Lake as a “NoNo boy” and then sent to Japan), Mr. Kawamura (died in the camp), Mr. and Mrs. Matsui (the tailoring shop), Mr. Ogata, Dulcie Kawamura (came back from Idaho pregnant)

After leaving the camps, Mama Kawamura and the three daughters and Minae and Frankie went to Florin, CA, because there was no home to back to in Little Tokyo (Los Angeles). While they were in Florin, the atomic bomb was dropped on Hiroshima and Nagasaki, and the war ended. Jack, released from the army and from prison, came to join Lily and Minae-chan.

Come See the Paradise sentences
Translate these sentences into えい語.

1. おなまえ は かわむら りり です.
2. りり さん は はたち です.
3. りり さん は やさしい です.
4. りり さん の おとうさん は かわむら さん です.
5. りり は ジャック マガ-ン [Jack McGurn] が すき です.
6. ジャック は りり が だいすき です.
7. でも かわむら さん は ジャック が あんまり...(すき じゃ ない です.)
8. かわむら さん は 日本じん [person] です.
9. ジャック は 日本じん では ありません.
10. かわむら さん は むずかしい です か.
11. りりさん は みに ちゃん の おかあさん です.
12. みに ちゃん は かわいい です ね.
13. みに ちゃん は アイス クリ-ム[aisu kuriimu] が すき です.
14. アイス クリ-ム は おいしい です.



Students have not yet handed in the homework handout – writing sentences with katakana and a few kanji.



Don’t forget hiragana/katakana/kanji writing practice –

1. The name of the dragon is Aki (a hiragana name).
2. Aki is a great dragon from Japan.
3. Aki’s friend (ともだち) is a wild boar of Thailand.
4. The wild boar’s name is Ace (a katakana name).
5. Ace and Aki like shaved-ice かきごおり and sweets.
6. Shaved ice and sweets are delicious.
7. However (でも) fermented soy beans ( なっとう) is yucky-tasting.
8. The Japanese dragon is noisy.
9. The wild boar is a cute (movie) star (katakana word).
10. Ace and Aki’s teacher is Mr. Kawayama.
11. Teacher Kawayama is a gentle history teacher.
12. Teacher Kawayama likes origami.
13. Aki and Ace also like origami.
14. Everybody loves Totoro.
15. Is origami difficult? No, not very...





Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period
Class discussed homework sentences about an athlete from the Winter Olympics at Salt Lake City, four years ago:
1。おなまえ は あらかわ しずか さん でした。
2。二十五さい の 日本人 でした。
3。せんだい し に すんで いました。
4。 せんだい は おおきい まち です。
5。 あらかわ さん は 五りん の チャンピオン でした。
6。アイス・スケート が だいすき でした。
7。四年前 の 木よう日 に あらかわ さん は アイス・スケート を しました。
8。あらかわ さん は ゴルド 【金】メダリスト でした。

We talked about these sentences.
Checked homework: pages 49 in workbook.

言いましょう三 (Clothing vocab.in カタカナ)
Homework:Page 48 in workbook.


Be sure to register with Japanese site on Moodle。



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.








JAPANESE 4 and AP – Seventh period

AP students and Japanese 4 students took a test on food and food preparation vocabulary.

Next assignment is to read Chapter 6 of “A Homestay in Japan,” using “basics” sheet (vocabulary, grammar, kanji) sheet provided. That is the homework.