Tuesday, February 2, 2010

February 2, 2010 An Eight Period Day

Tuesday, February 2, 2010 An Eight Period Day

Notice to All Classes Regarding Extra Credit:

Attend the special film screening of
“Inside Hana’s Suitcase: The Story of a Suitcase that Traveled from Czechoslovakia to Auschwitz to Tokyo”

Saturday, February 20
5:000 to 7:30 p.m.
Arthur J. Schmitt Academic Center (SAC) #154
2320 N. Kenmore Ave.
Chicago, IL 60614

Free Admission

If Kimmel Sensei sees you there, you will get extra credit!

Useful website for hiragana and katakana and some other things as well:
http://66.110.202.42/peachstar/explorer/units/lrnactiv/hir-live/homepg.htm






JAPANESE 3 -- First period

Practice plain negative verbs with choral speaking exercises:
のばさない、足 を さわらない、ねじらない、まわさない、はくしゅ しない、すわない、はかない、ふかない

Collect homework, which was a handout from 3 Kimono workbook, pp. 58 & 64

Handout regarding characters for “love” as in “love marriage”
恋愛けっこん
Write on board: 恋、愛 
Note that 心 is part of both characters.

Discussion of plain neg forms of verbs:

Gr. III:   しない、来ない(こない)
Gr. II:    食べない、起きない(おきない)
Gr. I:  会わない(あわない)、立たない(たたない)、座らない(すわらない)、読まない(よまない)、とばない、書かない(かかない)、およがない、話さない(はなさない)

Go over いいましょう 二

Homework: next photo story, regarding Miyo, in English 

Be sure to register with Japanese site on Moodle.   








JAPANESE 1 – Fifth period

1きもの5: Likes, dislikes, adj., days of week, animals

What's on the menu each day at our restaurant?

日よう日 の メニュー{Menyuu} は コーヒー{Coffee} と おちゃ です。

月よう日 の メニュー は アイスクリーム{Ice cream} と おすし です。

火よう日

水よう日

木よう日

金よう日

土よう日

なに が すき です か。 なに が すき じゃ ない です か。
なに が おいしい です か。  なに が まずい です か。


Day-of-week subjects are adjective (‘Monday’s child is full of grace” is inspiration for this.

日よう日 の たつ は うるさい です。Sunday’s dragon is noisy.

月よう日

火よう日

水よう日

木よう日

金よう日

土よう日
おおきい、ちいさい、まずい、おいしい、あかい、かわいい、うるさい、むずかしい、やさしい、たのしい

With a partner, design your own menu on a full-sized separate piece of paper. What do you like? What do you dislike? Your restaurant serves only foods you like. You’ll have (at least 3) categories, like food たべもの, drinks のみもの, dessertsデザート, etc., with at least 5 choices within each category. Give your restaurant a Japanese name and make your menu beautiful. Don’t forget prices in 円(えん)or ¥ (this is the international symbol). Plan for an exchange rate of 100 ¥ = $1 U.S.

Checked homework: pp 92-94 in workbook. Note to many – be sure to write complete sentences, in ひらがな。
Please learn “you’re welcome” in Japanese: どう いたしまして

Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period

2着物4 Some entences with "existence" verbs.
Subject wa location no position ni imasu。
Location no position ni subject ga imasu。

1。 さる は 木 の うえ に います。
The monkey is (exists) up in the tree.
木 の うえ に さる が います。
There is a monkey up in the tree.

2。 さかな は お水 の した に います。
The fish are (exist) down in the water.
お水 の した に さかな が います
There are fish down in the water.

3。 くま は さる の みぎ に います。
The bear is (exists) to the right of the monkey.
さる の みぎ に くま が います。
There is a bear to the right of the monkey.

4。 かめ は くま の うしろ に います。
The turtle is (exists) behind the bear.
くま の うしろ に かめ が います。
There is (exists) a turtle behind the bear.

5。 せいと は がっこう の まえ に います。
The students are (exist) in front of the school.
がっこう の まえ に せいと が います。
There are students in front of the school.

6。 せんせい は かば の ひだり に います。
The teacher is (exists) to the left of the hippo.
かば の ひだり に せんせい が います。
There is a teacher to the left of the hippo.


Nouns of position (stroke order for となり 隣 and そば側 )
on board):

まえ 前 うしろ 後ろ うえ 上 した 下

ひだり 左 みぎ 右 となり 隣 そば側

Make up own sentences for positions of animals in location of your choice. We may use “circus,” particularly, in the future.

Homework: Read いいましょう 一、二 for this lesson for tomorrow.


Be sure to register with Japanese site on Moodle。



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.








JAPANESE 4 and AP – Seventh period

Starting Lesson 3 of 2 Nakama—
pp. 145 and 146 E and F in class
pp[ 146 and 147 G and H for homework

On Wednesday, we will discuss kanji handout from workbook, pages 84, 85, 86, 87, and 79.