Monday, February 8, 2010 An Eight Period Day
Notice to All Classes Regarding Extra Credit:
Attend the special film screening of
“Inside Hana’s Suitcase: The Story of a Suitcase that Traveled from Czechoslovakia to Auschwitz to Tokyo”
Saturday, February 20
5:00 to 7:30 p.m.
Arthur J. Schmitt Academic Center (SAC) #154
2320 N. Kenmore Ave.
Chicago, IL 60614
Free Admission
If Kimmel Sensei sees you there, you will get extra credit!
Useful website for hiragana and katakana and some other things as well:
http://66.110.202.42/peachstar/explorer/units/lrnactiv/hir-live/homepg.htm
JAPANESE 3 -- First period
Handout about performance of Tale of the Heike, 平家物語。
Contrast beginnings of major works we may have encountered –
Iliad: I sing the wrath of Achilles
Aeneid: Of arms and the man I sing
Walt Whitman: Myself I sing
Tale of the Heike: The sound of the bells of Gion Temple/Echoes the impermanence of all things
Homework was:
Come in prepared to tell me about your own real or imagined バイト
どこ で、何よう日、何時から何時まで、どうやって かよって いる、何 で 行く、どの ぐらい かかる、じきゅう、食じ つき?、
No writing yet, but if you can’t answer when I call on you, I’ll know you didn’t do it.
(Today, Pranee P., Jamie H., D.J. M, Xindi S. did it)
Let’s think about ideal part-time or temporary job for vampire 吸血鬼 (きゅうけつき)or werewolf 狼 男 (おおかみ おとこ)!
狼 男?
にっく屋 (スーパー)
いしゃ (びょういん)
せいびし (がレジ)
よる (ごぜん)__時から__時まで
何曜日
どうやって 行くの? 何 で 行く の?
Continuing to practice plain neg forms of verbs:
Gr. III: しない、来ない(こない)
Gr. II: 食べない、起きない(おきない)
Gr. I: 会わない(あわない)、立たない(たたない)、座らない(すわらない)、読まない(よまない)、とばない、書かない(かかない)、およがない、話さない(はなさない)
Be sure to register with Japanese site on Moodle.
JAPANESE 1 – Fifth period
Class watched film footage and slides about ramen in Tokyo from the New York Times website.
Handout of useful vocabulary for food which can be added in order to individualize dialogues:
あじがない
あじがいい
あじ
あまい、にがい、からい、しおからい、すっぱい、しぶい
ちょうりりょう
しお、さとう、こしょう、しょうゆ、みそ、す
ソース
かんずめ
れいとうしょくひん
ぜんさい、おかし
たまご
パン
ラーメン、てんぷら、そば、うどん、すきやき、のり、しいたけ
We went over correct translations of the following dialogue into 日本語
1K5 RESTAURANT CONVERSATION
BETWEEN WAITER AND CUSTOMER
ウェイタ おきゃくさま
Waiter: welcome いらっしゃいませ
Customer: Hello こんにち は
Waiter: Please sit すわって ください
Customer: Thank you. Please give me a menu.
ありがとう。メニュー を ください。
Waiter: (Here) please (take it) どうぞ
Customer: Thank you. Nice day (good weather) isn’t it? ありがとう。いい おてんき です ね。
Waiter: Yes, that’s so. はい、そう です。
Customer (points to spot on menu): What’s this? これ は なん です か。
Waiter: (answers according to where customer points) ___です。
Customer: Is it delicious? おいしい です か。
Waiter: No, it’s yucky-tasting. いいえ、まずい です。
Customer: Really? Well, what’s this? (points to another spot on menu) そう です か。 じゃ、これ は なん です か。
Waiter: This is so-so. これ は まあ まあ です。
Customer: This is a funny/strange restaurant. What is delicious? これ は おかしい レストラン です。 なに が おいしい です か。
Waiter (pointing at one of the desserts): __________ and ________are delicious.
___と____ は おいしい です。
Customer: OK. ________ and _________ please. オッケ。___と____を ください。
Waiter (goes away and comes back with food): (here) please (take) it. どうぞ。
Customer: Thank you. I humbly receive.
ありがとう。 いただきます。
(Customer eats food at blinding speed。)
Waiter (surprised): Is it delicious? おいしい です か。
Customer: Yes. It was a feast. はい、ごちそうさま でした。
Waiter: Thank you (every time you visit us) まいど ありがとう ございました。
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
Class watched film footage and slides about ramen in Tokyo from the New York Times website.
Class constructed the following sentences:
1.レストラン に ウエター が 一人(ひとり) います。
2.レストラン に コック が 二人(ふたり) います。
3.その 人 は ラーメン を 食べて います。
4.女の人(おんな の ひと) が 三人(さんにん)います。
5.男の子(おとこ の こ)が 二人 います。
6.この 人 は ドア の 前 に います。
Answers for : relational particle
practice sheet ―― need to review
more.
1. さくら _の__ き _を__ みて ください。
2. 木 __の_ 上 _に__ ねこ __が_ います __か_。
3. えい語 __の_ せんせい _の__ なまえ _は__
森さん です。
4. 二ねんせい _の__ せいと _は__ こくばん_の__ 前 です。
5. みなさん __は_ てんぷら _が__ すき です _ね__。
6. ベッティーさん __は_ さかな __を__ ろっぴき かって います。
7. ゴッホ(Van Gogh)__の_ え _は__ すごい です。
8. 山川せんせい _は__やさしい です。
9. 山川せんせい __の__ うち _の___ 側 __に_ うま _が_います。
10. とら__は_ おおきい ねこ です。
11. ねこ _は__ とら _の__ 隣 __に_ います。
12. わたし は ぺーとん(Payton) __の_ たに です。 (She’s a math teacher, introducing herself.)
13. がっこう の 前 __に_ やきゅう の ゲーム _の__ せんしゅ __が__ います。
14. なおみさん __の__ たんじょうび _は___ 五月 です。
Class had time to work on animal booklet project, with paper-folding handout and examples.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Class watched film footage and slides about ramen in Tokyo from the New York Times website.
Postponed, therefore now Due on block day Feb. 15th,: Food-making Project
Culturally-related food-eating experience, however, will take place on Feb. 18th.
(related to chapter 5 of 日本との出会い and chapter 3 of 2 Nakama)
AP – video-like cooking show – 3-4 minutes
1. Elizabeth A. and Mike S. -- okonomiyaki
2. Anton H. and Connie Y. and Tommy Y. -- tempura moriawase
3. Lalita A. and Jerome M. and Amy Z. -- Tofu dango
Japanese 4 – actual pickles plus small book with recipe in Japanese
1. Johnny C. -- lemon-saute celery
2. Jenny Jara -- cherry tomatoes honey mint
3. Azrieal W. -- salt-sesame bell peppers
Handout of more vocabulary for cooking project:
料理本
ざいりょう
生(なま)
切る(きる)、煮る(にる)、焼く(やく)、いためる、あげる
蒸す(むす)、ゆでる
包丁(ほうちょう)、鍋(なべ)、かんきり、せんぬき、お皿(さら)コップ
茶碗(ちゃわん)、お椀(わん)、お箸(はし)冷蔵庫(れいぞうこ)
私 は ___ が いります。I need ____。
あじがない
あじがいい
あじ
あまい、にがい、からい、しおからい、すっぱい、しぶい
ちょうりりょう
しお、さとう、こしょう、しょうゆ、みそ、す
ソース
かんずめ
れいとうしょくひん
ぜんさい、おかし
たまご
パン
ラーメン、てんぷら、そば、うどん、すきやき、のり、しいたけ
See pages 174 – 178 in 2 Nakama (chapter 3) for more vocabulary and ways of speaking/writing recipes
Class will not forget work from Tuesday, when students started Lesson 3 of 2 Nakama—
pp. 145 and 146 E and F in class
pp 146 and 147 G and H for homework
We will also discuss kanji handout from workbook, pages 84, 85, 86, 87, and 79.