Wednesday, February 24, 2010 A Block Two Day
JAPANESE 3 -- First period
This class does not meet on Block Two Days.
JAPANESE 1 – Fifth period。
Students watched next section of “Come See the Paradise,” taking notes on vocabulary that they heard, for example: しかた が ない、うさぎ、へび、
すわって
Executive Order 9022
Crucial questions #27 and 28 on the loyalty oath Japanese-Americans were supposed to sign.
Characters so far:
Jack, Lily, Minae-chan, Harry, Charlie, Mr. Kawamura, Mr. and Mrs. Matsui, Mr. Ogata
Students have not yet handed in the homework handout – writing sentences with katakana and a few kanji.
Don’t forget hiragana/katakana/kanji writing practice –
1. The name of the dragon is Aki (a hiragana name).
2. Aki is a great dragon from Japan.
3. Aki’s friend (ともだち) is a wild boar of Thailand.
4. The wild boar’s name is Ace (a katakana name).
5. Ace and Aki like shaved-ice かきごおり and sweets.
6. Shaved ice and sweets are delicious.
7. However (でも) fermented soy beans ( なっとう) is yucky-tasting.
8. The Japanese dragon is noisy.
9. The wild boar is a cute (movie) star (katakana word).
10. Ace and Aki’s teacher is Mr. Kawayama.
11. Teacher Kawayama is a gentle history teacher.
12. Teacher Kawayama likes origami.
13. Aki and Ace also like origami.
14. Everybody loves Totoro.
15. Is origami difficult? No, not very...
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
In class, students read sentences about an athlete from the Winter Olympics at Salt Lake City, four years ago:
1。おなまえ は あらかわ しずか さん でした。
2。二十五さい の 日本人 でした。
3。せんだい し に すんで いました。
4。 せんだい は おおきい まち です。
5。 あらかわ さん は 五りん の チャンピオン でした。
6。アイス・スケート が だいすき でした。
7。四年前 の 木よう日 に あらかわ さん は アイス・スケート を しました。
8。あらかわ さん は ゴルド 【金】メダリスト でした。
We talked about these sentences.
Homework: pages 49 and 50 in workbook.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Students brought food:
Jerome M., sushi
Amy Z., sweets
Tommy Y., soba and sauce he made himself
Connie Y., unagi and rice and takuan
Lalita A., teriyaki chicken and edamame
Anton H., didn’t bring anything
Students were permitted to speak Japanese, only, while eating.
AP students presented their films of making food:
Mike and Elizabeth made okonomiyaki
Jerome, Amy, and Lilita made dango
Connie Y. and Tommy Y. and Anton H. made shrimp tempura
Next Tuesday, scripts for these films are due, along with the CD’s/DVD’s
Vocab test on food vocabulary on Friday
キメル先生の日本語の授業
日本との出会い:第五課 と 料理の単語
アメリカ料理(りょうり)
Strive for a Five
聞き取り#16: 大切な単語:
経験 けいけん
印象 いんしょう
失望 しつぼう
油 あぶら , 醤油 しょうゆ
男性 だんせい
正直 しょうじき
当たり前 あたりまえ
食材 しょくざい、種類 しゅるい
調味料 ちょうみりょう、お塩 おしお、お砂糖 おさとう 、甘い あまい
不思議な ふしぎな
必ず かならず
豆 まめ
お箸 おはし
従業員 じゅうぎょういん
感心 かんしん
探す さがす
計算 けいさん
Review of Japanese food vocabulary:
てんぷら、やきそば 、やきとり
ごはん
とうふ
おちゃ
すきやき、つけもの、なっとう
ラーメン、そば、うどん
ぎょうざ、しゅまい、おこのみやき
もち
かつどん、とんかつ
やきにく
more vocabulary for cooking project:
料理本
ざいりょう
生(なま)
切る(きる)、煮る(にる)、焼く(やく)、いためる、あげる
蒸す(むす)、ゆでる
包丁(ほうちょう)、鍋(なべ)、かんきり、せんぬき、お皿(さら)コップ
茶碗(ちゃわん)、お椀(わん)、お箸(はし)冷蔵庫(れいぞうこ)
私 は ___ が いります。I need ____。
あじがない
あじがいい
あじ
あまい、にがい、からい、しおからい、すっぱい、しぶい
ちょうりりょう
しお、さとう、こしょう、しょうゆ、みそ、す
ソース
かんずめ
れいとうしょくひん
ぜんさい、おかし
たまご
パン
ラーメン、てんぷら、そば、うどん、すきやき、のり、しいたけ
Handout pp. 413, 414, 415, 416 from Yookoso: Invitation to Contemporary Japanese – work on in class, finish for homework.