Friday, February 19, 2010 An Eight Period Day
Notice to All Classes Regarding Extra Credit:
Attend the special film screening of
“Inside Hana’s Suitcase: The Story of a Suitcase that Traveled from Czechoslovakia to Auschwitz to Tokyo”
Saturday, February 20
5:00 to 7:30 p.m.
Arthur J. Schmitt Academic Center (SAC) #154
2320 N. Kenmore Ave.
Chicago, IL 60614
Free Admission
If Kimmel Sensei sees you there, you will get extra credit!
Useful website for hiragana and katakana and some other things as well:
http://66.110.202.42/peachstar/explorer/units/lrnactiv/hir-live/homepg.htm
JAPANESE 3 -- First period
Test on 3 Kimono Ch. 5 -- questions
Homework: translate photo story pages 74-77 into 英語
Don’t forget the literature-in-translation project. Very important point: DUE DATE IS MARCH 19th AND THERE WILL BE NO EXTENSIONS.
Get started RIGHT AWAY. So far, students have chosen (and received approval) as follows:
Bundit T., Shusaku Endo’s “The Sea and Poison”
Pranee P., Sawako Ariyoshi’s “The Twilight Years”
Esmeralda T., Dazai Osamu’s “Run, Melos! and Other Stories” (a short story collection) (approval is tentative)
Jamie H., Natsume Soseki’s “I Am a Cat” (may change)
Melisa C., Kawabata Yasunari’s “Snow Country”
Susana S., Abe Kobo’s “The Box Man”
D.J. M., Tanizaki Junichiro’s “Naomi” or ….
Sally C., Murasaki Shikibu’s “Tale of Genji” (which translation?)
Continuing to practice plain neg forms of verbs:
Gr. III: しない、来ない(こない)
Gr. II: 食べない、起きない(おきない)
Gr. I: 会わない(あわない)、立たない(たたない)、座らない(すわらない)、読まない(よまない)、とばない、書かない(かかない)、およがない、話さない(はなさない)
Be sure to register with Japanese site on Moodle.
JAPANESE 1 – Fifth period。
Sequence today:
1. opening exercises and song
2. cultural handouts
a. film “Inside Hana’s Suitcase” at DePaul tomorrow night
b. O-Hina Matsuri, a.k.a. Doll’s Festival, a.k.a. Girl’s Day
3. review TPRS story, and then handout for reading it
4. katakana flash cards and writing on backs
5. practice writing katakana words in context – handout that becomes homework
Cat Restaurant, Godzilla customer -- reading handout
これ は すごい RESUTORラン です。
RESUTORラン の OONAA の なまえ は ねこ さん です。
GOJIラ は すごい RESUTOラン と たべもの が すき です。
RESUTORラン の たべもの は おすし や ねずみ や MIRUKU や とり や てんぷら です。
ねこ さん は 「GOJIラ さん、すわって ください。」って
GOJIラ は 「KEEKI と おかし を ください。」って
でも RESUTORラン の KEEKI は さかな KEEKI です。
RESUTORラン の おかし は とうふ と のり の おかし です。
ねこ は 「GOJIラ さん、KEEKI と おかし どうぞーーー」って
KEEKI は どう です か。 さかなKEEKI と おかし は まずい です。
GOJIラ は さかな や のり が あんまり すき じゃ ない です。
GOJIラ は 「すみません。 さよなら。」って [Answer the questions in Japanese]
1. RESUTORラン の OONAA の なまえ は なん です か。________
2. これ は どんな (what kind of) RESUTORラン です か。___________
3. RESUTORラン の たべもの は コーヒー です か。____________
4. GOJIラ は なに が すき です か。________________________
5. のり と とうふ は なん です か。_____________________________
6. さかな は なん です か。_________________________________
7. GOJIラ は OONAA です か。_____________________________
8. RESUTOラン の たべもの は なん です か。_______________
Homework handout – writing sentences with katakana and a few kanji.
1. The name of the dragon is Aki (a hiragana name).
2. Aki is a great dragon from Japan.
3. Aki’s friend (ともだち) is a wild boar of Thailand.
4. The wild boar’s name is Ace (a katakana name).
5. Ace and Aki like shaved-ice かきごおり and sweets.
6. Shaved ice and sweets are delicious.
7. However (でも) fermented soy beans ( なっとう) is yucky-tasting.
8. The Japanese dragon is noisy.
9. The wild boar is a cute (movie) star (katakana word).
10. Ace and Aki’s teacher is Mr. Kawayama.
11. Teacher Kawayama is a gentle history teacher.
12. Teacher Kawayama likes origami.
13. Aki and Ace also like origami.
14. Everybody loves Totoro.
15. Is origami difficult? No, not very...
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
Students not ready for test that was ready for them. Also, some had been absent or sick. So we spent the class day reviewing kanji for positions, counters, and relational particles in Karuizawa story. Test will be on Monday.
1. In spring, the weather in Karuizawa was warm. はる の とき かるいざわ は おてんき が あたたかかった です。
2. Aiko {愛子} lived in Karuizawa in the spring. 愛子 は かるいざわ に すんで いました。
3. She owned (”was raising”) pets, but she was lonely {さびしい }. ペット を かって いました が さびしかった です。
4. She was a 16-year-old princess {おひめさま}. 十六さい の おひめさま でした。
5. On February 14th, Aiko took a walk with her dog. 二月十四日 に 愛子 は 犬 と さんぽ しました。
6. The dog’s name was Lady. 犬 の なまえ は レーデイー でした。
7. Aiko and Lady looked at the house next door. 愛子 と レーデイー は 隣 の うち を 見ました。
8. In that house there was (existed) an English boy, and one handsome dog existed also existed.. その うち に イギリス人 の おとこ の こ が いて ハンサムな 犬 も いました。
9. The English boy’s name was William, and the dog’s name was Rupert. イギリス人 の おとこ の こ の おなまえ は ウイリャム で 犬 の なまえ は ルーパート でした。
10. Seventeen-year-old William and Rupert also took a walk. 十七さい の ウイリャム と ルーパート も さんぽ しました。
11. Rupert liked Lady; but William loved Aiko. ルーパート は レーデイー が すき でした が ウイリャム は 愛子 が 愛 して いました。
12. William and Aiko were under the trees. ウイリャム と 愛子 は 木 の 下 に いました。
13. They were looking at the cherry blossoms and the birds. さくら の はな と とり を 見て いました。
14. The cherry blossoms were pretty and pink! さくら の はな は きれい で ピンク でした。
15. Aiko said, “William, I like you a lot.” 愛子 は 「ウイリャムくん が 大好き です」って
16. William said, “Aiko, I love you!” ウイリャム は 「愛 して います よ」って
17. The dogs said, “Wan, wan, wan!” 犬 は 「 ワン、ワン、ワン」って
Grammar and vocab review for 2 Kimono Ch. 5 TEST Monday
A. Subject wa location ni imasu. へび は にわ に います。
The snake is in the garden.
The subject is at/in the location.
B. Location ni subject ga imasu. にわ に へび が います。
There is a snake in the garden.
There is a subject at/in the location.
C.Person Wa Animal wo ___hiki Katte Imasu.
人 は いぬ を いっぴき がって います。
The person is owning/raising dog.
Location ni animals ga ___hiki Imasu. へや に ねこ が にひき います。There are two cats in the room.
Vocabulary:
Animals
Sickness
Nouns of position
And their kanji:上、下、右、左、側、隣、前、後ろ
Imasu/imasen
Counters: people, animals ひとり、ふたり;いっぴき、にひき
Expressions:
Onaka ka suite imasu-ka?
Kora
Konde imasu
Hazukashikatta
Namakemono
Went over katakana words from yesterday’s handout and practiced with flash cards for first 20 katakana.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Handout pp. 413, 414, 415, 416 from Yookoso: Invitation to Contemporary Japanese – work on in class, finish for homework. Monday we will TALK TOGETHER in Japanese about these pages.
Smorgasboard restaurant named Murasaki.
Postponed, therefore now Due on block day Feb. 25th,: Food-making Project
Culturally-related food-eating experience, however, was on Feb. 18th.
AP: Mike S. brought o-sushi; Elizabeth A. brought rice; Connie Y. brought candy; Tommy Y. and Anton H. brought Pocky; Amy Z. brought chopsticks、Jerome M. and Lalita A. didn’t bring anything; but will bring something next week. Others may upgrade, if they wish.
Jpn 4: Johnny C. brought celery-lemon pickles (but brought recipe booklet today); Jenny J. brought recipe booklet for honey-mint tomatoes but not the tomatoes themselves (she says she’ll bring them Monday). Azrieal W. brought her tsukemon today, with recipe.
それはいけないよ。ガッカリしちゃった。
映画(えいが):Millenium Actress, directed by Kon Satoshi
Collected Yookoso Continuing: pages 145-147, exercises E, F, G, and H.
Next week we will also collect work from handout from “Yookoso: An Invitation to Contemporary Japanese,” pages 23, 24, 25, 354, 355
Plain form verb + こと に する・して いる・した
Someone (clearly stated) makes a policy/habit to do something, decides to do something.
私は会社をやめる こと に した。
I decided to quit the company.
私は毎日三十分ぐらい運動(うんどう)する こと に して います。
I am making it a rule to exercise for about 30 minutes every day.
Plain form verb + こと に なる・なった
It turns out that something happens (no clear statement of agency)
私は来年大阪に転勤(てんきん)する こと に なった。
It’s been decided that I will transfer to Osaka this year.
日本では車は道(みち)の左側(ひだりがわ)を走る(はしる) こと に なって いる。In Japan it has turned out that cars run on the left side of the street.