Tuesday, March 2, 2010

March 2, 2010 A Block One Day

Tuesday, March 2, 2010 A Block One Day






JAPANESE 3 -- First period

Sing song for Girls’ Day/Doll Festival (ひな祭り). Showed mini-set of Ohina Matsuri figures.

In-class handout for working on kanji – pages 38 and 69 from workbook.
Demonstration on board of how kanji parts fit together. Examples.
門、聞く、間
日、時、曜
寺、時
言、話、読、語
口、何、言、話、読、語
土、(Don‘t confuse with 士)寺、時
士、読
イ、何


Kanji for verbs projected (also some stroke order on board):
食、上、読、出、飲、行、曲、言、渡、話、売、来、聞、
買、見、下、思
Homework for Friday (in addition to song) is to write each kanji verb in ます, plain aff., and ない form (except write only “please” for 下)


Homework for weekend was:3着物:第六課 Plain neg.verb example dialogue –rewrite twice with two new verbs replacing “go” and (watch) that make sense under the circumstances. We reviewed this verbally, today.

B.今日 私 は ともだち と 話しました。
A.何 と 言いました か。
B.ともだち は 「レストラン に 行かない?」と 言いました。
A.そう です か。 行きますか。
B.いいえ、行けない と 思います。
A.行かないで ください。
B.どうして?
A.オリンピック を 見て 下さい。
B.オッケー


We listened to line-by-line portion on the tape of the first photo story in this lesson – page 174 in text.

Song performance due this Friday: Each student should start thinking about a Japanese song (NOT one we have sung already) to perform (in Japanese, of course), as karaoke or a cappella, in class. (The Red and White Kohaku show might supply some appropriate songs)

Sally C., Tatara women’s work song from Mononoke Hime
Raymond A., Last Train Knot Lamp
Rachel G., “The girl in Byakkoya” by Hirasawa Susumu
Jacoby J., “After Dark” by Asian Kung-Fu Generation
Sofia F., “Hoshi ni negai wo” by Flumpool
Susana S., Ware wa umi no ko” (artist unknown)
Yasmin P., “Ringo no uta” by Voltaire
Xindi S., Yui – Tokyo
DJ M., Ue wo muite arukou (“the sukiyaki song) by Sakamoto Kyuu
Pranee P., “Everything” by Arashi
Melisa C., “Ryuusei namida” by Chiaki Kuriyama
Zack J., ‘I’ll Make a Man Out of You” from Mulan (Japanese version)
This song is not approved – not originally in Japanese.
Alisa A., “Life” by Yui
Tori A., “Teen Titans” by Puffy Amiyumi
Zack. J., “21 Fingers” by The Pillows
Naomi M., “Always” by Mai Kuraki
Karen Y., “Say the Word” by Namie Amuro
Bundit T., “Ride on a Shooting Star” by The Pillows





Don’t forget the literature-in-translation project. Very important point: DUE DATE IS MARCH 19th AND THERE WILL BE NO EXTENSIONS.
Get started RIGHT AWAY. So far, students have chosen (and received approval) as follows:

Bundit T., Endo Shusaku’s “The Sea and Poison”
Pranee P., Ariyoshi Sawako’s “The Twilight Years”
Esmeralda T., Dazai Osamu’s “Run, Melos! and Other Stories” (a short story collection) (approval is tentative)
Jamie H., Natsume Soseki’s “I Am a Cat” (may change)
Melisa C., Kawabata Yasunari’s “Snow Country”
Susana S., Abe Kobo’s “The Box Man”
D.J. M., Tanizaki Junichiro’s “Naomi” or ….
Sally C., Murasaki Shikibu’s “Tale of Genji” (which translation?)
Karen Y., Mishima Yukio’s “Spring Snow”
Yasmin P., Murasaki Shikibu’s “Diary of Lady Murasaki”
Sofia F., Oe Kenzaburo’s “’Teach Us to Outgrow Our Madness’ and Other Stories”
Tori A., Dazai Osamu’s “The Setting Sun”
Naomi M., Mishima Yukio’s “Confessions of a Mask”
Rachel G., Oe Kenzaburo’s “ The Silent Cry “

(Sally C. will read Murakami Haruki’s “After Dark” for extra credit)



Continuing to practice plain neg forms of verbs:

Gr. III:   しない、来ない(こない)
Gr. II:    食べない、起きない(おきない)
Gr. I:  会わない(あわない)、立たない(たたない)、座らない(すわらない)、読まない(よまない)、とばない、書かない(かかない)、およがない、話さない(はなさない)

Be sure to register with Japanese site on Moodle.   








JAPANESE 1 – Fifth period。

Come See the Paradise sentences

1. おなまえ は かわむら りり です. Her name is Kawamura Lily. (Japanese name order)
2. りり さん は はたち です. Lily is 20 years old.
3. りり さん は やさしい です. Lily is gentle.
4. りり さん の おとうさん は かわむら さん です. Lily’s father is Mr. Kawamura.
5. りり は ジャック マガ-ン [Jack McGurn] が すき です. Lily likes Jakku Magaan.
6. ジャック は りり が だいすき です.Jack likes Lily a lot.
7. でも かわむら さん は ジャック が あんまり...(すき じゃ ない です.) However, Mr. Kawamura doesn’t like Jack very much.
8. かわむら さん は 日本じん [person] です. Mr. Kawamura is Japanese (a Japanese person).
9. ジャック は 日本じん では ありません.Jack is not Japanese.
10. かわむら さん は むずかしい です か.Is Mr. Kawamura difficult?
11. りりさん は みに ちゃん の おかあさん です. Lily is Mini’s mother.
12. みに ちゃん は かわいい です ね. Mini is cute.
13. みに ちゃん は アイス クリ-ム[aisu kuriimu] が すき です. Mini likes ice cream
14. アイス クリ-ム は おいしい です. Ice cream is delicious.


Don’t forget hiragana/katakana/kanji writing practice –

1. The name of the dragon is Aki (a hiragana name). たつ の なまえ は あき です。
2. Aki is a great dragon from Japan.あき は 日本 の すごい たつ です。
3. Aki’s friend (ともだち) is a wild boar of Thailand.あき の ともだち は タイ の いのしし です。
4. The wild boar’s name is Ace (a katakana name). いのしし の なまえ は エース です。
5. Ace and Aki like shaved-ice かきごおり and sweets. エース と あき は かきごおり や おかし が すき です。
6. Shaved ice and sweets are delicious. かきごおり や おかし は おいしい です。
7. However (でも) fermented soy beans ( なっとう) is yucky-tasting. でも なっとう は まずい です。
8. The Japanese dragon is noisy. 日本 の たつ は うるさい です。
9. The wild boar is a cute (movie) star (katakana word). いのしし は かわいい スター です。
10. Ace and Aki’s teacher is Mr. Kawayama. エース と あき の せんせい は 川山 さん です。(real name would be 河山 in Japanese)
11. Teacher Kawayama is a gentle history teacher. 川山 せんせい は やさしい れきし の せんせい です。
12. Teacher Kawayama likes origami.川山 せんせい は おりがみ が すき です。
13. Aki and Ace also like origami. あき と エース も おりがみ が すき です。
14. Everybody loves Totoro. みな は ととろ が だいすき です。
15. Is origami difficult? No, not very...おりがみ は むずかしい です か。いいえ、あんまり・・・

There will be a test tomorrow, March 3rd on school subjects, likes and dislikes, foods, adjectives, animals, etc., all material up to and including chapter 5 of Kimono.



Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period

Song for Ohina Matsuri on March 3, 2010

Akari o tsukemashou bonbori ni
明かりをつけましょう ぼんぼりに
Ohana o agemashou momo no hana
お花をあげましょう 桃の花
Go-nin bayashi no fue taiko
五人ばやしの 笛太鼓
Kyo wa tanoshii Hinamatsuri
今日は楽しいひな祭り

Let's light the lanterns
Let's set peach flowers
Five court musicians are playing flutes and drums
Today is a joyful Dolls' Festival

Color Words Generated in Class for
2 Kimono Chapter 5

ぎん いろ (の) silver
むらさき (の) purple
あおい blue
ダイダイ (の) (older word) orange
オレンジ いろ (の)(more modern usage) orange
くろい black
しろい white
みどり いろ (の)green
ピンク (の) pink
もも いろ (の)pink (peach color)
きいろい yellow
ちゃ いろ (の) brown (tea color)
あかい red
はい いろ (の)gray (ash color)
こん いろ (の)very dark blue

Students drew pictures and, sitting back to back, described the clothing to each other. Then they listened to a dictation and reported back what they had understand:

キン・ユウナア は せんしゅ です。アイス・スケート が 大好き です。フィキュアー・スケート が すき です。ピンク の セーター を きて います。みじかくて あかい スカート を はいて います。 しろい アイス・スケート を はいて います。

言いましょう三 (Clothing vocab.in カタカナ)
We discussed weekend Homework:Page 48 in workbook.

Homework for tomorrow: page 52 in workbook – reading about Florence Joyner.

Next time we will discuss fashion project: start by finding a photo of a good-looking, well-dressed person in a fashion magazine (Ebony, Jet, etc. are of course OK) to describe.


Be sure to register with Japanese site on Moodle。



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.








JAPANESE 4 and AP – Seventh period

This class does not meet on Block One days.