Tuesday, March 16, 2010

March 16, 2010 A Block One Day

Tuesday, March 16, 2010 A Block One Day






JAPANESE 3 -- First period

Jamie H. performed her song today, “Sakura Sake”
Tyler L. and Karia J still have not performed their songs.

Discussion of literature-in-translation project. “Reader Response” means that we want the student’s own reflections on the literature. This project is notj about literary analysis. Students took in-class time to do further work on their projects.

There will be a test on plain forms of verbs, present affirmative and negative, plus te forms, on Friday.


On board:


Don’t forget the literature-in-translation project. Very important point: DUE DATE IS MARCH 19th AND THERE WILL BE NO EXTENSIONS.
Get started RIGHT AWAY. So far, students have chosen (and received approval) as follows:

Bundit T., Endo Shusaku’s “The Sea and Poison”
Pranee P., Ariyoshi Sawako’s “The Twilight Years”
Esmeralda T., Dazai Osamu’s “Run, Melos! and Other Stories” (a short story collection) (approval is tentative)
Jamie H., Natsume Soseki’s “I Am a Cat” (may change)
Melisa C., Kawabata Yasunari’s “Snow Country”
Susana S., Abe Kobo’s “The Box Man”
D.J. M., Tanizaki Junichiro’s “Naomi” or ….
Sally C., Murasaki Shikibu’s “Tale of Genji” (which translation?)
Karen Y., Mishima Yukio’s “Spring Snow”
Yasmin P., Murasaki Shikibu’s “Diary of Lady Murasaki”
Sofia F., Oe Kenzaburo’s “’Teach Us to Outgrow Our Madness’ and Other Stories”
Tori A., Dazai Osamu’s “The Setting Sun”
Naomi M., Mishima Yukio’s “Confessions of a Mask”
Rachel G., Oe Kenzaburo’s “ The Silent Cry “

(Sally C. will read Murakami Haruki’s “After Dark” for extra credit)



Continuing to practice plain neg forms of verbs:

Gr. III:   しない、来ない(こない)
Gr. II:    食べない、起きない(おきない)
Gr. I:  会わない(あわない)、立たない(たたない)、座らない(すわらない)、読まない(よまない)、とばない、書かない(かかない)、およがない、話さない(はなさない)

Be sure to register with Japanese site on Moodle.   








JAPANESE 1 – Fifth period。


Iimashou ichi and ni for Lesson 6 –
いいましょう 一、いいましょう 二
ウィークエンド に なに を しました か。
いま なんじ です か。

じ - 時 – O-clock, a point in time
じかん - Hour (duration)an amount of time

Sentence structure on board

Time  に  Subject は  __direct object___ を Verb

Homework:
Write one sentence for each of the twelve hours of the clock, stating what you did at that time. This doesn’t have to be factual. You are practicing the structure.
Example (do not use this): 一 じ に わたし は おちゃ を のみました。



Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period

Students handed in fashion posters. Then each student chose 3 posters and recorded the information. Tomorrow they will speak about the posters they read and recorded, in Japanese

Details of assignment:
Fashion Poster
1. Photo/drawing of attractive, well-dressed person.
2. Sentences describing what this person is wearing (be careful about verbs).
3. Give this person a name and invent a biography. Write sentences telling about this person: description, free time, family, likes-and-dislikes, etc.
4. All writing should be on the face of the poster.
5. Writing should be beautiful and clear and correct.

Last week there was pair work on the ともだち と の かいわ for this lesson. Students in pairs must expand this with data from the reading on the season. Be ready to hand it in on Monday. Each individual student in pair must have a copy of the revised conversation.

In-class translation assignment, was due this past Friday:
1. あり と せみ と くも と けむし は 四ひき の ともだち です。 (ant, cicada, spider, caterpillar)
2. なつやすみ に 四ひき の ともだち は こうえん に いきます。
3. 「こうえん で あそびましょう。」って
4. きょう は 六月十一日 です。
5. おてんき が とても いい です。
6. あり と せみ と くも と けむし は 木 の うえ に います。
7. おとこ の ひと{ 男の人} と おんな の ひと {女の人} が 木 の した で(に) 四人 すわって います。
8. 男の人 は ジーンズ を はいて いて、ポロシャツ を きて います。
9. おてんき が あつい で 男の人 は くつ(シューズ)を はいて いません。
10. 女の人 は スカート と サンダル を はいて いて タンクトップ を きて います。
11. でも 人々(ひとびとーーPeople) は ちいさい どうぶつ(Animals)が こわい です。
12. 人々 は あり と せみ と くも と けむし を 見ます。
13. 「むし が いや です よ」って
14. 「にげましょう!(Let‘s run away)」
15. むし は 「いい です ね。いま こうえん は あぶなくない です。あそびましょう。」って
16. いっしょ に おいしい ピックニック を 食べます。



Be sure to register with Japanese site on Moodle。



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.








JAPANESE 4 and AP – Seventh period

This class does not meet on Block One days.