Friday, March 19, 2010

March 19, 2010 An Eight Period Day

Friday, March 19, 2010 An Eight Period Day






JAPANESE 3 -- First period

Pauton students should be able to ask questions about the following subjects in Japanese when interviewing our KJ guests :
おきゃくさま の
1. 好きな うた・おんがく
2. 好きな えいが
3. ことわざ
4. 食べもの
5. 日本 の でんせつ
6. ともだち に ついて
7. 好きな どうぶつ
8. こうこう の クラブ
9. テレビ ばんぐみ
10. ごかぞく
11. 絵ゲーム Pictionary
12. Dance:
a. Cupid Shuffle
b. Cha Cha Slide
c. Algorithm March (Maybe KJ kids could teach us)


Students handed in literature-in-translation project: student’s own reflections on the literature. This project is not about literary analysis. DUE DATE IS MARCH 19th. NO EXTENSIONS.
Get started RIGHT AWAY. So far, students have chosen (and received approval) as follows:

Bundit T., Endo Shusaku’s “The Sea and Poison”
Pranee P., Ariyoshi Sawako’s “The Twilight Years”
Esmeralda T., Dazai Osamu’s “Run, Melos! and Other Stories” (a short story collection) (approval is tentative)
Jamie H., Natsume Soseki’s “I Am a Cat” (may change)
Melisa C., Kawabata Yasunari’s “Snow Country”
Susana S., Abe Kobo’s “The Box Man”
D.J. M., Tanizaki Junichiro’s “Naomi” or ….
Sally C., Murasaki Shikibu’s “Tale of Genji” (which translation?)
Karen Y., Mishima Yukio’s “Spring Snow”
Yasmin P., Murasaki Shikibu’s “Diary of Lady Murasaki”
Sofia F., Oe Kenzaburo’s “’Teach Us to Outgrow Our Madness’ and Other Stories”
Tori A., Dazai Osamu’s “The Setting Sun”
Naomi M., Mishima Yukio’s “Confessions of a Mask”
Rachel G., Oe Kenzaburo’s “ The Silent Cry “

(Sally C. handed in Murakami Haruki’s “After Dark” for extra credit)



Continuing to practice plain neg forms of verbs:

Gr. III:   しない、来ない(こない)
Gr. II:    食べない、起きない(おきない)
Gr. I:  会わない(あわない)、立たない(たたない)、座らない(すわらない)、読まない(よまない)、とばない、書かない(かかない)、およがない、話さない(はなさない)

Be sure to register with Japanese site on Moodle.   








JAPANESE 1 – Fifth period。

Discussion of questions we might ask our guests.
1. どの (Which) うた・おんがく が すき です か。
2. えいが が すき です か。アヴァター を みました か。
3. 日本 の ことわざ を いって ください。
4. アメリカ の 食べもの が すき です か。 なに が おいしい です か。
5. ももたろう は 日本 の でんせつ です。 すき です か。
6. ともだち の なまえ は なん です か。
7. わたし は いぬ が すき です。 どうぶつ が すき です か。
8. KJ の クラブ は なん です か。
9. どの テレビ ばんぐみ が すき です か。
10. ごかぞく は?


Homework:

1着物6:蛙の週末{ウイークエンド}

かえる の ウイークエンド

1. 土よう日 に かえる は まんが を 読みました。{よ}
2. かえる は まんが が すき です。
3. それから、一じ はん に かえる は ピザ を 食べました。{た}
4. おかあさん の おいしい ピザ でした。{was}
5. おばあさん は ラジオ を 聞きました。{き}
6. でも かえる は テレビ を 見ました。{み}
7. かえる は ラジオ が すき じゃ ない です。
8. 九じ はん に かえる は ねました。{went to bed}
9. おやすみなさい。
10.日よう日 に …..     Write all negatives for sentences 10 – 18
Notes:
Negative past ending is …ませんでした
Negative for です is で は ありません
Negative for でした is で は ありませんでした


じ - 時 – O-clock, a point in time
じかん - Hour (duration)an amount of time

Homework:
Pages 102, 103 in workbook

At 3 o‘clock I went to bed. 
Incorrect:
に さん 時 わたし は しました ねむり。
Correct:
三 時 に わたし は ねました。

Sentence structure on board yesterday.

Time  に  Subject は  __direct object___ を Verb

Homework:
Write one sentence for each of the twelve hours of the clock, stating what you did at that time. This doesn’t have to be factual. You are practicing the structure.
Example (do not use this): 一 じ に わたし は おちゃ を のみました。



Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period

Write one question that you can ask our guests for each of these categories:
おきゃくさま の
1. 好きな うた・おんがく
2. 好きな えいが
3. ことわざ
4. 食べもの
5. 日本 の でんせつ
6. ともだち に ついて
7. 好きな どうぶつ
8. こうこう の クラブ
9. テレビ ばんぐみ
10. ごかぞく
11. 絵ゲーム Pictionary

Try to do practice without help at first, but then you make look up what you don’t know in your text and your dictionary.

In-class translation assignment, was due this past Friday:
1. あり と せみ と くも と けむし は 四ひき の ともだち です。 (ant, cicada, spider, caterpillar)
2. なつやすみ に 四ひき の ともだち は こうえん に いきます。
3. 「こうえん で あそびましょう。」って
4. きょう は 六月十一日 です。
5. おてんき が とても いい です。
6. あり と せみ と くも と けむし は 木 の うえ に います。
7. おとこ の ひと{ 男の人} と おんな の ひと {女の人} が 木 の した で(に) 四人 すわって います。
8. 男の人 は ジーンズ を はいて いて、ポロシャツ を きて います。
9. おてんき が あつい で 男の人 は くつ(シューズ)を はいて いません。
10. 女の人 は スカート と サンダル を はいて いて タンクトップ を きて います。
11. でも 人々(ひとびとーーPeople) は ちいさい どうぶつ(Animals)が こわい です。
12. 人々 は あり と せみ と くも と けむし を 見ます。
13. 「むし が いや です よ」って
14. 「にげましょう!(Let‘s run away)」
15. むし は 「いい です ね。いま こうえん は あぶなくない です。あそびましょう。」って
16. いっしょ に おいしい ピックニック を 食べます。



Be sure to register with Japanese site on Moodle。



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.








JAPANESE 4 and AP – Seventh period


Discussion in Japanese regarding the topics below. Payton students should be able to ask the following questions in Japanese when interviewing our KJ guests :
おきゃくさま の
1. 好きな 歌 うた・音楽 おんがく
2. 好きな 映画 えいが
3. 諺 ことわざ
4. 食べ物
5. 日本 の 伝説 でんせつ
6. 友達 に ついて
7. 好きな 動物 どうぶつ
8. 高校 の クラブ
9. テレビ 番組 ばんぐみ
10. ご家族 ごかぞく
11. 暇なとき、趣味、興味
12. 前の旅行
13. 絵ゲーム Pictionary
14. Dance:
a. Cupid Shuffle
b. Cha Cha Slide
d. Algorithm March (Maybe KJ kids could teach us)
  15. speed date conversations


Elizabeth A. made her  cultural presentations in class. Anton H. will present on the next block day, next Wednesday.

Presentation should be 4 minutes long – they are big topics. AP and 4th year people should supply Japanese vocabulary lists to everyone in the class. Students may speak from notes, but not from text-with-sentences.