Wednesday, March 17, 2010

March 17, 2010 A Block Two Day

Wednesday, March 17, 2010 A Block Two Day






JAPANESE 3 -- First period

This class does not meet on Block Two days.





JAPANESE 1 – Fifth period。


Iimashou san for Lesson 6 –
いいましょう 三
じかんひょう Time  chart
Time chart and school subjects

じ - 時 – O-clock, a point in time
じかん - Hour (duration)an amount of time

Homework:
Pages 102, 103 in workbook

At 3 o‘clock I went to bed. 
Incorrect:
に さん 時 わたし は しました ねむり。
Correct:
三 時 に わたし は ねました。

Sentence structure on board yesterday.

Time  に  Subject は  __direct object___ を Verb

Homework:
Write one sentence for each of the twelve hours of the clock, stating what you did at that time. This doesn’t have to be factual. You are practicing the structure.
Example (do not use this): 一 じ に わたし は おちゃ を のみました。



Be sure to register with Japanese site on Moodle。






JAPANESE 2 Sixth Period

Students spoke in Japanese about each other’s fashion posters, which they took notes on yesterday.
Quinton H, Ami S., Perry H., Alice M., Camille W., Gavin C., Betty N., Nicole R., Darren G., and Jason D. spoke (Jason may redo)

Details of assignment:
Fashion Poster
1. Photo/drawing of attractive, well-dressed person.
2. Sentences describing what this person is wearing (be careful about verbs).
3. Give this person a name and invent a biography. Write sentences telling about this person: description, free time, family, likes-and-dislikes, etc.
4. All writing should be on the face of the poster.
5. Writing should be beautiful and clear and correct.

Last week there was pair work on the ともだち と の かいわ for this lesson. Students in pairs must expand this with data from the reading on the season. Be ready to hand it in on Monday. Each individual student in pair must have a copy of the revised conversation.

In-class translation assignment, was due this past Friday:
1. あり と せみ と くも と けむし は 四ひき の ともだち です。 (ant, cicada, spider, caterpillar)
2. なつやすみ に 四ひき の ともだち は こうえん に いきます。
3. 「こうえん で あそびましょう。」って
4. きょう は 六月十一日 です。
5. おてんき が とても いい です。
6. あり と せみ と くも と けむし は 木 の うえ に います。
7. おとこ の ひと{ 男の人} と おんな の ひと {女の人} が 木 の した で(に) 四人 すわって います。
8. 男の人 は ジーンズ を はいて いて、ポロシャツ を きて います。
9. おてんき が あつい で 男の人 は くつ(シューズ)を はいて いません。
10. 女の人 は スカート と サンダル を はいて いて タンクトップ を きて います。
11. でも 人々(ひとびとーーPeople) は ちいさい どうぶつ(Animals)が こわい です。
12. 人々 は あり と せみ と くも と けむし を 見ます。
13. 「むし が いや です よ」って
14. 「にげましょう!(Let‘s run away)」
15. むし は 「いい です ね。いま こうえん は あぶなくない です。あそびましょう。」って
16. いっしょ に おいしい ピックニック を 食べます。



Be sure to register with Japanese site on Moodle。



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.








JAPANESE 4 and AP – Seventh period


Mike S. and Jenny J. made their cultural presentations in class. Mike spoke about clothing in Japan, with a powerpoint. Jenny spoke about the family system. Elizabeth A will present on Friday. Azrieal W., Connie Y., and Anton H. will present on the next block day, next Wednesday.

Presentation should be 4 minutes long – they are big topics. AP and 4th year people should supply Japanese vocabulary lists to everyone in the class. Students may speak from notes, but not from text-with-sentences.

In class, page 190 of 2 Nakama, frequency of doing certain actions. Fill in grid for self and for class in general.

In class, Listening #9-1 from “Strive for a Five:” Cell-phone etiquette
Important vocabulary:
マナー、マナーモード
守りましょう(まもりましょう)let’s keep, let’s preserve
電車内(でんしゃない)inside the train
携帯電話(けいたいでんわ)cell phone
歩行中(ほこうちゅう)while walking, while on foot
迷惑(めいわく)annoyance, bother, nuisance trouble
危険(きけん)danger, dangerous
電源(でんげん)を切る(きる)to cut off the power
留守番電話(るすばんでんわ)telephone answering machine (function)
運転中(うんてんちゅう)while driving
罰金(ばっきん)(monetary) fine


Start in class, Reading #10, about cellular phones, from “Strive for a Five”
Read in pairs and try to choose correct answers before looking words up in dictionary. Finish for homework.

Also for homework, do practice kanji pages 101-104 from 2 Nakama workbook.