Wednesday, April 15, 2009, A Block Two Day
Independent Study Japanese
This class does not meet on Block Two days.
On Tuesday we finished reading Chapter 7 of “A Homestay in Japan,” from bottom of page 70 to the end.
Vocabulary noted:
心配(しんぱい)なく、電話をかける、決められる、こんな
Grammar Reminder Review:
New conjugation, the passive – use plain neg present form, take off ない。Then add れる{一番のクループ}、られる{二番のグループ}、Irregular する Becomes される and 来る{くる}becomes 来られる
We considered pages 270 to 272 , and exercise 25、 reviewed together.
Students were having problems with conjugational form, so we wrote 10 verbs in 1.plain/dictionary form, 2.ます、3.ない、and 4.passive form. Target verbs:
食べる、飲む、見る、する、使う、読む、立つ、来る、買う、起こす{おこす}
Example sequence with :
聞く、 聞きます、 聞かない、 聞かれる
かよう、 かよいます、 かよわない、 かよわれる
開ける、 開けます、 開けない、 あけられる
{We didn’t go on to 26 on page 274 (with permission to consult chart on page 392)}
Written in class: page 73 Roman numeral II, send to me as email.
No explicit written homework assignment. Continue to work on learning vocab and grammar of chapter 7
Japanese 1
Online game identifying katakana was projected on to screen and played by class as a whole.
HYPERLINK "http://www.hucc.hokudai.ac.jp/~p16537/nihongo/katakana/index.html
"http://www.hucc.hokudai.ac.jp/~p16537/nihongo/katakana/index.html__
Extra Vocab. Projected on screen as well
アーケード
ゲーム
テニス
プール
森
フリズビー
おじさん
(おじ)Uncle
おばさん
(おば)Aunt
いとこさん
(いとこ)Cousin
めいさん
(めい)Niece
おいさん
(おい)Nephew
.
Japanese 3
Discussion of sentences describing girl in Takarabako article, Shiori.
Transformation of those sentences into sentences with adjectival dependent clauses.
Examples on board:
1. すいえい を した 人 は しおりさん だった。
2. クラブ を やめた 人 は しいおさん だった。
3. とても いそがしい 人 は しおりさん だった。
4. ニュージーランド で 英語 を 勉強 した 人 は しおりさん だった。
5. みんな の 好きな 人 は しろさん だった。
6. 六月 に 日本 に 行った 人 は ペートン の せいと と 先生 だった。
7. さよなら パーティー で ダンス した 人 は エリザベスさん だった。
8. 中国 で 共産主義 を はじめた 人 は マオ だった。
Remaining ema (small signboard for writing wishes) project was performed and presented.
Washington Kiyomizu-dera Temple
Friday we will do ききましょう for chapter. Test is approaching!
Japanese 2
Students read from their 10 sentences based on info in article, using past continuative tenses -- ___て いました、 ___て いませんでした
Don’t confuse 食べました、Ate, with 食べて いました Was Eating
Students put out store signs and lists of products
and practiced going to each others stores to buy things. If you don’t want to buy something, say something like:
たかい です ね。 すみません。 それ は ちょっとーー
Friday, be sure to have a set of models or pictures of the items each store will sell.
Japanese 4 and AP
AP and Jpn 4 worked together in pairs on the following reading. Dictionaries were not permitted.
Reading and understand written Japanese containing complex language, in less familiar contexts.
Question
The place called "Manga Kissa" is very popular among young people in Japan. Read the passage below describe what they do at the "Manga Kissa".
Answer the questions that follow, in English, in the spaces provided. Your answers must be based on the information given in the text.
You will be rewarded for providing:
- All the information requested
- Detailed answers.
________________________________________
「ま んがきっさ」を知っていますか?「まんがきっさ」は「まんが」と「きっさてん」の「きっさ」をあわせてできたことばです。はじめてのまんがきっさができた のは、25年前で、日本で三ばん目に大きいなごやというまちでした。そのまんがきっさにはたくさんのまんががあって、おきゃくさんは、お茶やコーヒーをの みながら、すきなだけまんがを読むことができました。
今、日本には2000ぐらいのまんがきっさが あるそうです。そして、まんがきっさでおきゃくさんたちは、まんがを読んだりおちゃやコーヒーを飲むだけではありません。インターネットをしたり、ビデオ やDVDを見たり、コンピューターゲームをしたり、CDを聞いたり、ひるねをしたり、マッサージをしてくれるとくべつないすにすわってリラックスすること ができます。それから、好きな飲み物をえらべるし、おべんとうも買えます。
とうきょうのしぶやというまち にあるまんがきっさでは、ほとんどのお客さんは15才から25才ぐらいまでのわかい人たちです。しぶやは東京のこうつうの中心のひとつで、たくさんの人が 地下鉄やバスや電車にのりかえるためにしぶや駅をつかいます。それから、しぶやにはわかい人に人気のある店やえいが館やデパートなどがたくさんあります。 このまんがきっさはとてもべんりなばしょにあるので、サラリーマンがEメールを読んだり書いたりするためにつかうこともあります。
ひ とりでまんがきっさに来る人も、友だちといっしょに来る人もいます。まんがきっさに入るとき、まず、へやや、何時間使うかなど、をきめます。ねだんは一 時間400円です。16才より下の人は午後八時になると帰らなければなりません。それから十八才より下の人は午後十時からはまんがきっさにいてはいけない そうです。
Close
1/2 (c)2004 Doug Anderson and Yumi Eto
1. How has the word manga kissa been made?
2. How long ago and where was the first manga kissa created?
3. What caused manga kissa to become popular?
4. Explain in your own words how the manga kissa of today is different from that of 25 years ago?
5. What group of Japanese people do manga kissa most appeal to?
6. Why is Shibuya in Tokyo a popular place to have manga kissas?
7. In what ways is Shibuya popular with young people?How has the word manga kissa been made?
8. Who else and why use the manga kissa in Shibuya?
9. When people go to the manga kissa, what decision do they need to make?
10. What restrictions are applied to using the manga kissa?
AP investigated the following websites in Japanese:
1. Mosburger
2. Glico (Pocky)
3. Lotte (Koala)
4. Sangaria (Ramune)
5. Sanrio (Hello Kitty and Badz Badz Maru)
Useful "film" at http://kitty35.com/kt_movie_kt-ex.html
Jpn 4 worked on
Poem form to write in Japanese日本語での詩を書くーー金曜日にis due
Objective: To make a rhythmical poem in Japanese
Level: High school students
Procedure:
Students create their own Japanese poem. Here are examples.
■Example: "Kojika" (Baby Deer)
くるか こないか Are you coming, or are you not?
こないか くるか Are you not, or are you coming?
くるくる こじか Come, come, baby deer
(こいぬ, こねこ, こりす, こやぎ: puppy, kitten, baby squirrel, lamb, etc.)
いっぱい こじか Many many baby deer
○○○○ こじか ○○○○ baby deer (four-syllable words such as かわいい, はねてる, はねるよ, ころがる, ちゃいろ, etc.)
○○○○ こじか ○○○○ baby deer
(four-syllable words different from the line above)
2) Create a poem using verbs that fit the number of syllables in the poem, such as する or みる.
Example: "Shukudai" (Homework)
×するか しないか Will I do it, will I not
しないか するか× Will I not, or will I
たくさん しゅくだい Lots of homework
いやいや しゅくだい Don't want to do homework
ぜったい しない× I absolutely will not do it
しないぞ しゅくだい Will not do it, my homework
月曜日にしおりさん の こと(On the handout from Takarabako) を かいて ください。One page typed Japanese.
Below is the lesson from Monday April 13.
Review よう:よう だ、よう な、よう に
1. ミッキ は ドナルド の よう だ・です。
2. ミッキ は ドナルド の ような どうぶつ だ・です。
3. にっき は ドナルド の ように 食べます・食べる。
4. カナダ は アメリカ の よう だ・です。
5. カナダ は アメリカ の ような 国{くに}だ・です。
6. カナダ は アメリカ の ように 大きい です。
7. Finding Nemo は The Incredibles の よう だ・です。
8. FN は TI の ような えいが だ・です。
9. FN は TI の ように すばらしい {です}。
B. page 207 in Yookoso: Continuing…, Activity 19, numbers 1, 2, 3, and 5
(plain verb form ような 顔{かお}
Numbers 4 and 6
(plain adj. stem そうな 顔{かお}
Went over pages 270 to 272 , class and teacher together did exercises 25 and 26 on page 274 (consult chart on page 392)—people didn’t understand this; so they all may hand it in at the next class, Wednesday.
Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.
Feuer ―― not yet performed “Driving Tour of Chicago”
Little Italy
Planetarium
Sox Park
Margie's Candies
Wicker Park
Hancock Observatory
REMINDER: we must realize something important. In doing high school assignments or college assignments or tasks out in the world, every one of us should be trying to do the best and most complete work possible, not the least possible.
Be sure to continue to work with kanji-learning website
http://www.jpf.org.uk/language/kanjifiles/kanjicard.html