Monday, April 13, 2009

April 13, 2009 Monday An Eight Period Day

Monday, April 13, 2009, An Eight Period Day




Independent Study Japanese

Two thirds of class absent, so worked on individual issues with one student.

A. よう:よう だ、よう な、よう に
1. ミッキ は ドナルド の よう だ・です。
2. ミッキ は ドナルド の ような どうぶつ だ・です。
3. にっき は ドナルド の ように 食べます・食べる。

4. カナダ は アメリカ の よう だ・です。
5. カナダ は アメリカ の ような 国{くに}だ・です。
6. カナダ は アメリカ の ように 大きい です。

7. Finding Nemo は The Incredibles の よう だ・です。
8. FN  は TI の ような えいが だ・です。
9. FN は TI  の ように すばらしい です。

B. page 207 in Yookoso: Continuing…, Activity 19, numbers 1, 2, 3, and 5
              (plain verb form ような 顔{かお}
                      Numbers 4 and 6
              (plain adj. stem そうな 顔{かお}

C. Verb stem ながら Review
Homework:
Write 6 sentences with following verbs plus ながら、with final verb in plain past form: 食べる、話す、水泳{すいえい}する、泳ぐ{およぐ}、なくなる、すわる

In “A Homestay in Japan,” read together page 70 from beginning of se
cond paragraph to end of page.

Vocabulary noted:
心配(しんぱい)、電話をかける、決められる、

Grammar noted:
New conjugation, the passive – use plain neg present form, take off ない。Then add れる{一番のクループ}、られる{二番のグループ}、Irregular する Becomes される and 来る{くる}becomes 来られる


Tomorrow, when other students are here, we will consider pages 270 to 272 , and exercises 25 and 26 on page 274 (with permission tonconsult chart on page 392)






Japanese 1

Sample Sentences projected in large type (for visually impaired student)

はるやすみ に わたし・ぼく は

____に いきました。

___を しました。


Collected homework: translation of よみましょう 七 (Some needed to continue working on it in class。)

Other students worked in class on explaining the destinations and activities in fox and frog’s spring vacation. Five destinations and five activities should be completed for homework. New destinations added: gymnasium and movie theater: たいいくかん と えいがかん。 かん here means something like “building.”


.





Japanese 3

Students read from their 春休みの日記{はるやすみ の にっき}
And then handed them in.
Special vocabulary and notes:
パトリックせいじん
読みました=読んだ
Person に あった
ゲーム を した
ろんぶん、さくぶん
いい In the past becomes よかった
イリノイ州{しゅう}=The state of Illinois

Remaining ema (small signboard for writing wishes) projects will be performed and presented.
Boone Kasuga Taisha Jinja—did not perform
Harrington Daibutsu in Kamakura—performed, but needs written information about the temple
Tena Tsuru-ga-oka Hachiman-guu—will do Tuesday
Cheng Kinkaku-ji—needs more accurate image (GOLD!)—used verb for pray {inoru} acceptable and interesting
Molasky Heian Shrine in Kyoto—will perform Tuesday
Alexander will perform Tuesday



Homework pages 102-103 workbook

Sensei told the following narrative for listening comprehension practice.  Students took notes on information rather than trying to write as a dictation.

先生の春休み{せんせい の はるやすみ}

1. わたし は はるやすみ に いそがしかった。
2. だいがく の さくぶん を 二つ 書いた{かいた}。
3. それから 金曜日 に イリノイ州大学 に 行った。
4. ホテル の 泊まった{とまった}。
5. 土曜日 に 買いもの を した。
6. 何 を 買った の?
7. お花{はな}と おさけ を 買った。
8. それから ごご むすめ の コンサート に 行った。
9. むすめ は うた を うたって、ピアニスト は ピアノ を 
ひいた。
10.コンサート は とても たいせつ で きれい だった。
11.後で パーィ に 行った。
12.ともだち は ケーキ や クッキー を つくった。
13.みな は ケーキ や クッキー を 食べて、おとな は おさけ
 を 飲んだ。
 14.おさけ の なまえ は シャンペン だった。
 15.イリノイ州 の チャンペン で みな は チャンペン を のんだ。

No particular homework but will check workbook pages tomorrow{maybe}. What workbook pages have we not yet done in the chapter?







Japanese 2

Had some students read parts of their homework assignment, the shopping diary 買い物{かいもの}の 日記{にっき} of next week. Then collected the diaries.

Handout of potential store/shopping dialogue, with vocabulary, included below.

キメル先生の日本語の授業
2 きもの 7

1, いらっしゃいませ いくつ 【お】いくら
welcome/may I help you how many how much (money)

2. greeting for the time of day

3. ここ に _____ が ありますか てんいん 店人 おきゃくさま
Is there/ do you have___ here? store person customer

4. はい、 あります。 Yes, we have. ちがいます。 No

5. おいくら です か。 How much is it?

6。__________は _________円 です。 It's ________ yen.
product number

7. たかい 【 やすい】 【いい】 です ね。 expensive, cheap, good, isn't it?

8。Product を __________ください。 Please give me (product).

9。 どうそ。 _________円 です。 Here, take it. It's ________ yen.

10。これ は __________ 円 です。 Here's __________ yen.

11。 りょうがえ は _________円 です。 The change is __________ yen.

12。 まいど ありがとう ございました。 Thank you every time (storekeeper says this)>


みせ 店 みせて 下さい ほんや 本屋
store show me please

まいど ありがとう ございました
thank you every time


Homework: with your partner, write a simple dialogue that takes place in your store. Memorize and perform from memory tomorrow.

Store Person: Welcome. May I help you?
Customer: Good morning.
Store Person: Good morning.
Customer: Do you have.....?
Store Person: Yes.
Customer: Where is it?
Store Person: It's over there
Customer: Please show me the ....
Store Person: Here, please take it.
Customer: How much is it?
Store Person: It's ... yen.
Customer: It's expensive/inexpensive...










Japanese 4 and AP

Review よう:よう だ、よう な、よう に
1. ミッキ は ドナルド の よう だ・です。
2. ミッキ は ドナルド の ような どうぶつ だ・です。
3. にっき は ドナルド の ように 食べます・食べる。

4. カナダ は アメリカ の よう だ・です。
5. カナダ は アメリカ の ような 国{くに}だ・です。
6. カナダ は アメリカ の ように 大きい です。

7. Finding Nemo は The Incredibles の よう だ・です。
8. FN  は TI の ような えいが だ・です。
9. FN は TI  の ように すばらしい {です}。

D. page 207 in Yookoso: Continuing…, Activity 19, numbers 1, 2, 3, and 5
              (plain verb form ような 顔{かお}
                      Numbers 4 and 6
              (plain adj. stem そうな 顔{かお}


Went over pages 270 to 272 , class and teacher together did exercises 25 and 26 on page 274 (consult chart on page 392)—people didn’t understand this; so they all may hand it in at the next class, Wednesday.

Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.


Feuer ―― not yet performed “Driving Tour of Chicago”

Little Italy
Planetarium
Sox Park
Margie's Candies
Wicker Park

Hancock Observatory

REMINDER: we must realize something important. In doing high school assignments or college assignments or tasks out in the world, every one of us should be trying to do the best and most complete work possible, not the least possible.


Be sure to continue to work with kanji-learning website

http://www.jpf.org.uk/language/kanjifiles/kanjicard.html