Friday, October 30, 2009

October 28, 2009 A Block Two Day

Wednesday: October 28, 2009 A Block Two Day



JAPANESE 3 -- First period

This class does not meet on Block Two days.

Last week there was a handout from 1 Nakama workbook, kanji writing practice (Finishing it was a homework assignment):

行、来、帰、食、飲、見、聞、読、書、話、高、校、出、会、買


3きもの:第二課:漢字れんしゅうの会話:

まち に 行きませんか。 えいが を 見ましょう。

いいえ、わたし は うち に 帰ります。

どうして?

おなか が すきました。ごはん を 食べます。

ああ、そう。 何 を 飲みます か。

コーラー は まずい です。 おちゃ を 飲みます。それから ラジオ を 聞きます。

高校 の しゅくだい を しました か。

いいえ、わたし は しゅくだい が いや です。みせ に 行きます。日記(にっき=Diary) を 買います。あたらしい 日記 で 書きます。

そうです か。どの みせ に 行きます か。

えき の 出口 の 本屋 に 行きます。本や で 本 や まんが を 読みます。 いっしょ に 行きません か。

ああ。えき で 会いましょう か。

はい、あそこ で 会いましょう。それから おいしそうな えきべん (えき の おべんとう) が 買えます。

Direct object relational particle を becomes がin sentences with verbs in potential or with stem+たい。

In-class drill reviewing potential (and want-to) forms of verbs. Review potential more tomorrow:

On board:
出口、入口、人口
でぐち、いりぐち、じんこう
Important new na adjectives: いろいろな、とくべつな、べんりな

Review formation of potential in verbs –
Group 1 verbs: change the い  syllable before the ます to an  え syllable in the same hiragana line. かきます Becomes かけます
Group 2 verbs: add syllables before the 増す。食べられます
Can see/visible: 見えます
Can hear/audible: 聞こえます
Can do (Sports): テニス が できます、出来ます
Can come (to school): 高校 に こられます。(こられます)


Homework:
Quiz on verbs―――たい and adjectives ---そう、Plus kanji above.





REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}






JAPANESE 1 – Fifth period

Quiz on ひらがな  up to も + ん

Please give me (desired thing): {Desired thing}を ください。
New relational particle を。It follows the desired thing and tells us that, in this kind of sentence, it is a direct object. Actually,  ください means “give” as well as “please.”

Homework:
Write the names of all classroom objects at least 5 times.
Besure you have made flashcards for all new ひらがな。


Don’t firget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語


Study!


.



JAPANESE 2 -- Sixth period

Quiz on conjugation of te form and using it in continuative/progressive verb formations.

Homework: ワークブックの十六ページ:B
目 め Eye
耳 みみ Ear
大きい Big おおきい
手 て Hand           
口 くち Mouth
足 あし Feet/legs

New song: “Head and shoulders knees and toes”
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
目 と 耳 と 口 と はな、
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、足




Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period

Handout from 2 Nakama workbook: pages 65 through 69 – start in class, finish for homework.

In class writing assignment on laptops: compare and contrast article from Strive for a Five, pages 113 and 133, Domestic versus foreign travel. Use prescribed form and expressions.  Email to Sensei by end of period.

Postponed to Monday: 2Nakama Ch 2
Pages 102-103 Read and prepare to ask and answer questions as directed.