Thursday: October 22, 2009 An Eight Period Day
JAPANESE 3 -- First period
Handout from 1 Nakama workbook, kanji writing practice (Finish for homework):
行、来、帰、食、飲、見、聞、読、書、話、高、校、出、会、買
Handout of story to translate (pay attention to relational particles)――Finish for homework.
Giraffe Meets Hippo at The Unique Bakery
きりん: Look at that table over there. There’s a chocolate cake on the table.
かば: Oh, I like that. It’s pretty. It looks delicious, doesn’t it?
きりん: Yes, it looks delicious. Do you want to eat that cake?
かば: Yes, I want to eat it.
きりん: Please eat it.
かば: I will not eat it.
きりん: Why will you not eat it?
かば: I ate a very big cake yesterday. I can’t eat a cake today.
きりん: OK. I’ll eat the cake. Is it expensive?
かば: It looks expensive.
きりん: Look. It is expensive. It costs 5,000 yen. I can't buy the cake.
かば: I have money.
きりん: Really? Please lend me a lot of money.
かば: OK. Here’s 10,000 yen.
きりん: Great. I’ll buy 2 cakes. I’ll buy the chocolate cake and a banana cake.
かば: OK. I’ll eat the number 2 cake.
きりん: No, you can’t eat number 2 banana cake. You ate a cake yesterday. I can
eat both chocolate cake number 1 and banana cake number 2.
かば: You are selfish! わがまま(な)
きりん: That’s so, isn’t it?
On Board – after discussion of relational particles
1. traveling-verb sentences
examples: 行きます、来ます、帰ります、出ます
きょう わたし は 高校 に 来ました。Today I came to school.
destination indicated by に
2. existence-verb sentences
only two: あります、います
location indicated by に
木 (の上)に 猫(ねこ)が います。
There is a cat (on top of) the tree.
3. active-verb sentences
examples: 食べます、あそびます、飲みます
place where action happens indicated by で
プール (の中)で およいで 下さい。 Please swim (inside) the pool.
4. wa/ga pattern sentences:Descriptions of people, likes and dislikes, weather, physical appetites.
ヤオ・ミン は せ が たかい です。Yao Ming is tall.
スーパーマン は カットウオマン が すき です。Superman likes Catwoman.
きのう (は) おてんき が くもり でした。Yesterday the weather was cloudy.
おきゃくさま は おなか が すきました。The customer is hungry.
5. ga replaces ha when new subject is introduced
かんしゃさい の 日、わたし と かぞく は 食べました。それから ぞう が うち に 来ました。みな は びっくり しました。
On Thanksgiving Day, the family and I ate. After that, an elephant came to the house. Everyone was surprised.
ひるやすみ に ゆみさん は おかし を 一つ 食べました。
5.Monday, review use of が for direct object when verb is in potential or with stem+たい。
REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives :
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}
{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}
JAPANESE 1 – Fifth period
Collected pair-translations the following dialogue into English. Finish for homework. We will memorize this dialogue for Monday. Part of class time today spent in oral practice.
田川: はじめまして。 おなまえ は...
山田: なまえ は 山田 けんじ です。 はじめまして。
田川: わたし は 田川 けいこ です。 どうぞ
よろしく。 けんじくん は スポーツ (supootsu=sports) が すき です か。
山田: はい、 すき です。 フットボール (futtobooru=football) が すき
です。
田川: そう です か。 チーム (chiimu=team) の (relational particle meaning "belonging to, of, or apostrophe s") なんばん です か。
山田: ぼく は 十八 ばん です。
田川: そう です ね。 T・シャース (tii shaatsu=tee shirt) は じゅうはち
ばん です。 すみません。 なんさい です か。
山田: 十八 さい です。 十八 ばん は じゅうはっさい です ね。
田川: これ は なん です か。
山田: ボール (booru=ball) です。 フットボール の ボール です。
田川: ありがとう。
山田: どう いたしまして。
Notes: 1. 山田= "mountain field" a family name、 Yamada
2. そう です か= really?
3. 田川= "field river" a family name, Tagawa
4. そう です ね= that's true, isn't it
Questions:
1. Are Keiko and Kenji old friends?
2. Are they boys or girls?
3. What does Kenji like?
4. What's funny in the dialogue?
5. How old is Kenji?
Hiragana practice test today, emphasizing な、に、ぬ、ね、の、は、ひ、ふ、へ、ほ
Real test will take place on Monday
にほん 日本
にほんご 日本語
Discussion of kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
Study!
.
JAPANESE 2 -- Sixth period
Wednesday’s pair work story translation猫の花、山猫、ガーフィルド
Due Monday, one paper for each pair, with both names on it.
1. おなまえ は はな です。
2. バーセロナ の ごみばこ に すんで います。
3. はなさん の ともだち は 山ねこ です。
4. ゆうめいな ねこ の なまえ は ガーフィルド です。
5. ガーフィルド は おおきい です。
6. ガーフィルド は ラザーニャ を たべます。
7. ガーフィルド と 山ねこ と はな は カラオケ ボクス に 行きます。
8. 山ねこ は 人 の ステーキ を 食べます。
9. はな は おすし を 食べます。
10.ひまな とき はな は やきゅう を します。
11.はな は やきゅう が じょうず です。
12.ガーフィルド は りょこう が すき です。
13.なつやすみ に イギリス に いきました。
14.ロンドン の ねこホテル は ガーフィルド の ホテル でした。
15.ガーフィルド は ロンドン で うし に あいました。
単語:
1.猫の花 = ねこ の 花 = The cat, Hana
2. 食べます = たべます
3. 行きます = いきます
4. 山猫 = やまねこ = Wildcat
5. りょこう = Travel
6. ごみばこ = Garbage can
7. 人 = ひと = Person, human being
Review sentences, continuative/progressive compared with other tenses:
Today students performed 2 Kimono ch 2 related text message.
Al. What are you doing (right) now?
いま なに を して います か。
Bonnie. I am eating bread now.
いま パン を 食べて います。
Al. Do you like bread?
パン が すき です か。
Bonnie. Yes, I like it.
My mother bought this bread.
はい、すき です。
うち の はは は この パン を かいました。
I will eat bread tomorrow, too.
あした も パン を たべます。
Al. Are you doing homework now?
いま しゅくだい を
して います か。
Bonnie. No, but I was doing
yesterday.
いいえ、でも きのう して
いました。
Al. Yesterday I was bad.
きのう ぼく は わるかった です。
I didn’t do homework yesterday.
きのう しゅくだい を
しませんでした。
Bonnie. What did you do?
なに を しました か。
Al. I went to my friend’s house
and drank coffee.
ともだち の うち に いって、
コーヒー を のみました。
Bonnie. I am drinking coffee now.
いま コーヒー を のんで います。
However, this coffee is yucky-tasting.
でも この コーヒー は まずい です。
Answer questions Monday regarding workbook, page 18, section F。
Begin discussion of なadjectives.
Hello Kitty は しずか です。 Hello-Kitty is quiet. (no mouth!)
しずかな Hello Kitty すき です か。Do you like quiet Hello-Kitty?
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Homework: 2Nakama Ch 2
Pages 102-103 Read and prepare to ask and answer questions as directed.
Japanese 4 class students took kanji test today.
Monday discuss handout from 91/92 Resource materials: kanji and their categorizing portions, and handwritten seasonal greatings (with kanji)
Some vocabulary for yesterday’s
Listening: Number 17 listening from Strive for Five:AP Japanese Practice Tests, a recorded announcement from a department store.
定休日、ていきゅうび、Regular day that a business is closed
本日、ほんじつ、This day, today
営業時間、えいぎょう じかん、Business hours
来店、らいてん、Coming to (this) store
食料品、しょくりょうひん、Food
新学期、しんがっき、New school term
各地、かくち、Various places, every place
売り場、うりば、Counter, point of sale
Handout to work on in class:
Verb form practice:
Have you ever been to Japan? 日本に行ったことがありますか。
Japanese language teachers can go to Japan.
日本語の先生(教師)は日本に行くことが出来ます。
Japanese language students may go to Japan, too. (It’s OK …)
日本語のせいとも日本に行ってはいいです。
Do you want to go to Japan? 日本に行きたいですか。
Are you thinking about going to Japan?
日本に行こうと思っていますか。
Do you intend to go to Japan? Is it a (do you) plan to go to Japan?
日本に行くつもりですか。 日本に行く予定ですか。
Go to Japan!(なさい Imperative)日本に行きなさい。
When you go to Japan, go and watch Kabuki、please.
日本に行ったら、歌舞伎を見に行って下さい
While watching Kabuki, you have eat o-bento.
歌舞伎を見ながら、お弁当を食べなければなりません。
When I lived in Japan, I went to see Kabuki with my daughter.
日本に住んでいた時、娘といっしょに歌舞伎を見にいきました。
Monday Jpn 4 and AP Japanese will look over:
90 to 93 in 2 Nakama. Arrange the manga on page 92 so that they fit the story on page 92-93.