Monday, October 26, 2009

October 26, 2009 An Eight Period Day

Monday: October 26, 2009 An Eight Period Day



JAPANESE 3 -- First period

Last week there was a handout from 1 Nakama workbook, kanji writing practice (Finishing it was a homework assignment):

行、来、帰、食、飲、見、聞、読、書、話、高、校、出、会、買

Collect and discuss story: (pay attention to relational particles)――Expecting to test on this Wednesday.

Giraffe Meets Hippo at The Unique Bakery

きりん: Look at that table over there. There’s a chocolate cake on the table.
あの テーブル を 見てーー  テーブル の 上 に チョコレートの ケーキ が あります。
かば: Oh, I like that. It’s pretty. It looks delicious, doesn’t it?
ああ、それ が すき です。 きれい です。おいしそう 
ですね。
きりん: Yes, it looks delicious. Do you want to eat that cake?
そう、おいしそう です。あの ケーキ が 食べたい ですか。
かば: Yes, I want to eat it.はい、食べたい です。
きりん: Please eat it. 食べて 下さい。
かば: I will not eat it. たべません。
きりん: Why will you not eat it? どうして たべませんか。
かば: I ate a very big cake yesterday. I can’t eat a cake today.
きのう とても おおきい ケーキ を たべました。
きょう ケーキ が 食べられません。
きりん: OK. I’ll eat the cake. Is it expensive?
オッケ。わたし は ケーキ を 食べます。高い ですか。
かば: It looks expensive.  高そう です。
きりん: Look. It is expensive. It costs 5,000 yen. I can't buy the cake.
見てーー 高い です。 五千円 です。
ケーキ が 買えません。
かば: I have money. お金 が あります。 
(お金 を もって います。)
きりん: Really? Please lend me a lot of money.
ほんとう?お金 を たくさん かして 下さい。
かば: OK. Here’s 10,000 yen. オッケ。一万円 どうず。
きりん: Great. I’ll buy 2 cakes. I’ll buy the chocolate cake and a banana cake.
すごい。わたし は ケーキ を 二つ 買います。チョコレート の ケーキ と バナナ の ケーキ を かいます。
かば: OK. I’ll eat the number 2 cake.
オッケ。わたし は 二ばん の ケーキ を 食べます。
きりん: No, you may not eat number 2 banana cake. You ate a cake yesterday. I can eat both chocolate cake number 1 and banana cake number 2.
いいえ、二ばん の バナナ の ケーキ と 食べて は だめ です。きのう ケーキ を 食べました。わたし は 一ばん の チョコレート の ケーキ も 二ばん の バナナ の ケーキ も 食べられます。
かば: You are selfish! わがまま です よ。
きりん: That’s so, isn’t it? そう です ね。

We reviewed use of が for direct object when verb is in potential or with stem+たい。

Game reviewing potential and want-to forms of verbs. Review potential more tomorrow:

Can see/visible: 見えます
Can hear/audible: 聞こえます

Homework:
Rewrite City of Osaka song in katakana.





REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}






JAPANESE 1 – Fifth period

Introduced City of Osaka song.

Collected pair-translations the following dialogue into English. Finish for homework. We will memorize this dialogue for Monday. Part of class time today spent in oral practice.

田川: はじめまして。 おなまえ は...

山田: なまえ は 山田 けんじ です。 はじめまして。

田川: わたし は 田川 けいこ です。 どうぞ
よろしく。 けんじくん は スポーツ (supootsu=sports) が すき です か。

山田: はい、 すき です。 フットボール (futtobooru=football) が すき
です。

田川: そう です か。 チーム (chiimu=team) の (relational particle meaning "belonging to, of, or apostrophe s") なんばん です か。

山田: ぼく は 十八 ばん です。

田川: そう です ね。 T・シャース (tii shaatsu=tee shirt) は じゅうはち
ばん です。 すみません。 なんさい です か。

山田: 十八 さい です。 十八 ばん は じゅうはっさい です ね。

田川: これ は なん です か。

山田: ボール (booru=ball) です。 フットボール の ボール です。

田川: ありがとう。

山田: どう いたしまして。


Notes: 1. 山田= "mountain field" a family name、 Yamada
2. そう です か= really?
3. 田川= "field river" a family name, Tagawa
4. そう です ね= that's true, isn't it

Questions:
1. Are Keiko and Kenji old friends?
2. Are they boys or girls?
3. What does Kenji like?
4. What's funny in the dialogue?
5. How old is Kenji?

Hiragana practice test today, emphasizing な、に、ぬ、ね、の、は、ひ、ふ、へ、ほ
Real test on hiragana, up to ほ

Homework: Rewrite words to Osaka City Song in RÔMAji



Don’t firget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語


Study!


.



JAPANESE 2 -- Sixth period

Collected Wednesday’s pair work story translation猫の花、山猫、ガーフィルド—
one paper for each pair, with both names on it. 


1. おなまえ は はな です。
2. バーセロナ の ごみばこ に すんで います。
3. はなさん の ともだち は 山ねこ です。
4. ゆうめいな ねこ の なまえ は ガーフィルド です。
5. ガーフィルド  は おおきい です。
6. ガーフィルド  は ラザーニャ を たべます。
7. ガーフィルド と 山ねこ と はな は カラオケ ボクス に 行きます。
8. 山ねこ は 人 の ステーキ を 食べます。
9. はな は おすし を 食べます。
10.ひまな とき はな は やきゅう を します。
11.はな は やきゅう が じょうず です。
12.ガーフィルド は りょこう が すき です。
13.なつやすみ に イギリス に いきました。
14.ロンドン の ねこホテル は ガーフィルド の ホテル でした。
15.ガーフィルド は ロンドン で うし に あいました。

単語:
1.猫の花 = ねこ の 花 = The cat, Hana
2. 食べます = たべます
3. 行きます = いきます
4. 山猫 = やまねこ = Wildcat
5. りょこう = Travel
6. ごみばこ = Garbage can
7. 人 = ひと = Person, human being


Review sentences, continuative/progressive compared with other tenses:
Today students performed 2 Kimono ch 2 related text message.

Al. What are you doing (right) now? 
いま なに を して います か。

Bonnie. I am eating bread now.
いま パン を 食べて います。

Al. Do you like bread?
パン が すき です か。

Bonnie. Yes, I like it.
     My mother bought this bread.
はい、すき です。 
うち の はは は この パン を かいました。
I will eat bread tomorrow, too.
あした も パン を たべます。

Al. Are you doing homework now?
いま しゅくだい を 
     して います か。

Bonnie. No, but I was doing
      yesterday.
いいえ、でも きのう して 
    いました。

Al. Yesterday I was bad.
きのう ぼく は わるかった です。
I didn’t do homework yesterday.
きのう しゅくだい を 
しませんでした。

Bonnie. What did you do?
なに を しました か。

Al. I went to my friend’s house    
     and drank coffee.
ともだち の うち に いって、
     コーヒー を のみました。

Bonnie. I am drinking coffee now.
いま コーヒー を のんで います。
However, this coffee is yucky-tasting.
  でも この コーヒー は まずい です。



Answer questions Monday regarding workbook, page 18, section F。

Remember discussion of なadjectives.


Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period

Postponed to Wednesday: 2Nakama Ch 2
Pages 102-103 Read and prepare to ask and answer questions as directed.
Monday discuss handout from 91/92 Resource materials: kanji and their categorizing portions, and handwritten seasonal greatings (with kanji)
Handed out to AP students the Nelson’s Compact Kanji Dictionary (still waiting for books for Jpn 4 students). Lesson on radicals (“categorizing portions”). See list of radicals inside front cover. See kanji listed by on and kun reading in index. Method of finding radical, and then finding kanji – counting strokes.. Important radicals:
9, 120, 85, 162, etc.
Each radical can be spoken as a name, either in Japanese or English

Homework: Return to handout from last Thursday – try to figure out what radical categorizes each kanji in the kanji portion.



Monday Jpn 4 and AP Japanese will look over:
90 to 93 in 2 Nakama. Arrange the manga on page 92 so that they fit the story on page 92-93.