Tuesday, October 20, 2009

October 20, 2009 A Block One Day

Tuesday: October 20, 2009 A Block One Day



JAPANESE 3 -- First period

A. Students performed their celebrity interviews: Tori, Bundit, Sally, Stephanie, Rachel, Pranee, and Alisa
B. Went over details of Dominick’s Supermarket
1. Dominik is the owner of Dominick’s Supermarket.
ドミニックくん は ドミニック・スーパー の オーナー です。
2. The supermarket is in Oak Park.
スーパー は オーク・パーク に あります。
3. A golf course is next door.
ゴルフじょう は となり です。
4. Nicole is the owner of the golf course.
二コールさん は ゴルフじょう の オーナー です。
5. She is famous, but she hates golf.
ゆうめい です は ゴルフ が (だい) きらい です。
6. Yesterday Olivia, Rajamer, and Will played golf at the golf course.
きのう オリビアさん、ラジャマーくん、と ウイルくん は ゴルフじょう で ゴルフ を しました。
7. Olivia, Rajamer, and Will were vigorous golf players [GORUFU no senshu].
オリビアさん、ラジャマーくん、と ウイルくん は げんきな ゴルフ の せんしゅ でした。
8. At twelve o’clock, they were hungry.
十二時 に おなか が すきました。
9. They went to Dominick’s Supermarket.
ドミニック・スーパー に 行きました。
10. They ate at “Weird Coffee Shop” in the supermarket.
スーパー の 「へんな きっさてん」で 食べました。
11. Olivia ate fish. オリビアさん は 魚(さかな)を 食べました。
12. Will ate sushi.  ウイルくん は おすし を 食べました。
13. Will, Olivia, and Rajamer saw customers and store clerks.
ウイルくん と オリビアさん と ラジャマーくん は おきゃくさま と てんいん を 見ました。
14. The names of the customers were Gunther and Dante.
おきゃくさま の お名前 は ガンさーさん と ダンテさん でした。
15. Gunther was a German, but Dante was an Italian.
ガンささん は ドイツ人 でした が ダンテ は イタリア人 でした。
16. Gunther liked the store clerk, Yumi.
ガンささん は てんいん の ゆみさん が すき でした か。
17. Yumi was quiet and pretty. ゆみさん は しずか で きれい でした。
18. At lunch break, Yumi ate one candy.
ひるやすみ に ゆみさん は おかし を 一つ 食べました。
19. Hiyashi was a store clerk, too. 林さん も てんいん でした。
20. At lunch break, big Hiyashi ate tempura and rice balls.
ひるやすみ に 大きい林さん は てんぷら と おにぎり を たべました。
21. Dante liked spaghetti, but he bought RAMEN at the supermarket.
ダンテさん は スパゲッティ が すき でした が スーパー で ラーメン を 買いました。
22. Gunther bought chocolate strawberries. 
ガンさーさん は チョコレートのいちご を 買いました。

C. Questioning each other (and then reporting on the results).
何 が したい です か?
Specified activity が したい です。
なぜ です か。
Adjective + そう から です。

D. Big kanji for verbs projected with stroke order written on board:
言います、話します、読みます
帰ります、書きます

Homework:
Make sure your understanding of the Dominick’s Supermarket story is correct in Japanese.
Be ready to ask questions about relational particles.



REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}






JAPANESE 1 – Fifth period


Perform this dialogue in class, both reading and from memory, substituting different words for names.

Dialogue Between Two “Adults”

A. O-namae wa?

B. Enpitsu desu.

A. O-namae wa Enpitsu-san desu ka.

B. Hai

A. Watashi wa Monosashi desu.

B. Monosashi-san, hajimemashite.

A. Douzo yoroshiku

Homwork: Write dialogue in hiragana.

1きもの:2   Classroom Objects

えんぴつ  Pencil
まど  Window
DOA ドア  Door
こくばん (ホアイト・ボード)
Blackboard Whiteboard
PEN ペン  Pen
いす  Chair
ふでばこ Pencil case (“Brush box”)
ものさし Ruler
けしGOMU  けしゴム Eraser
つくえ  Desk
PASOKON パソコン
(Personal) computer
ほん (本)Book (also “source, origin”)
NO-TO ノート Notebook


にほん 日本
にほんご 日本語


Discussion of kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin

Japan as “sun’s source” – 日本

Study!


.




JAPANESE 2 -- Sixth period

Review of verb chart handout, followed by game with rival teams forming te forms from masu forms of verbs. Last student standing: Camille, of the Window Team, まど の チーム

Review sentences, continuative/progressive compared with other tenses:
Text message conversation.
Al. What are you doing (right) now? 
いま なに を して います か。
Bonnie. I am eating bread now.
いま パン を 食べて います。
Al. Do you like bread?
パン が すき です か。
Bonnie. Yes, I like it. My mother bought this bread.
はい、すき です。 
うち の はは この パン を かいました。
I will eat bread tomorrow, too.
あした も パン を たべます。
Al. Are you doing homework now?
いま しゅくだい を しくだい を して います か。
Bonnie. No, but I was doing it yesterday.
いいえ、でも きのう しました。
Al. Yesterday I was bad.
きのう ぼく は わるかった です。
I didn’t do homework yesterday.
きのう しゅくだい を しませんでした。
Bonnie. What did you do?
なに を しました か。
Al. I went to my friend’s house and drank coffee.
ともだち の うち に いって、コーヒー を のみました。
Bonnie. I am drinking coffee now.
いま コーヒー を のんで います。
However, this coffee is yucky-tasting.
でも この コーヒー は まずい です。


Homework:
1. Perform above dialogue from memory: Girls are Bonnie and Boys are Al.
2. in workbook, page 18, section F




Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.





JAPANESE 4 and AP – Seventh period

This class does not meet on Block One days.