Monday, May 11, 2009

May 11, 2009 Monday An Eight Period Day

Monday, May 11, 2009, An Eight Period Day




INDEPENDENT STUDY JAPANESE


All present.
More review 日本との出会い:第七課 By reading aloud
Vocab test will be Tuesday.

Remember also passive うけみ Verb forms and verb-stem + すぎる(which sometimes can be in the te form, like other verbs)。





JAPANESE 1

Example:


On Friday we chose 10 characters and talked about where they will go during summer vacation and how they will get there. Here’s an example:
なつやみ に バズバスマル は おおさか に いきます。
おおきい とり で いきます。
During summer vacation Badz Badz Maru went to Osaka. He went by means of a big bird.

Today we chose 4 among those characters and decided what they will do during summer vacation.  We will write those sentences for homework.
Example: バズ・バズ・マル じょうば を します。
BadzBadz Maru will do horseback riding.

Wolverine
Barney
Doraemon
Chuck Norris

Now we must figure out where they can do all these things -- all in the same place -- and figure out how and where they will go together to do them.

New destination: 火山 かざん  Volcano


.





JAPANESE 3


In class listen to dialogue on page 百四十ページ。Read 百四十一ページ
Aabout club activities. Then translate 百四十ページ、えい語に、クラスの時

漢字On Board:

英語の英、書道(かく の みち)、茶道{おちゃ の みち}
クラブ は 部 です。
文化{ぶんか}、化学{かがく}


Homework: ワークブックの百二十ページ

Reminder of Pattern sentences:

Field {の中}で Subject は 一番 Adjective (+ noun) です。

A の 方 が B より ____(Adjective) です。









JAPANESE 2

Practicing potential forms, past and non-past.
Irregular potential for 見ます And 聞きます:
見えます、聞こえます
Also used to mean “visible” and “audible”

On board:

高校 で 何 が 出来ました か。
大学 で 何 が できます か。
Or

ふやすみ に 何 が できました か。
なつやすみ に 何 が 出来ます か。




Next week, check homework: ワークブック の 八十六 ページ から 八十八 ページ まで






JAPANESE 4 and AP

Test on 日本の出会い の 第七課

Handout after test, regarding final project--


最後のプロジェクト
自伝:皆、自伝を書こうと思っている。

日本語を勉強している生との人生:「人生は旅のようなものだ。」

最初の俳句{はいく}、川柳{せんりゅう}、短歌{たんか}
五ページ、Typed {If you have pictures, put them on separate pages, after the text}
What do you want the students in Japan to know about you?

段落{だんらく}Paragraphs!
ユーモア が いい
たいせつな 人々
たいせつな 所{ところ}
旅行
学校:小、中、高
スポーツ
趣味{しゅみ}、興味{きょうみ}
好きな本、映画{えいが}、音楽

Should we do the above, a written, individual project?

Or should we do a film project, in groups of 4, 2 AP students and 2 4th year students in each group?

Film 1 : 諺{ことわざ}
Must choose a Japanese proverb and write a film to illustrate it. Also required are a poster to advertise the film and a song for the soundtrack.

Film 2: 星旅{ほしたび} Or 星戦争{ほしせんそう}、
         Star Trek or Star Wars 




Wednesday was --
Handout regarding Mother’s Day:
Homework -- write letter to host mother, or other



Reminder to all about oral answers to questions on page 73 of 日本との出会い。