Monday, May 11, 2009, An Eight Period Day
INDEPENDENT STUDY JAPANESE
All present.
More review 日本との出会い:第七課 By reading aloud
Vocab test will be Tuesday.
Remember also passive うけみ Verb forms and verb-stem + すぎる(which sometimes can be in the te form, like other verbs)。
JAPANESE 1
Example:
On Friday we chose 10 characters and talked about where they will go during summer vacation and how they will get there. Here’s an example:
なつやみ に バズバスマル は おおさか に いきます。
おおきい とり で いきます。
During summer vacation Badz Badz Maru went to Osaka. He went by means of a big bird.
Today we chose 4 among those characters and decided what they will do during summer vacation. We will write those sentences for homework.
Example: バズ・バズ・マル じょうば を します。
BadzBadz Maru will do horseback riding.
Wolverine
Barney
Doraemon
Chuck Norris
Now we must figure out where they can do all these things -- all in the same place -- and figure out how and where they will go together to do them.
New destination: 火山 かざん Volcano
.
JAPANESE 3
In class listen to dialogue on page 百四十ページ。Read 百四十一ページ
Aabout club activities. Then translate 百四十ページ、えい語に、クラスの時
漢字On Board:
英語の英、書道(かく の みち)、茶道{おちゃ の みち}
クラブ は 部 です。
文化{ぶんか}、化学{かがく}
Homework: ワークブックの百二十ページ
Reminder of Pattern sentences:
Field {の中}で Subject は 一番 Adjective (+ noun) です。
A の 方 が B より ____(Adjective) です。
JAPANESE 2
Practicing potential forms, past and non-past.
Irregular potential for 見ます And 聞きます:
見えます、聞こえます
Also used to mean “visible” and “audible”
On board:
高校 で 何 が 出来ました か。
大学 で 何 が できます か。
Or
ふやすみ に 何 が できました か。
なつやすみ に 何 が 出来ます か。
Next week, check homework: ワークブック の 八十六 ページ から 八十八 ページ まで
JAPANESE 4 and AP
Test on 日本の出会い の 第七課
Handout after test, regarding final project--
最後のプロジェクト
自伝:皆、自伝を書こうと思っている。
日本語を勉強している生との人生:「人生は旅のようなものだ。」
最初の俳句{はいく}、川柳{せんりゅう}、短歌{たんか}
五ページ、Typed {If you have pictures, put them on separate pages, after the text}
What do you want the students in Japan to know about you?
段落{だんらく}Paragraphs!
ユーモア が いい
たいせつな 人々
たいせつな 所{ところ}
旅行
学校:小、中、高
スポーツ
趣味{しゅみ}、興味{きょうみ}
好きな本、映画{えいが}、音楽
Should we do the above, a written, individual project?
Or should we do a film project, in groups of 4, 2 AP students and 2 4th year students in each group?
Film 1 : 諺{ことわざ}
Must choose a Japanese proverb and write a film to illustrate it. Also required are a poster to advertise the film and a song for the soundtrack.
Film 2: 星旅{ほしたび} Or 星戦争{ほしせんそう}、
Star Trek or Star Wars
Wednesday was --
Handout regarding Mother’s Day:
Homework -- write letter to host mother, or other
Reminder to all about oral answers to questions on page 73 of 日本との出会い。