Monday, November 30, 2009 An Eight Period Day
Last Thursday was Thanksgiving Day, and many people ate turkey!
Thanksgiving Day 感謝祭の日(かんしゃさい の ひ)
Turkey 七面鳥(しちめんちょう)
!!!Attention!!!
Sixth Annual Chicago Taiko Legacy
Sunday December 27, 2009
Chicago Cultural Center
78 E. Washington Street, Chicago, IL 60602
3 to 5 p.m. Free Admission
Websites:
www.tsukasataiko.com
www.taiko.legacy.com
JAPANESE 3 -- First period
New kanji, with stroke order, on board:
Turn (the corner) 曲がる(まがる)
Cross (the bridge or the intersection) 渡る(わたる)
(Note radicals –
Water becomes 3 dots and person becomes katakana イ)
水、渡る And 人、側
Nouns (Kanji)of position:
上、うえ
下、した
前、まえ
後ろ、うしろ
隣、となり
側、そば、かわ、がわ
右、みぎ
左、ひだり
向こう、むこう (Don‘t confuse with 何、なに)
Collected homework due after Thanksgiving break:
Re-create map on format at least 9” by 12” (larger is OK, smaller is not OK), and rewrite directions on front of map.
Map exercise, with groups of four explaining how to get from bus terminal to あ、Then い、う、え、Finally お。 Continue tomorrow.
Homework:
Translation――
So you want to go to DogMountain Castle? (There really is such a place!)
1.この おしろ の しゃしん を 見て 下さい。
2.おしろ に 行きますす か。
3.むずかしくない です よ。 4.この みち を まっすぐ 行って 下さい。
5.三つ目 の かど を 右 に 曲がって 下さい。
6.そうすると 大きい はし が 見えます。
7.その はし を 渡って 下さい。
8.それから 左 に 曲がって 門 に 入って 下さい。
9.おしろ は 林 の こうえん の 中 に あります。
10.おしろ の なまえ は 犬山じょう です。 11.すてき です ね。
REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives :
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}
{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}
JAPANESE 1 – Fifth period
Dialogue of Mieko and Ken
Dialogue was performed by
Danielle W. and Jacob T.
Naomi Laz…. and Dimitri F.
Essence H. and Naomi Lak…
Monica C. and Montana F.
Arion B. and Colin M.
Sentences handed out, to be modified with names and activities from our class.
1。―くん は うるさい です か。 2。―くん の しんぶん は すごい です。
3。―さん は BAREEBOORU が すき です。
4。―くん は じゅうどう が すき です。
5。―さん は (in the best way) おかしいい です。
6。 ―くん は 語 が すき です。 7。―さん、こうざ を きいて ください。
8。―くん の いぬ は かわいい です。
9。 ―さん の ふでばこ は おおきい です。
10. ―くん、 DOA を あけて ください。11。―さん の DANSU は いい です。
12。 ―くん、 TEREBI を みて ください。
13。―さん は ANIME KURABU の MENBAA です。
14.―くん の ―― は ちいさい です。
Sentences modified so far, collaborating as a class, projecting the sentences on the screen as we wrote:
1。Arionくん と Javierくん は うるさい です か。
2。Dallonくん と Jacobくん の しんぶん は すごい です。
3。Colin くん と Essenceさん は BAREEBOORU が すき じゃ ない です。
4。―くん は じゅうどう が すき です。 (skipped this one, temporarily)
5.Kashawnaさん とThurmanくん は (in the best way) おかしいい です。
6。 Dimitriくん と Nadiaさん は 日本語 が すき です。
Homework: Modify the rest of them for homework, using names of famous people or your own friends and family.
Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語
Study!
.
JAPANESE 2 -- Sixth period
Rewritten quiz on adjective vocab and forms.
See old quiz below, which everyone found so confusing:
A. Read the following conversation. Mori-san and Hayashi-san standing at the window of a パンや ( a bakery). Put い, な, or の, in each blank, where necessary. If nothing is necessary, write an X. (7 points for each blank)
1. 森 (もり); みて ください。その ケーキ は おいしい ____ です ね.
2. 林 (はやし); そう です か. バニラ ____ ケーキ です か. (Vanilla)
3. 森; いいえ, レモン ____ ケーキです. (Lemon)
4. 林; バニラ ____ ケーキ が すき です か.
5. 森; はい, すき です. でも レモン ____ ケーキ も すき です.
6. 林; わたし は チョコレート ____ ケーキ が いや です. (Chocolate)
7. 森; ほんとう? この チョコレート ____ ケーキ は なん です か.
8. 林; 誕生日(たんじょうび)__ ケーキ です. そして きれい ____ です.
でも すき じゃ ない です。
9. 林; 日よう日に わたし は ゆうめい___ レストラン で
ハンサム _____ ケーキ を 食べました(たべました).
B. Write the following sentences 日本語 で。 (6 points per sentence)
10. That house isn’t tall. 11. Was the movie boring?
12. The old animé and comics were weird.
13. The basketball player wasn’t short. 14. The piano music wasn’t quiet.
Remember these kanji:
目 め Eye
耳 みみ Ear
大きい Big おおきい
手 て Hand
口 くち Mouth
足 あし Feet/legs
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Roles for journals:
Father父: Anton, Tommy, Johnny
Mother母: Elizabeth, Azriael
Akiko明子: Connie, Jenny, Lalita
Ichirou一郎: Mike and Anton
Amyエイミー: Amy and Camille
Homework: Write 15 sentences, in Japanese, as a journal entry written by your character, on the night after Amy arrives in the Yamashita family
On Wednesday block class of next week, Jerome M. and Amy Z. will give their oral presentations on Japanese holidays.
The following week, Mike S. and Anton H. will present. The week before Christmas break Connie Y. and Lalita A. will speak. The week after Christmas break, the speakers will be Elizabeth A. and Tommy Y.
Japanese 4 students handed in their model Japanese-style rooms, also known as 日本間(にほんま)、和室 (わしつ)
Re-iterating AP speaking assignment:
日本との出会い:第三、四課
APの祭り(まつり)の 発表(はっぴょう)
1. 好きな 日本 の まつり を 選びなさい(えらびなさい)。
2. まつり の 名前 を 先生 に 教えなさい(おしえなさい)。
3. インターネット や 本 や ざっし で 調べなさい(しらべなさい)。
4. カード で みじかい ノート を 書きなさい。
5. あたらしい ことば の リスト を 作って みな に 出しなさい(だしなさい)。
6. ノート を 見ながら、みな に まつり の こと を 話なさい。
長さ: 五つ の 段落(だんらく)、三分
Practice your speech so that you can speak comfortably and clearly and with a natural rhythm. Before speaking, you must hand out a list of unfamiliar vocabulary so that everyone can understand your speech. This assignment will be graded as an oral performance, not as a written project. The other students will take notes as you speak and will contribute to the evaluation. You will hand in the (legible) notes to Sensei at the end of your speech. You will see a rubric for speeches/presentations on the other side of this page. Thinking about these criteria will be useful when getting ready to talk about the matsuri you have chosen.
Alexander Hana-matsuri
Amorntheerakul Japanese Valentines Day
Harrington Green Day?
Molasky O-hanami
Sarchet Undo-kai
Yan Tanabata
Yu O-Shougatsu
Zhuang Seiji no Hi
Re-iterating Japanese 4 project: 四年生の日本間のプロジェクト
日本間:靴(くつ)の箱(はこ)の中の内容 (ないよう)contents
1. ふすま sliding door
2. 押し入れ horizontal closet for futon, etc.
3. つくえ low desk OR 火燵(こたつ) kotatsu (low table with heater underneath and quilt over the top)
4. 畳(たたみ)rice mats on the floor
5. 布団(ふとん)padded bedding (“mattress” and quilt-like coverlets)
6. 枕(まくら)pillow
7. 床の間(とこのま)art alcove
8. 掛け軸(かけじく)hanging scroll
9. 生け花(いけばな flower arrangement
10.屏風(びょうぶ)folding screen OR
洋服だんす (ようふくだんす)wardrobe or armoire for Western-style clothes
Your Japanese room(in a shoebox) must contain appropriately-sized and recognizable representations (in naturalistic colors) of each of these ten items, labeled. They should be glued in, so that the “room” can be moved without losing or damaging the items. Due Nov. 30th.
Reading from Yookoso: Continuing
Remember these kanji:
温泉、おんせん、 Hot spring
書く、かく、To write
お昼、おひる、Noon
朝、あさ、Morning
市内、しない、Within the city
見物する、けんぶつ する、 To do sight-seeing
夜、よる、Night
泊まる、とまる、To stay overnight
観光船、かんこうせん、Tourist boat
午後、ごご、P.M.
着く、つく、To arrive
昨日、きのう、さくじつ、Yesterday
何度も、なんども、A number of times
入る、はいる、To enter
東京、とうきょう、Tokyo
買う、かう、To buy
帰る、かえる、To return home
楽しむ、たのしむ、To enjoy