friday: November 20, 2009 An Eight Period Day
JAPANESE 3 -- First period
Go over verb groups from list on board Wednesday, plus plain forms. Students share lists to see if they have the same answers, and if not, why not.
Review of legend for map in 3 Kimono, pages 36 and 37
Homework:
Answer question from page 37
この へん に ____ があります か。
Answer should be something like ――
Place の Position に MapName が
あります。
Write answers for places numbered 5, 10, 15, 20, and 25
REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives :
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}
{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}
JAPANESE 1 – Fifth period
Collect adjective posters and have everyone read them out loud.
Iroha posters are due Monday
View BBC-produced “Japanese Language and People” video series, #1
Students take notes.
Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語
Study!
.
JAPANESE 2 -- Sixth period
Collect translation of target vocabulary story:
ジャックソン しょうがっこう の ものがたり (story)
熊(くま) くん は 小学校(しょうがっこう) の 三ねんせい です。
きょう くま くん は 小学校 に 来ました。
くま くん の せんせい の おなまえ は クエル せんせい です。
くま くん は しゅくだい を しませんでした。
When she asked why he hadn’t done
his homework, he gave the following reasons:
1.ペット は しゅくだい を 食べました。
2.私(わたし) は しゅくだい が こわかった です。
3.しゅくだい は とんで (とぶ To fly) 行きました。
4.すう学 の しゅくだい は やさしくなかった です。
5.しゅくだい は へん でした。
6.しゅくだい は きれい じゃ なかった です。(きれい で は ありませんでした)
7.私 は ひどい かぜ を ひいて いました。
8.私 は あたま や のど が いたかった です。
9.クエル せんせい は フランス人 です。 フランス人 は むずかしい 人 です。
10.私 は 月 に 行きました。 おてんき が さむかった です。
いいましょう 三
Handout on い and な adjective tenses
Review verbally conjugations for following adjectives:
まずい、おいしい、きれい(な)、しずか(な)
Quiz Monday on adjective vocab and forms.
View BBC-produced “Japanese Language and People” video series, #4
Samurai culture and historical origins militarism in Japan
Remember these kanji:
目 め Eye
耳 みみ Ear
大きい Big おおきい
手 て Hand
口 くち Mouth
足 あし Feet/legs
New song: “Head and shoulders knees and toes”
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
目 と 耳 と 口 と はな、
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、足
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
Go over handout (from 2 Nakama workbook) to practice giving and receiving verbs. Pages 154 and 155
Difficulty understanding “directional” giving verbs
Note:
私 は ___物 が ほしい です。
I want ___thing.
Finish answering questions on
page 155 for homework
JapanesePod101.com
Upper Intermediate Lseeon S3 (23)
Talk about Emotions in Japanese (continue Monday)
Handout on similar kanji with similar pronunciations:
JapanesePod101.com
Upper Intermediate Lesson S3 (23) -- emotions
青い・ジョウ
あお
清・ショウ・セイ
きよ(い)
情・セイ・ジョウ
なさ(け)
Highlighted vocabulary:
義理、ぎり
薄情、はくじょう
押し売り、おしうり
田舎、いなか
出稼ぎ、でかせぎ
情けない、なさけない
AP assignment:
日本との出会い:第三、四課
APの祭り(まつり)の 発表(はっぴょう)
1. 好きな 日本 の まつり を 選びなさい(えらびなさい)。
2. まつり の 名前 を 先生 に 教えなさい(おしえなさい)。
3. インターネット や 本 や ざっし で 調べなさい(しらべなさい)。
4. カード で みじかい ノート を 書きなさい。
5. あたらしい ことば の リスト を 作って みな に 出しなさい(だしなさい)。
6. ノート を 見ながら、みな に まつり の こと を 話なさい。
長さ: 五つ の 段落(だんらく)、三分
Practice your speech so that you can speak comfortably and clearly and with a natural rhythm. Before speaking, you must hand out a list of unfamiliar vocabulary so that everyone can understand your speech. This assignment will be graded as an oral performance, not as a written project. The other students will take notes as you speak and will contribute to the evaluation. You will hand in the (legible) notes to Sensei at the end of your speech. You will see a rubric for speeches/presentations on the other side of this page. Thinking about these criteria will be useful when getting ready to talk about the matsuri you have chosen.
Alexander Hana-matsuri
Amorntheerakul Japanese Valentines Day
Harrington Green Day?
Molasky O-hanami
Sarchet Undo-kai
Yan Tanabata
Yu O-Shougatsu
Zhuang Seiji no Hi