Tuesday, November 17, 2009

November 16, 2009 An Eight Period Day

Monday: November 16, 2009 An Eight Period Day



JAPANESE 3 -- First period


Collect letter to Ichiritsu students about their November visit.
Ten sentences in 日本語。  After that, 英語
Begin like this:
市立(いちりつ) の 生徒(せいと) へ
シカゴ に 来て(きて)ありがとう。
End like this:
(your name in katakana) より

On board:
A.It’s too bad ざんねん です。
Sorry for your loss (at a funeral) ごしゅうしょう さま
B.
単語(たんご)はし、まっすぐ、まがります、わたります、
C. Sentence patterns
かど を 右 に まがって ください。
この はし を わたって 下さい。
その みち を まっすぐ 行って ください

Homework:
Page 29 in the text, write directions for all photos


REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}







JAPANESE 1 – Fifth period

Finish watching U. of I. Champaign hiragana film。
Discussion.
Students handed in language notes on the movie.
Review of Pages 71 – 75 in workbook
Small や、ゆ、よ
Moving on to small つ to indicate double consonants (except for m and n)

Homework pages 77-79 in workbook.

Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語


Study!


.



JAPANESE 2 -- Sixth period

Handout from 高校生活book 1, pages 20 and 25
Both kinds of adjectives Finish for Tuesday

Today’s tests:
1. re-test on continuative verbs
2. separate vocab/grammar test on chapter 2

Homework: pp 30-33 in workbook


「Next week:Handout from Obento text workbook – page 23 – reviewing items appropriate for self-introductions」

Ch 2: ききましょう、ぜんぶ

Make sure all work is done in workbook from pages 16 to 21.

Next week: collect――
1Kana word search puzzle for homework.
2Shichi-go-san article -- summary or outline or concept map (POI, in Mrs. Havlik’s terms)  (See Japanese 3 section above for article)

Remember these kanji:
目 め Eye
耳 みみ Ear
大きい Big おおきい
手 て Hand           
口 くち Mouth
足 あし Feet/legs
New song: “Head and shoulders knees and toes”
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
目 と 耳 と 口 と はな、
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、足

Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period

Went over handout from Nakama workbook (pp 61-64), responding verbally in section B and discussing different ways of introducing adverbial clauses with when/if.
1. When there is a particular time in past or future when some event takes place 時
2.Semi-philosophical statements, as in “when X happens, Y (always) happens” like the English proverb, “When it rains, it pours.”
3. –たら when (if) something will happen in the future
4. ------なら a more “iffy” if


AP assignment:
日本との出会い:第三、四課
APの祭り(まつり)の 発表(はっぴょう)


1. 好きな 日本 の まつり を 選びなさい(えらびなさい)。
2. まつり の 名前 を 先生 に 教えなさい(おしえなさい)。
3. インターネット や 本 や ざっし で 調べなさい(しらべなさい)。
4. カード で みじかい ノート を 書きなさい。
5. あたらしい ことば の リスト を 作って みな に 出しなさい(だしなさい)。
6. ノート を 見ながら、みな に まつり の こと を 話なさい。

長さ: 五つ の 段落(だんらく)、三分
Practice your speech so that you can speak comfortably and clearly and with a natural rhythm. Before speaking, you must hand out a list of unfamiliar vocabulary so that everyone can understand your speech. This assignment will be graded as an oral performance, not as a written project. The other students will take notes as you speak and will contribute to the evaluation. You will hand in the (legible) notes to Sensei at the end of your speech. You will see a rubric for speeches/presentations on the other side of this page. Thinking about these criteria will be useful when getting ready to talk about the matsuri you have chosen.


Japanese 4 project: 四年生の日本間のプロジェクト

日本間:靴(くつ)の箱(はこ)の中の内容 (ないよう)contents

1. ふすま sliding door
2. 押し入れ horizontal closet for futon, etc.
3. つくえ low desk OR 火燵(こたつ) kotatsu (low table with heater underneath and quilt over the top)
4. 畳(たたみ)rice mats on the floor
5. 布団(ふとん)padded bedding (“mattress” and quilt-like coverlets)
6. 枕(まくら)pillow
7. 床の間(とこのま)art alcove
8. 掛け軸(かけじく)hanging scroll
9. 生け花(いけばな flower arrangement
10.屏風(びょうぶ)folding screen OR 
洋服だんす (ようふくだんす)wardrobe or armoire for Western-style clothes

Your Japanese room(in a shoebox) must contain appropriately-sized and recognizable representations (in naturalistic colors) of each of these ten items, labeled. They should be glued in, so that the “room” can be moved without losing or damaging the items.



Hand out list of vocab, kanji, and grammar basics for Chapter 3 of 日本との出会い

Reading # 7 from Strive for a 5: AP Japanese Practice Tests
“International Exchange”
Some words on the board:
公立・こうりつ 
一曲・いちきょく
美しい・うつくしい
This one was particularly difficult as to kanji. Students were to finish reading at home.