Friday, November 20, 2009

November 18, 2009 A Block Two Day

Wednesday: November 18, 2009 A Block Two Day



JAPANESE 3 -- First period

This class does not meet on Block Two days.


REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}







JAPANESE 1 – Fifth period

Verbal review of adjectives.
Each student chose an adjective; must produce 9” by 12” poster (you may not use notebook papers) of adjective, written in large, clear hiragana, with an illustration. Due Friday

Iroha handout:
Students must make beautiful 9” by 12” poster of Iroha -- colors, clear writing. Use only modern hiragana; don’t use archaic ones.

Homework page 61 in workbook.

Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語


Study!


.



JAPANESE 2 -- Sixth period

Target vocabulary story:

ジャックソン しょうがっこう の ものがたり (story)

熊(くま) くん は 小学校(しょうがっこう) の 三ねんせい です。

きょう くま くん は 小学校 に 来ました。

くま くん の せんせい の おなまえ は クエル せんせい です。

くま くん は しゅくだい を しませんでした。

When she asked why he hadn’t done 
his homework, he gave the following reasons:

1.ペット は しゅくだい を 食べました。

2.私(わたし) は しゅくだい が こわかった です。

3.しゅくだい は とんで (とぶ To fly) 行きました。

4.すう学 の しゅくだい は やさしくなかった です。

5.しゅくだい は へん でした。

6.しゅくだい は きれい じゃ なかった です。(きれい で は ありませんでした)

7.私 は ひどい かぜ を ひいて いました。

8.私 は あたま や のど が いたかった です。

9.クエル せんせい は フランス人 です。 フランス人 は むずかしい 人 です。

10.私 は 月 に 行きました。 おてんき が さむかった です。

いいましょう 三

Handout on い and な adjective tenses

Translate story about Kuma-kun.

Remember these kanji:
目 め Eye
耳 みみ Ear
大きい Big おおきい
手 て Hand           
口 くち Mouth
足 あし Feet/legs
New song: “Head and shoulders knees and toes”
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、あし
目 と 耳 と 口 と はな、
あたま、かた、ひざ、足、ひざ、足

Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period

AP did practice writing (in room 114) from former AP tests: compare and contrast Halloween and Thanksgiving. Pages 113 and 127 in “Strive for a Five: AP Japanese Practice Exaqms”

Handout from “Yoshino Newsletter” on Japanese architecture—Jpn 4 model room assignment is due Monday, November 30th.

Homework: Handout (from 2 Nakama workbook) to practice giving and receiving verbs. Pages 154 and 155

Finish reading out loud 3rd chapter of 日本との出会い ―― Section B at end of chapter, うそ?ほんとう?
Jpn 4 researches items in Japanese rooms




AP assignment:
日本との出会い:第三、四課
APの祭り(まつり)の 発表(はっぴょう)


1. 好きな 日本 の まつり を 選びなさい(えらびなさい)。
2. まつり の 名前 を 先生 に 教えなさい(おしえなさい)。
3. インターネット や 本 や ざっし で 調べなさい(しらべなさい)。
4. カード で みじかい ノート を 書きなさい。
5. あたらしい ことば の リスト を 作って みな に 出しなさい(だしなさい)。
6. ノート を 見ながら、みな に まつり の こと を 話なさい。

長さ: 五つ の 段落(だんらく)、三分
Practice your speech so that you can speak comfortably and clearly and with a natural rhythm. Before speaking, you must hand out a list of unfamiliar vocabulary so that everyone can understand your speech. This assignment will be graded as an oral performance, not as a written project. The other students will take notes as you speak and will contribute to the evaluation. You will hand in the (legible) notes to Sensei at the end of your speech. You will see a rubric for speeches/presentations on the other side of this page. Thinking about these criteria will be useful when getting ready to talk about the matsuri you have chosen.

Alexander Hana-matsuri
Amorntheerakul Japanese Valentines Day
Harrington
Molasky O-hanami
Sarchet Undo-kai
Yan Tanabata
Yu Umi no hi?
Zhuang Seiji no Hi


Japanese 4 project: 四年生の日本間のプロジェクト

日本間:靴(くつ)の箱(はこ)の中の内容 (ないよう)contents

1. ふすま sliding door
2. 押し入れ horizontal closet for futon, etc.
3. つくえ low desk OR 火燵(こたつ) kotatsu (low table with heater underneath and quilt over the top)
4. 畳(たたみ)rice mats on the floor
5. 布団(ふとん)padded bedding (“mattress” and quilt-like coverlets)
6. 枕(まくら)pillow
7. 床の間(とこのま)art alcove
8. 掛け軸(かけじく)hanging scroll
9. 生け花(いけばな flower arrangement
10.屏風(びょうぶ)folding screen OR 
洋服だんす (ようふくだんす)wardrobe or armoire for Western-style clothes

Your Japanese room(in a shoebox) must contain appropriately-sized and recognizable representations (in naturalistic colors) of each of these ten items, labeled. They should be glued in, so that the “room” can be moved without losing or damaging the items. Due Nov. 30th.


Jerome-kun found outstanding website for watching and listening to Japanese weather forecasts:
http://weathernews.jp


Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.


REMINDER: In doing high school assignments or college assignments or tasks out in the world, every one of us should be trying to do the best and most complete work possible, not the least possible.