Monday, November 23, 2009

November 23, 2009 An Eight Period Day

Monday, November 23, 2009 An Eight Period Day



JAPANESE 3 -- First period


先生(せんせい)の家から どうやって レストランに 行けますか。


私 (わたし)は 家(うち) を 出て(でて) Washtenaw Ave. を まっすぐ 行きます。

二つ目(みっつめ) の かど を 左 に まがります。

その 道 (みち) は Belmont Ave. です。

まっすぐ 行きます。しんごう まで あるいて 行きます。

その みち は Western Ave. です。

三つ目 の こうさてん を わたります。

それから レストラン は 右 に あります。

Collected homework from text page 37 on descriptions of locations on the map of Hirosaki.

Homework Assignment:

Write directions for going from your house to some destination you often visit in your neighborhood (approximately 8 sentences). Tomorrow, hand it in along with a map of the route. [See the model above. Each individual’s directions will necessarily be different since you all live in different places and are going to different destinations.] 
REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}







JAPANESE 1 – Fifth period

Collect adjective posters and have everyone read them out loud.
Iroha posters are due Monday

View BBC-produced “Japanese Language and People” video series, #1
Students take notes.

Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語


Study!


.



JAPANESE 2 -- Sixth period


Handouts practicing with い and な adjective tenses

I. First handout
A. Read the following conversation. Put い, な, or の, in each blank, where necessary. If nothing is necessary, write an X.

1. 森 (もり); その はな は きれい ____ です ね.

2. 林 (はやし); そう です か. さくら ____ はな です か.

3. 森; いいえ, うめ (plum) ____ はな です.

4. 林; しろい ____ はな が すき です か.

5. 森; はい, すき です. でも ピンク ____ はな も すき です.

6. 林; わたし は あかい ____ はな が だいすき です.

7. 森; ほんとう? この あかい ____ はな ____ なまえ は なん です か.

8. 林; なまえ は ばら (rose) です. そして ゆうめい ____ です.

9. 林; なつやすみ に わたし は シカゴ ボタニック にわ で
ハンサム _____ ばら を みました.

B. Translate sentences 5 through 9 into English.

II. Second handout

Write the correct tense of the adjective in the following sentences:

去年(きょねnLast year)の 感謝祭(かんしゃさい)の 日 に わたし と かぞく と そぼ の うち でーーーー

そふ は (Was handsome)___
ゴジラ は (Was not cute)____
おてあらい は (Was narrow/small)____
クランベリ は (Were not big)____
Hello Kitty は (Was she pretty?)____
トロンペット は (Was not quiet)____
サンタ は (Was an old guy/person)_____
七面鳥(しちめんちょう)は (Was strange)____
くり(Chestnuts)は(Were yucky-tasting)__
わたし は ポテト が (Liked)_____
スタフィング は (Was delicious)____



Quiz on adjective vocab and forms postponed to Tuesday.

Postpone viewing BBC-produced “Japanese Language and People” video series #4, until Tuesday.
Samurai culture and historical origins militarism in Japan

Remember these kanji:
目 め Eye
耳 みみ Ear
大きい Big おおきい
手 て Hand           
口 くち Mouth
足 あし Feet/legs

Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period


Went over AP writing practice from last week – read out loud and talk about structure, errors, tense consistency.

Oral and aural review of giving and receiving:

上げる くれる もらう
さしあげる 下さる いただく

Homework:

日本との出会い:第三課
Page 44:
I A and
II

Continue to listen to JapanesePod 101
Upper intermediate S3 (23)
Duty and human feeling
義理(ぎり) と 人情(にんじょう)