Wednesday, September 9, 2009

September 9, 2009, Wednesday

Wednesday: September 9, 2009 A Block One Day




INDEPENDENT STUDY JAPANESE – Third period


Independent Study does not meet on Block One days.



JAPANESE 1 – Fifth period

Handed out workbooks for 1 Kimono. Explanation of writing system in general and hiragana phonetic system in particular – recite syllables in gojuu-on order.
View U. of Illinois “Hiragana” writing demonstration video: あ to お

Homework is pages 14 – 16 [十四、十五、十六] in workbook, which includes character n{g} ん



After several students read from their papers, collect Superhero sentences about “Who Likes Whom”





JAPANESE 3 -- first period

Pranee Pairs spoke about her experiences this past summer in Wakayama City, Japan. Class then developed sentences in Japanese from the information she shared with us.

プラ二―さんのアドベンチャー


プラ二―さん は せいふく を きて いました。

わかやま の おてんき が つゆ でした。

おてんき が あつかった です。

じてんしゃ で こうこう に 行きました。

こと「琴」 を ひきました。

みせ の 中 に おもちゃ のねこ が ありました。

まち は わかやま し でした。

ホーストファミリー の お母さん は きれいな 人 でした。

そして やさしい 人 でした。

ホーストファミリー の おねえさん は 二十五さい です。

Going over yesterday’s handout – verbs in English and te forms – discussion-review of verb groups:
Group 1 “Strong” most numerous, extra i syllable before the masu, use song to figure out how make te form
Group 2 “Weak” easiest to conjugate: take off masu and then add te or other endings
Group 3 “Irregular” only two verbs, します Does, and きます Comes

Homework:
1. NY Times article about Election in Japan – POI
2. be prepared to speak of own summer story
3. requirements page – get it signed
4. quiz on designated verbs from yesterday’s handout:
あけます、あいます、あらいます、かきます、あるきます、よみます、のみます、はなします、さんぽ します、はじまります、まちます、あそびます、かいます、およぎます、かします


JAPANESE 2 -- Sixth period

New Song: Dango-san Kyoudai   
The Three Dumpling Brothers

だんご3きょうだい {
だんご3兄弟}


1.くし に ささえて だんご、だんご、

みっつ ならんで だんご だんご

しょうゆ ぬられて だんご だんご

だんご さん きょうだい {Four hand claps}


2.いちばん うえ は ちょうなん、ちょうなん

いちばん した は さん なん、 さんなん

あいだ に はさまれ じなん、じなん

だんご さん きょうだい  {Four hand claps}


Begin review of katakana using katakana side of workbook

Handout about daily routine, with vocab for months and days of week on the back.

Homework:
1. complete workbook katakana pages 7 and 8
2. complete daily-routine handout with times of day



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.





JAPANESE 4 and AP – Seventh period

This class does not meet on Block 1 days.


Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.