Thursday, March 26, 2009, An Eight Period Day
Shortened periods today because of Pep Rally
Independent Study Japanese
Talk “A Homestay in Japan” Chapter 6, in Japanese. Quiz Monday.
Grammar points reviewed:
1. いつか、どこか、どこでも、何でも
2. どう、どうやって、どんな
3. に ついて、の こと
4. ――て ほしい
Japanese 1
Working with verbs:
いきました (いって) Went
かいました (かって) Bought (reference かいもの を しました)
きました (きて) Came
Students as players of frog かえる And fox きつね:Perry and Betty
Students offered sentences from their homework, and we developed the story to a certain point.
かえる と きつね の かいもの
Frog and Fox (Went) Shopping
(Oh, the places they’ll go)
1. きつね は 森 に きました。
2. きのこ (Mushrooms)を かいました。
3. かえる は にわ に いきました。
4. はな (Flowers)を かいました。He doesn't really like flowers, but he bought them for his mother.
5. それから (After that)かえる は うみ に いきました。
6. すいえい を しました。
7. それから きつね と かえる は こども の くに (Children’s Country) に いきました。
8. ふうせん と ファネル・ケーキ を しました。
Homework is to write out these 8 sentences from the story.
Demonstration of story with notebook/laptop handwriting shown on screen.
Go over カタカナHomework from yesterday – see below.
Can you figure out what these words are えい語で?
ピザ、 オイスター
_______________________________________________
アケード、 ビザ
_______________________________________________
ポテトチップ、 カット
_______________________________________________
ビデオ、 アイスコーヒー
_______________________________________________
オーバー、 カヌ
_______________________________________________
チーズ、 データ
_______________________________________________
カセットテープ、 ステーキ
_______________________________________________
タクシー、 バター
_______________________________________________
バケツ、 ピーナッツ
_______________________________________________
テキスト、 ハイカー
_______________________________________________
ビスケット、 カプチーノ
_______________________________________________
Japanese 3
Refilm Kamihachi Restaurant conversation – student performances.
Show extract from Kabuki – Yoshitsune no Sanbon Zakura
Written handout on Kabuki – homework is 1 page typewritten summary.
This assignment postponed to Thursday.
第八課 を 聞いて、言いました。
それから、こくばん で 先生 は あたらしい かんじ を かきました。
馬、鳥、島、駅: horse, bird, island, station
Japanese 2
traditional Japanese store categories.
ペット屋、Pet Store, Hershfang、 Murphy
くだもの屋、Goldberg and Pairs fruit store
おもちゃ屋 toy store Jackson、Zankowiak
でんき屋 small electrical appliances
店、みせ、テン, character for store that can stand by itself
(but 屋 exists only in compounds)
デパート、Department store Tenoria, Zavala
スーパー、Supermarket Diaz、Amurau
くすり屋, Pharmacy Diallo, Thimsuwan
ゆうびんきょく, Post Office
金もの屋, Hardware Store Amorntheerakul, Song
ようふく屋、 Clothing store Appling, Chan
おかし屋 Candy store James、Flores
本屋 Bookstore Mascarenas、Mine
パン屋 Bakery Yamasaki, Cambron
花屋 はなや Flower Shop Perez, Loeschke, Santoyo
しゅくだい for Tuesday:
うる もの の リスト
List of thing your pair will sell
At least 10 things, names in Japanese
A visual representation of each thing
Price in yen (for our purposes, the exchange rate is 100 yen to the dollar)
On a page at least 9 inches by 12 inches
We saw a portion of a video on Kabuki.
しゅくだい:For Monday, 1-page typed summary of Kabuki article
I will collect the following on Monday, too九十一ページ から 九十四 ページ に よんで 下さい。えい語 で かいて 下さい。
.
Japanese 4 and AP
Video of information about kabuki and partial performance of play, Yoshitsune no Senbon Zakura.
Handout –homework is one typed page of summary
Review of elements from Chapter 6:
1. よう、ような、よう だ、よう に
2. 他動詞、自動詞 ―― 集まる、集める
Warning: vocab test on this chapter coming up next week.
Target vocabulary chosen by 4th year students –
手紙、 てがみ
生活、 せいかつ
外国人、 がいこくじん
同じ、 おなじ
食料品、 しょくりょうひん
ただ、
先日、 せんじつ
道路、 どうろ
近寄る、 ちかよる
美術品、 びじゅつひん
屋上、 おくじょう
机に向かう、 つくえ に むかう
親切な、 しんせつな
滝、 たき
多い、 おおい
覚える、 おぼえる
家具、 かぐ
忙しい、 いそがしい
こわがる
向かう、 むかう
地下街、 ちかがい
食品、 しょくひん
さぶとん
Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.
Each student has chosen to talk about chosen locales below
Feuer ―― not yet performed
Little Italy
Planetarium
Sox Park
Margie's Candies
Wicker Park
Lee – not yet performed
Chinatown Square
Hellenic Museum and Cultural Center
United Center
Orchestra Hall
Hancock Observatory
REMINDER: we must realize something important. In doing high school assignments or college assignments or tasks out in the world, every one of us should be trying to do the best and most complete work possible, not the least possible.
Be sure to continue to work with kanji-learning website
http://www.jpf.org.uk/language/kanjifiles/kanjicard.html