Wednesday, March 11, 2009, a Block Two Day
Independent Study Japanese
An Encounter with Japan Chapter 6
From 3rd paragraph on page 64 to last complete sentence on page 65
1. therefore から、だから
2.――たら if/when (often in the future)
3.人 を つれて 行く to take/lead a person (someplace)
4.―――て くれました another person did something for speaker
Homework: page 67, section A, numbers 1-5
Be prepared to answer VERBALLY.
Japanese 1
Announcement: students who attend Humanities Festival presentation on Japanese Theater (room 310, 3:00 p.m. , Tuesday) will receive extra credit.
:
Go over English for words on katakana writing sheets. Students write on board. Then teacher projected, in large typeface, through laptop logix onto screen, the following katakana words:
ウィークエンド, ケーキ, サッカー,
テニス, コート, カレー・ライス,
ミルク, アイス, アイスクリーム,
スケートボード, ドア,
{キャロル・R・キメル は 日本語 が すき です。}
ペン, コーヒー, スパゲッティー
Homework: Write each katakana word above in sentence, using one of our past-tense verbs (ate, drank, watched/saw, did read, played (sport), did (shopping/homework, etc.) or adjective-plus-です。
1. workbook pages 104 and 105
Japanese 3
Announcement: students who attend Humanities Festival presentation on Japanese Theater (room 310, 3:00 p.m. , Tuesday) will receive extra credit.
Today there was time to prepare and rewrite restaurant dialogues for filmed performances of dialogues for Restaurant Kamehachi and Restaurant Todai. PERFORMANCE MONDAY
Monday Sensei MUST check pp. 88 and 89, and 87 and 93 (at least 12 sentences) in workbook
DON’T FORGET JAPANESE-LITERATURE-IN-TRANSLATION PROJECT!!!
Lalita Amorntheerakul has chosen “Snow Country” by Nobel Prize winner Kawabata Yasunari. Camille Boone has chosen Mishima Yukio’s “After the Banquet.”
3-page typewritten paper (10 pt. or 12 pt. type, 1 inch margins) regarding the literary work student has chosen (and cleared with instructor)
Due Date: March 17, 2009. *****No extensions will be granted*****
Content:
Each student will write a 750 word paper of reader response (NOT a “book report”) regarding the work read, with references to his or her own ideas, life, and reading. Students may also write about what, if anything, seems Japanese from the point of view of Americans. Students should note what is surprising, and what is expected or unexpected in style or characters or story-line.
This is not a research paper about the life of the author. It is not a paper of literary analysis.
Students must be sure to use correct English grammar and correct spelling. Text must be divided appropriately into paragraphs. No more than four short quotations from the text are acceptable.
Students must consult with teacher and receive approval for their chosen books, which must be by a Japanese author. Here is a partial list of acceptable authors below.
Mori Ogai, Natsume Soseki, Murasaki Shikibu, Dazai Osamu, Abe Kôbo, Ariyoshi Sawako, Chikamatsu [Monzaemon], Enchi Fumiko, Endo Shusaku, Mishima Yukio, Ishikawa Jun, Kawabata Yasunari, Kinoshita Junji, [Kobayashi] Issa, [Matsuo] Bashô, [Masaoka] Shiki, Sei Shonagon, Oe Kenzaburô, Tanizaki Junichiro, Yosano Akiko, Zeami [Motokiyo], Osaragi Jirô
Japanese 2
Announcement: students who attend Humanities Festival presentation on Japanese Theater (room 310, 3:00 p.m. , Tuesday) will receive extra credit.
Good performances of 2K6 dialogue today.
Brief introduction of “dictionary form” of verbs (plain affirmative present) on board.
Homework:
Write in English. Pay particular attention to “the rules.”
三匹【さんびき】のしまりす (chipmunks) や
シュワーズネガー・アーノルド 知事【ちじ】 や
ジョナー や くじら(whale)
1、さんびき の りす は ブルクリン に すんで いました。
2。なまえ は サイモン と アルビン と シアドー でした。
3。うた が じょうず でした。
4。ある 日 りす たち は イスラエル に いきました。
5。ふね で 行きました。
6。でも うみ の おおあらし が ありました。
7。ふね は うみ の 下【した】 に 行きました。
8。 シュワーズネガー・アーノルド 知事 も ふね に いました。
9。知事 は りす たち を たすかりました。
10。いっしょ に 知事 と りす たち くじら に およいで いました。
11。ジョナー は くじら の なか に すんで いました。
12。知事 は 『ジョナーさま、くじら に はいって も いい です か。』って
13。知事 と りす たち は くじら に はいりました。
14。くじら の なか で 知事 は ベビーシッター を しました。
15。シュワーズネガー・アーノルド 知事 は きびしい ひと でした。
16。そして きそく が ありました。
17。これ は きそく です:
一 ソーセージ や シュニッチュル を たべて は いい です。
二 マッチ を つかって は だめ です。
三 じょうば を して は いい です。 うま は エジプト の
王【おう】さま king, pharoah の うま でした。
四 ホット コーヒー を のんで は だめ です。
五 うたって は いい です。
18。くじら の なか で 何 を して いました か。
19。エアロビックス を して いました。
20。おすし を つくって いました。
21。シュワーズネガー・アーノルド 知事 は お金もちや さん です ね。
22。でも、 ベビーシッター の お金 を もらいました received か。
23。はい、一じかん に せん 五;百円 を もらいました。
24。くじら は イスラエル の かいがん に およぎました。
25。かいがん で みんな は 『さようなら』 って
26。それから りす たち や シュワーズネガー・アーノルド 知事 は
イルサレム に いきました。
単語: ふね boat、 たすかりました saved、 うみ の 下 down in the sea、 くじら の 中inside the whale 、おおあらし big storm、お 金もち やrich person、
かいがん ocean beach、 知事governor, ある日 one day, きそくrule(s)
Japanese 4 and AP
Announcement: students who attend Humanities Festival presentation on Japanese Theater (room 310, 3:00 p.m. , Tuesday) will receive extra credit.
Jpn 4 students research project on Japanese cities. Prepare for visual project on chosen city. Final product must be 24” by 36”with photos, brochures, and explanatory writing 日本語で. Check with Sensei on written portion.
Christian - Tokyo
Rosario - Nara
Charlie - Osaka
Tim - Yokohama
Scott - Kyoto
Brigid - Nagasaki
Keith - Hokkaido
Helen - Kobe
Jordan – Nagoya Due date to be announced
AP Japanese students took the kanji test for chapter #5 in “A Homestay in Japan” 日本との出会い
Fourth year students translate the following story into English -- The Samurai Triplets. After the test was over, the AP students started on it.
Homework for both AP and 4th year: Translate into English the story below.
キメル先生の日本語の授業
2ようこそ:Continuing… 第二課
あげる、くれる、もらう
むかし むかし かまくら に 侍(さむらい)さん が 三人 いた。
友だち で は なくて 兄弟 (きょうだい) だった。
じつ は、 三っ子 だった。 お名前 は 平家(へいけ)さま だった。
一番 上 は ちょうなん の 一郎 で、一番 下 の は さんなん の 三郎 で、間 に はさまれ じなん の 次郎 だった。
もちろん、 三っ子 だった の で みんな の たんじょう日 は おなじ 日 だった。
二十日 の たんじょう日 の パーテイー は たいせつな パーテイー だった。
元禄(げんろく)十年二月二十日 に 兄弟 は 家 の 客間 で パーテイー を ひらいた。
お隣さん は 一郎 に すばらしい 馬 を くれた。
大名(だいみょう) は 次郎 に かたな を くれた。
三郎 は 一郎 に も 次郎 に も てぶくろ を あげた。
兄弟 の みんな は 先生 から ふで と ふでばこ を もらった。
パーテイー で 兄弟 と お客さん は おさけ を 飲んだり おもち を 食べたり した。
でも 三っ子 の お父さん と お母さん は お茶 の 方 が おさけ より 好き だった。
お父さん は 茶道 (さどう)の エクスパート で お茶 を 飲まなければ ならなかった。
お茶 ばかり 飲んだ
Students handed in the kanji crossword puzzle. There was some difficulty with 16 across, apparently.We found that “go east to Tokyo” should be the following expression in kanji: 東上 which means “go up to the east(ern) capital。It’s not 東京、とうきょう、the name of the city itself
Reminder regarding upcoming AP Japanese Oral Project: (due date to be announced)
Chicago Sight-seeing by Car 車でのシカゴ見物
1.日本語でspeak from notes, not text, for 5 minutes
2. choose 5 places
3. be sure to mention streets, but you don’t have to give complete directions unless you want to.
4. doesn’t have to be realistic in terms of time taken getting from place to place
5. hand in note cards after presentation
Class finished reading Chapter 6 of An Encounter with Japan – explanations of vocabulary and grammar
Be sure to continue to work with kanji-learning website
http://www.jpf.org.uk/language/kanjifiles/kanjicard.html