Wednesday, January 13, 2010

January 13, 2010 A Block Two Day

Wednesday, January 13, 2010 A Block Two Day

Useful website for hiragana and katakana and some other things as well:
http://66.110.202.42/peachstar/explorer/units/lrnactiv/hir-live/homepg.htm




JAPANESE 3 -- First period

This class does not meet on Block Two days.






JAPANESE 1 – Fifth period

Students held up a sign and spoke in Japanese, congratulating Payton on the upcoming 10th anniversary.

ペートン高校
10年記念日
お目出度う ございます

Payton こうこう
じゅう ねん きねんび
おめでとう ございます

Mrs. O’Connor filmed them as they said it.

The rest of the period was devoted to working on semester final original dialogues and on review material for chapter four, よみましょう

Helen and ふみこ are having lunch together.

Heren: ふみこさん、あした は わたし の たんじょうび の Paatii です。  きて ください。

ふみこ:そう です か。 おたんじょうび おめでとう。Herenさん の じゅうしょ は?

Heren: Warrick Street の 四十二ばん です。

ふみこ: でんわ ばんごう は?

Heren: 二五三の六七九八 です。 ふみこ さん の たんじょうび は いつ です か。

ふみこ: 七がつ です。

Heren: えっ? 一がつ?

ふみこ: いいえ、し - ち - が - つ。

Heren:  七がつ ・・・ええと・・・一、二、三、四、五、六、七 ・・・ああ July です ね。

ふみこ: はい、そう です。 Herenさん は なに どし です か。

Heren:  いのしし どし です。 ふみこさん は?

ふみこ: わたし も!


たんご: 明日(Tomorrow)、きて (Come)




On board:
(nothing) in particular = べつ に
Yucky-tasting = まずい
New student =あたらしい せいと




Kanji Review

日本 Nihon Japan
日本語 Nihongo Japanese

一、二、三、四、五、六、
七、八、九、十、百

日よう日
月よう日
火よう日
水よう日
木よう日
金よう日
土よう日

日 Day, Sun にち、に、ひ、び
月 Moon, Month げつ、がつ、つき
火 Fire か、ひ
水 Water すい、みず
木 Tree, Wood き、もく
金 Money, metal, gold きん、かね
土 Dirt, earth ど、つち

林 はやし Woods
森 もり  Forest
川 かわ  River
山 やま、さん Mountain
田 た・だ Rice field

お水(みず)を のんで ください。
火山(かざん)を みて ください。
わたし は お金(かね)が すき です。

一月の月よう日



We will be performing original dialogues this year during the official exam period. Think about who you might like to work with. Performance will be in pairs, with each person handing in a copy of the dialogue in both Japanese and English translation.

Students spent part of this class
period working on their dialogues.




JAPANESE 2 Sixth Period

Go over correct translation for
Elephant Story.


1. In January the elephant is sick. He has a cold.
一月 に ぞう は びょうき です。 かぜ を ひいて います。
2. He is coughing and sneezing in the house.
うち で ゴホン・ゴホン を して(せき を でて )くしゃみ を して います。
3. His big nose hurts.
ぞう は はな が いたい です。
4. He came from Africa. However, he speaks German and French.
アフリカ から きました。でも ドイツ語 と フランス語 を はなします。
5. The elephant's history teacher is a French woman.
ぞう の れきし の せんせい は フランス人 の おんな の 人 です。
6. The teacher is watching television at school.
せんせい は がっこう で テレビ を 見て います。
7. She likes sports programs (bangumi).
(せんせい は)スポーツ の ばんぐみ が すき です。
8. She is watching Japanese people’s ski-ing (SUKI-) in Nagano.
ながの で の 日本人 の スキー を 見て います。
9. The weather in Nagano is snow. And, it is cold.
ながの は おてんき が ゆき です。 そして さむい です。
10. The elephant doesn’t like ski-ing. He plays golf, however, in Australia in his free time.
ぞう は スキー が すき じゃ ない です。でも ひまな とき オーストラリア で ゴルフ を します。
11. Australia’s weather will probably be warm in February. It’s not cold in Australia.
二月 に オーストラリア は おたんき が あたたかい でしょう。オーストラリア で さむくない です。

All relational particles FOLLOW, they do not precede, the words whose functions they specify.

は: indicates topic/subject
いぬ は うるさい です。




Weather Presentations:

Dashona J. has not yet spoken about Strasbourg.
Zack A. will speak about Geneva, if he is able to be present.
Ray T. has not yet spoken about Seattle.
Martina C. spoke about Paris weather today.


Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語
Days of week: 日、月、火、水、木 金、土


目 め Eye; 耳 みみ Ear
大きい Big おおきい; 手 て Hand           



Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period

This class does not meet on Block One days.
Review of grammar for fall semester was handed out and portions discussed, as necessary.

Students worked on their oral presentations.

Oral assignment for final:

AP Jpn: Each student must be a travel agent and present a week-long tour of the Japanese city of your choice (and its surroundings). Speak as if you were talking to potential customers, convincing them about how wonderful your tour will be. Detail all travel arrangements, costs, events and sightseeing destinations. Student may choose the time of year. Use as much vocabulary and structures as possible from 2 Nakama, Chapter 2
Elizabeth A.: Tokyo
Lalita A.: Sapporo
Anton H.: Kyoto
Jerome M.: Osaka
Mike S.: Naha
Connie Y.: Nara
Tommy Y: Nagasaki?
Amy Z.: Nagoya


Jpn 4: working in pairs, students will create and perform a dialogue, playing the roles of colleague travel agents who are planning a week-long tour to a particular city of their choice, discussing modes of transport, hotels, sightseeing, weather, costs, etc.
Pairs:
Camille B. and Jenny J.
Johnny C. and Azrieal W.


Jerome-kun found outstanding website for watching and listening to Japanese weather forecasts:
http://weathernews.jp


Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.


REMINDER: In doing high school assignments or college assignments or tasks out in the world, every one of us should be trying to do the best and most complete work possible, not the least possible.