Monday, January 11, 2010

January 11, 2010 An Eight Period Day

Monday, January 11, 2010 An Eight Period Day






JAPANESE 3 -- First period

Generated review list of verbs with student input, using overhead—

1. なくなります・なくなる
2. 売る・うる・うります
3. 飲みます・飲む・のむ
4. 曲がります・曲がる・まがる
5. すわります・すわる
6. 会います・会う・あう
7. おわります・おわる
8. 渡ります・渡る・わたる
9. します・する
10. 食べます・食べる
11. かかります・かかる
12. とります・とる
13. はじまります・はじまる
14. かります・かりる
15. 上げる・上げます・あげる
16. ねます・ねる
17. 見せます・見せる・みせる
18. 入ります・入る・はいる
19. あるきます・あるく
20. まけます・まける
21. はしります・はしる
22. うたいます・うたう
23. 出ます・出る・でる
24. かよって います・かよって いる
25. けっこん して います・けっこん して いる
26. すんで います・すんで いる
27. デート する
28. がっかり する
29. 出かける・出かけます・でかけます
30. かす・かします
31. のる・のります
32. つかいます・たうかう
33. つくります・つくる

Handout of verb conjugation forms

Collected contest nengajo and yesterday’s homework assignment, which was, “Write 5 questions (with 5 answers, each) appropriate for the semester final”

Yesterday’s dictation sentences on topic of お正月
1. お正月 に 日本人 は おとそ 飲んで おぞうに を 食べて お寺(おてら)に 行く。 At New Year, Japanese people drink spiced sake, eat (special) soup, and go to temples.
2. おすもう を 見て お年だま を あげて たのしい。(They) watch sumo, give year-money, and (it is) enjoy(able).


We will be performing original dialogues this year during the official exam period. Think about who you might like to work with. Performance will be in pairs, with each person handing in a copy of the dialogue in both Japanese and English translation. Remember the Unities of (our) Drama: one locale, consistent characters, one time period. Be sure to emphasize vocabulary from first four chapters of 3 Kimono.


Don’t forget that we are learning about the following:
Colors and patterns
いろ Color (Noun)
いろいろな Various (adjective)
いろっぽい(Sexy)

Be sure to remember about nominalization of adjectives
Example:
あかい ソックス、Red socks を きました。I wore red socks.
あかい の を きました。 I wore red ones.

REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}







JAPANESE 1 – Fifth period

Students tried to speak from memory, telling story used in class last Friday.
1。これ は かえる くん です。
2。なんさい です か。
3。かえる くん は はたち です。
4。たんじょう日 は 九月 です。
5。じゅうしょ は 川みち の 一二三ばん です。
6。でんわ ばんごう は 六七四の五〇二三ばん です。
川【かわ】 river
みち street
7。かえるくん の ともだち は たつ くん です。
8。たつくん は うるさい です。
9。たつくん は 二十一さい です。
10。なにどし です か。
11。たつくん は いぬどし です。
12。でんわ ばんごう は 八九一の 七二六四 ばん です。
13。じゅうしょ は 山みち の 八九一〇 ばん です。
山【やま】 mountain みち street

January partial verb review

きいて listen to
かして lend
まわして make it go around
はいて exhale
みて look at, see
のばして stretch
しめて close

Homework:
1. Memorize the above for Monday
2. Do number kanji pages in workbook
Dictation Sentences:
1. Japanese New Year is great.
おしょうがつ は すごい です。
2. Please eat mochi.
もち を たべて ください。
3. Please watch sumo.
おすもう を みて ください。
4. Everyone likes Japanese New Year.
みんなさん は おしょうがつ が すき です。
5. January 15th is not Japanese New Year.
一月十五日 は おしょうがつ 
じゃ ない です。 or
で は ありません。

Be sure to study the above!

We will be performing original dialogues this year during the official exam period. Think about who you might like to work with. Performance will be in pairs, with each person handing in a copy of the dialogue in both Japanese and English translation.




JAPANESE 2 Sixth Period

In class review assignment:
Translate this dialogue into Japanese. Write on a separate piece of paper and hand in. Work quietly and individually, not in pairs or groups. You may use the text.
Please pay attention to tenses. Also, don’t forget about T T P O V.
1. In January the elephant is sick. He has a cold.
2. He is coughing and sneezing in the house. 3. His big nose hurts.
4. He came from Africa. However, he speaks German and French.
5. The elephant's history teacher is a French woman.
6. The teacher is watching television at school.
7. She likes sports programs (bangumi).
8. She is watching Japanese people’s ski-ing (SUKI-) in Nagano.
9. The weather in Nagano is snow. And, it is cold.
10. The elephant doesn’t like ski-ing. He plays golf, however, in Australia in his free time.
11. Australia’s weather will probably be warm in February. It’s not cold in Australia.

Sentence Order Patterns -- January

Active verb sentences
T time
T topic/subject
P place (where action happens)
O object (of verb)
V (active) verb

Traveling verb sentences

T time
T topic/subject
D destination
M means of transport
V (traveling) verb



Handed out list of vocab. from first volume of Kimono.


Weather Presentations:

Dashona J. has not yet spoken about Strasbourg.
Zack A. will speak about Geneva, if he is able to be present.
Ray T. has not yet spoken about Seattle.
Martina C. spoke about Paris weather today.


Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語
Days of week: 日、月、火、水、木 金、土

Study!


Remember these kanji:
目 め Eye; 耳 みみ Ear
大きい Big おおきい; 手 て Hand           
口 くち Mouth; 足 あし Feet/legs
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period

Handed out kanji/vocab. list to all students. Some grammar points reviewed today.

Grammar January Review

Comparatives
A と B は、どちら(どっち) が 大きい です か。
A の 方 が B より 大きい です。A is bigger than B.

Superlatives
A と B と C の 中 で どれ が 一番 すごい です か。
A と B と C の 中 で C は 一番 すごい です。
Adjectival dependent clauses

目がね を かけて いる 人 は ジェロムくん です。
せいと が おおい 高校 は レーンテック です。
けんちく が すばらしい 町 は シカゴ です。
今日 作った いす は その いす です。
けんくん は 果物屋 で 買った りんご を 食べた。


Japanese 4 students will speak on Wednesday about their winter vacations and we about Japanese New Year. They should use information from

Handout, reading #20, from Strive for a 5: Japanese AP tests –
We reviewed correct answers regarding the above.

Oral assignment for final:

AP Jpn: Each student must be a travel agent and present a week-long tour of the Japanese city of your choice (and its surroundings). Speak as if you were talking to potential customers, convincing them about how wonderful your tour will be. Detail all travel arrangements, costs, events and sightseeing destinations. Student may choose the time of year. Use as much vocabulary and structures as possible from 2 Nakama, Chapter 2
Elizabeth A.: Tokyo
Lalita A.: Sapporo
Anton H.: Kyoto
Jerome M.: Osaka
Mike S.: Naha
Connie Y.: Nara
Tommy Y: Nagasaki?
Amy Z.: Nagoya


Jpn 4: working in pairs, students will create and perform a dialogue, playing the roles of colleague travel agents who are planning a week-long tour to a particular city of their choice, discussing modes of transport, hotels, sightseeing, weather, costs, etc.
Pairs:
Camille B. and Jenny J.
Johnny C. and Azrieal W.




Jerome-kun found outstanding website for watching and listening to Japanese weather forecasts:
http://weathernews.jp


Useful website for vocabulary: search for Denshi Jisho in Google, has vocab and also information on each kanji constituting a word.


REMINDER: In doing high school assignments or college assignments or tasks out in the world, every one of us should be trying to do the best and most complete work possible, not the least possible.