Tuesday, December 8, 2009

December 8, 2009 A Block One Day

Tuesday, December 8, 2009 A Block One Day


!!!***Attention***!!!
Sixth Annual Chicago Taiko Legacy ----- Sunday December 27, 2009
Chicago Cultural Center,78 E. Washington Street, Chicago, IL 60602
3 to 5 p.m. Free Admission
Websites: www.tsukasataiko.com and www.taiko.legacy.com


JAPANESE 3 -- First period

Test on ko-so-a-do series and places/locations:

こうてい、バスてい、としょかん、えいがかん、木、たいいくかん、にわ、
きっさてん、ぶんぼうぐ屋、ゆうびんきょく、ポスト、はな屋、高校(こうこう)、中学校(ちゅうがっこう)、小学校(しょうがっこう)、大学(だいがく)、みせ、こうえん、へや、きょうしつ、林(はやし)、森(もり)、うみ、こうさてん、まち、山、はし、川、みち、えき、かど、(お)しろ

Checked flashcards for all of the above.

In class, work on translations of Takamimya Dept. store floorplan on page 53. We will use this later for oral practice.

Start 3 Kimono Lesson 4, first photo-dialogue and いいましょう 一
Colors and patterns
いろ Color (Noun)
いろいろな Various (adjective)
いろっぽい(Sexy)

Nominalization of adjectives
Example:
あかい ソックス、Red socks を きました。I wore red socks.
あかい の を きました。 I wore red ones.

REMINDER:
Sentence-ending conjugations for い adjectives:
――い です、――よくない です、――かった です、 ――くなかった です。
Sentence ending conjugations for な adjectives : 
――です、――じゃない です {Or で は ありません}、――でした、 ――じゃなかった です {Or で は ありませんでした}

{Explanation for talking about kanji:
{Kanji compound example –人口
{えい語 で いみ は Population という こと です。
{かんじ は 「ひと」 の じん と くち の 「こう」 です。}







JAPANESE 1 – Fifth period


Dialogue of Mieko and Ken still not performed by some class members: see Sensei ASAP to schedule a time.

* ! If dialogue is not performed by Dec. 14th, student will receive zero. * !

New song, 「はなこ さん の まきば で」with various animal names and songs

Listen to and repeat manga for 1 Kimono Lesson 4: birthday, months, phone numbers, street addresses

Student astrological years:
いのしし どし
いぬ どし
さる どし
とり どし

Discussion of years as represented by reign names of Japanese emperors.
Current year is 21st year of Heisei, and it is うし どし。Next year will be へいせい 二十二 ねん 、 とら どし。

We will be working on a calendar of 2010, which will be due next Thursday, the 17th of December. Tomorrow we will work on characters for days of week.





Don’t forget kanji:
日、月、木、本
本 As “tree” plus mark indicating root or origin
Japan as “sun’s source” – 日本
にほん 日本
にほんご 日本語


Study!


.



JAPANESE 2 -- Sixth period

Time in class to work on preparing oral weather presentations (due next Monday).


Yesterday students handed in their city weather forecast posters. Then they chose someone else’s poster to base their oral weather report on, due next Monday.

Ami S. and Jason D. will speak about Hong Kong.
Ed. H. and Alice M. will speak about Miami.
Gavin. C. and Perry H. will speak about Honolulu.
Dashona J. and Camillej W. will speak about Strasbourg.
Nora M. and Zack A. will speak about Geneva.
Quentin H. and Ray T. will speak about Seattle.
Devin D. and Betty N. will speak about New York.
Martina C. will speak about Paris.
Nicole R. will speak about Halifax.


Hiragana and katakana writing handout (with review vocabulary on the back)—numbers 1, 2, and 3 written on board by Devin D., Nora M., and Alice M.

1. あの ペン は 十 ドル 四十五 セント で たかい です。
That pen over there is 10 dollars and 45 cents and it is expensive.
2. かれ は スエーデン人、フランス語 と ドイツ語 を はなします。He is a Swedish person and he speaks French and German
3. いま スキー を して いない 人 は びょうき です か。
Is the person who is not skiing now sick?

Remember these kanji:
目 め Eye; 耳 みみ Ear
大きい Big おおきい; 手 て Hand           
口 くち Mouth; 足 あし Feet/legs
Reminder: We all must be polite in the Japanese language classroom. Not only is it important in our lives in general – it is an essential part of Japanese culture. ください、おねがい します、ありがとう、すみません Are the most important words and phrases in Japanese.






JAPANESE 4 and AP – Seventh period

This class does not meet on Block One days.