Wednesday, June 2, 2010 A Block One Day
JAPANESE 3 -- First period
All students worked on their dialogues during the first part of the period.
Requirements for final dialogue next Tuesday:
1. 3 typewritten pages, double-spaced, of Japanese text
2. separate translation in English
3. both scripts must be handed in by each dialogue participant
Bio students Pranee, Jamie, Naomi, Stephanie, and DJ saw heart transplant in DL Lab today during second half of Block One. They will take first part of the Japanese III scantron in Mrs. Havlik’s classes tomorrow – at her suggestion.
Don’t forget ---
Comparative Structure—
A to B to wa, dochira ga ________ (adj.) desu ka/ no?
A と B と は、どちら が ____ です か。
A no hou ga B yori _____________ (adj.) desu/no/nda
A の 方(ほう)が B より _____ です・の・んだ
Examples:
Six Flags と Disney World と は
どちら(どっち)が あぶない です か。
Six Flags の 方 が Disney World より
あぶない です。
犬の方がねこよりかわいいです か。
犬もねこもかわいいですよ。
Superlative Structure
Category no naka de, X wa ichiban ________ (adj.) desu/no/nda
____ の 中 で、X は 一番(いちばん)____ です・の・んだ
Examples:
山の中でエベレスト山は一番たかいです。
川の中でアマゾン川は一番ながいです。
Be sure to register with Japanese site on Moodle.
JAPANESE 1 – Fifth period。
All students worked on their dialogues during class.
Requirements for final dialogue next Monday:
1. 3 typewritten pages, double-spaced, of Japanese text
2. separate translation in English
3. both scripts must be handed in by each dialogue participant
On board for review in class today ---
おもしろい Interesting, in a good way
わたし・ぼく は おなか が すきました。 I am hungry.
Students must know the following kanji:
日本、日本語、
日、月、火、水、木、金、土
にち、げつ、か、すい、もく、きん、ど
日よう日、月よう日、火よう日、(Etc.)
一月、二月、三月 (Etc.)
いちがつ、にがつ、さんがつ
木;林;森
き、もく;はやし;もり
田、山、川
た、だ;やま、さん;かわ
日よう日, Nichiyoubi, Sunday
月よう日, Getsuyoubi , Monday
火よう日, Kayoubi , Tuesday
水よう日, Suiyoubi , Wednesday
木よう日, Mokuyoubi ,Thursday
金よう日 Kinyoubi ,Friday
土よう日 Doyoubi, Saturday
Last week we did kanji writing practice, including kanji we’ve already seen and new kanji with stroke order on the board for (for example)
糸、天、気、正しい、貝、男、足、手、目、耳、虫
いと;てん;き;ただしい;かい;おとこ;あし;て;め;みみ;むし、
白い、赤い、青い、口、女、子、人、山、木、林、森、
しろい;あかい;あおい;くち;おんな;こ;ひと;やま;き;はやし;もり
夕、空、雨、川、田、犬、竹、草、花、早い、立つ、
ゆう;そら;あめ;かわ;た;いぬ;たけ;くさ;はやい;たつ
上、下、見る、左、右
うえ;した;みる;ひだり;みおぎ
REMINDER: We are at the point where we should no longer be using ROMAji. We now can write everything in hiragana and katakana.
Don’t forget sentence structure:
Time に Topic/subject は Destination に Traveling Verb
Time に Topic/subject は Direct Object を Active Verb
Reminders about verbs:
Traveling verbs:
いきました、いって Went
きました、きて Came
はいりました、はいって Entered
かえりました Returned (home)
Family words, i.e. kinship terms:
ちち、おとうさん、おかあさん、おばあさん
New adjectives, and in the past tense!
あたらしい です。 あたらしかった です。Is new. Was new.
あつい です。 あつかった です。 Is hot. Was hot.
たのしい です。 たのしかった です。 Is enjoyable.
Was enjoyable.
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 2 Sixth Period
All students worked on their dialogues during class.
Requirements for final dialogue next Tuesday:
1. 3 typewritten pages, double-spaced, of Japanese text
2. separate translation in English
3. both scripts must be handed in by each dialogue participant
On board today, list of special formal expressions あいさつ:
1. おはよう ございます
2. こんにち は
3. こんばん は
4. おやすみなさい
5. いただきます
6. ごちそうさま でした
7. おじゃま します、 おじゃま しました
8. おげんき です か。
9. ____ は いかが です か。
10. はじめまして
11. どうず よろしく
12. いいえ、そう で も ない です。
13. もし もし
14. どうぞ あがって ください
15. いって きます、いって らっしゃい
16. いらっしゃいませ
17. まいど ありがとう ございました。
Be sure to register with Japanese site on Moodle。
JAPANESE 4 and AP – Seventh period
This class does not meet on Block One days.